Gå til innhold

Får budsjettet til å gå opp!!!

Anbefalte innlegg

Vi bruker i underkant av 7000,- /mnd. 2 voksne og 3 barn. Vi har et normalt nøkternt kosthold. Når jeg leser en del matdiskusjonstråder her på dol, føler jeg faktisk at vi lever veldig nøkternt.

Lag et regnskap og skriv opp _alt_ dere bruker i noen mnd, så er det lettere å danne seg et bilde av hvor stort forbruket er.

Det har jeg og tenkt.. Mandag: laksefilet +++, tirsdag: koteletter+++, onsdag: marinert kyllingfilet+++, torsdag: biff+++

..og det er i ukedagene!

Søndag hele uka, tenkte jeg da jeg leste et slikt innlegg for en stund siden. Følte meg litt nøktern da ja..

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

15

• puttelull

11

• mumitrollet

8

• Mandolaika

6

uansett hvordan du snur og vender på det, så har det med planlegging å gjøre, jo!

Noen kjøper mat fra dag til dag, og da har de med andre ord ikke planlagt middagene for uka. Hvis de hadde planlagt, kunne de brukt noen av de samme ingrediensene i flere retter, og dermed spart store utgifter.

Jeg er enig i at det lønner seg å handle inn i stort og å planlegge. Men likevel.... noe må man jo spise.

Men jeg skjønner ikke hvordan man får nok mat/husholdningsartikler til en familie på 5 i en hel uke for 900,-

Hva serverer man til middag? I tillegg vil middagsgjester eller bursdagsfeiring gjøre så store innhogg i budsjettet at det vil ta et halvt år å ta det inn igjen. Og med så smalt budsjett skjønner jeg ikke at det går.

Jeg er enig i at det lønner seg å handle inn i stort og å planlegge. Men likevel.... noe må man jo spise.

Men jeg skjønner ikke hvordan man får nok mat/husholdningsartikler til en familie på 5 i en hel uke for 900,-

Hva serverer man til middag? I tillegg vil middagsgjester eller bursdagsfeiring gjøre så store innhogg i budsjettet at det vil ta et halvt år å ta det inn igjen. Og med så smalt budsjett skjønner jeg ikke at det går.

Det er da ingen som sier at _budsjettet_ er så smalt!

Men vi har regnet på hva vi kjøper i uka, hva vi trenger, og da kommer vi på ca. 900,- i snitt på et år. Selvfølgelig går det mer enkelte uker enn andre hos oss også!

Med vår inntekt kunne vi sikkert handla mat for 2000,- i uka, MEN VI TRENGER DET IKKE. Og da gjør vi det ikke.

Vi er 2 voksne, 1 ungdom (15 år) og 2 barn (3 og 5 år) i huset - og vi har et husholdningsbudsjett på 6.500,- pr. mnd. Og det er mange mnd. siden sist at pengene ikke strakk til

Husholdningspengene er på egen konto, med egne kort på - For oss fungerer det bra. Fristelsen til å bruke for mye blir mindre når det ikke er mer å ta av på gjeldende konto - Om vi skal bruke mer må vi overføre penger, og det sitter litt lengre inne.

Vi skriver handleliste - og handler stort sett inn 1 x ukentlig. Handlelisten skrives på bakgrunn av middagsmenyen vi setter opp.

Nå er det en stund siden vi fulgte med på hva vi brukte (gjorde det en stund for å bevisstgjøre oss selv), men magefølelsen min sier at det er heller sjelden at vi handler for over 1500,-.

Nå er vi kanskje i en heldig situasjon ut fra følgende:

* vi baker alt brød selv

* vi har båt, og dermed fisker vi en del - og lager fiskemat (sjeldent vi må kjøpe f.eks. fiskekaker eller fiskeboller) - og en del fisk som torsk, sei og uer holder vi oss selv med

* foreldrene mine har sauer - og der slakter vi 1-2 ganger i året. Vanligvis betaler vi 25,- pr. kg for slaktet (den prisen de ville ha fått om de sendte dyrene til slakteriet), men noen ganger får vi kjøttet gratis også.

* vi kjøper 100 kg potet hver høst - har jordkjeller som vi lagrer i. Koster litt når vi gjør det, men til gjengjeld så har vi poteter hele vinteren.

Ellers er det en del penger å spare på at man ikke lager så mye mat at man må kaste noe - akternativt at man er flink til å bruke opp rester.

Når det gjelder husholdningsartiker så er det toalettpapir og tørkerull det går mest av føler jeg. Andre ting som Zalo, SUN oppvaskmiddel og vaskepulver kjøper vi inn kanskje 1 x mnd.

Skal bli spennende å høre hva du finner ut etter dagens handlerunde. Selv har vi handlerunde i dag - tror nok jeg blir å se litt på sluttsummen, ja :o)

Dette er slik vi gjør det, også. Og noen her påstod at det ikke har med planlegging å gjøre!

Klart det er planlegging, når man kjøper 100 kg poteter om høsten!

Fortsett i samme stil, du!;-)

jeg har fortsatt ikke kjøpt fiskemiddagen jeg har planlagt, ikke sjampoo og balsam (som er helt tomt) og ikke søndagsmiddagen og godteri til lørdag!

Alt dette har jeg da 320,- til, tror ikke jeg får til det heller jeg... tror dere???

MEN JEG SYNS JEG VAR FLINK NÅ JEG:O)

Applaus! Ja du var flink...

Og resten får du da råd til med 380,-?

Eller må du ha dyre produkter fra frisøren? Da holder det nok ikke. Men sjampo/balsam på tilbud, bare litt godteri til ungene, og søndagsmiddag får du da råd til? Eller må du ha steik til søndagsmiddag? Og hvorfor har du ikke et lite lager i frysen av kjøtt og steiker og sånt? Det er alltid tilbud på slike ting! Da får du handle litt mer enn vanlig en gang, og så har du plutselig en hundrelapp eller to "å gå på" neste uke!

Planlegging, serru....;-)

Dette er altså både gubben og jeg... (Jeg skrev da at "vi har utbetalt...", tror jeg...)

Jeg har ca. 18.000,- i mnd, og gubben noe over 23.000,-. Det er da vel ganske normal inntekt!?

Ja, det var jeg som misforsto her. :-)

Annonse

Enig i at klærne blir penere og alt det der... MEn tenk på miljøet, da!;-) Etter å ha gått på kunst&håndverk, tekstil-linja på Høyskolen i Oslo, og lært om vaskemidler og skyllemidler, kommer det ikke en dråpe av denne guffa inn i mitt hus, nei!

Men jeg bruker jo tørketrommel til "alt", så jeg er jo et miljøsvin, jeg også...;-) Men da trenger jeg jo ikke å bruke skyllemiddel, heller.

Hyysj, ikke si at skyllemiddel er miljøforurensende da! *vil ikke vite*

Hjelper det at jeg sorterer (iallefall litt..) avfall?

*håpe*

Gjest kvitsymra

Da har du i såfall mye å lære meg !!!

:o)

Enkel: Du tar ut penger en gang i uka. Og legger matpengene i en egen lommebok. Når du handler, så ser du hva du har råd til og ikke.

Men det hender eg sper på litt ekstra oppi på lørdager. Alle regler har et unntak. :c)

Hyysj, ikke si at skyllemiddel er miljøforurensende da! *vil ikke vite*

Hjelper det at jeg sorterer (iallefall litt..) avfall?

*håpe*

*thihii*

"Vart du skræmt no!?"

Joa, det hjelper sikkert litt at du sorterer avfall, - men jeg kan godt ramse opp for deg hvilke forferdelige uhumskheter som befinner seg i en liten dråpe av dritten..

Nei, det var sant, du ville ikke vite..

Ok!

God helg!

*thihii*

"Vart du skræmt no!?"

Joa, det hjelper sikkert litt at du sorterer avfall, - men jeg kan godt ramse opp for deg hvilke forferdelige uhumskheter som befinner seg i en liten dråpe av dritten..

Nei, det var sant, du ville ikke vite..

Ok!

God helg!

Jeg er ikke nysgjerrig!!!

*mantra*

Annonse

Se svar under. Det var en undersøkelse som ble gjengitt i Dagbladet for en stund siden (papirutgaven). Den viste gjennomsnittslønna i de yrkesgruppene og totalt sett. Inkluderte såvidt jeg husker fulle stillinger og bare lønnsmotakere. Husker den fordi jeg tjener akkurat gjennomsnittlig.

Ugh, da ligger jeg 90 000 under.

Og er eneforsørger. Jaggu ikke rart jeg sliter med strømmen og studielånet.

Den forsto jeg ikke helt.

Dvs. at selv om gjennomsnittslønna i familier hvor begge jobber fullt er 720 000 kr, så betyr det ikke at alle familier i Norge har så mye å rutte med. Det er svært mange som kanskje bare tjener 250 000 kr i året, og så er det noen som trekker opp.

Dvs. at selv om gjennomsnittslønna i familier hvor begge jobber fullt er 720 000 kr, så betyr det ikke at alle familier i Norge har så mye å rutte med. Det er svært mange som kanskje bare tjener 250 000 kr i året, og så er det noen som trekker opp.

Joda, men igjen er det snakk om gjennomsnittslønna per abreidstaker. Noen trekker opp, noen trekker ned.

tzatziki1365380058

1 voksen og 2 barn.

Bruker mellom 9000-10.000 i mnd på mat.

Ber ofte venner med barn hjem på middag.

Spiser minst 1 gang pr uke ute.

Åh, jeg leste 9 - 10000 i uken på mat, og lurte veldig på hvordan dere i alle dager klarte det. Er jo tross alt begrenset hva man kan spise, uansett hvor mye penger man har :)

Oppdaget feilen før jeg postet svaret jeg først hadde skrevet, heldigvis....

tzatziki1365380058

Vi bruker omkring 1500 i uken på mat. Det går greit, det - men vi spiser jo fiskeboller, tomatsuppe og fiskekaker og sånn - ikke veldig spennende til hverdags.

Også lager vi akkurat passe mat sånn at det ikke blir masse rester som blir kastet fordi vi ikke orker å ha det samme flere dager på rad.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...