Gå til innhold

Hva trenger jenter på 1½ - 2 år?

Anbefalte innlegg

Gjest Flystripa

Jeg får mange spørsmål for tiden, om hva snuppa ønsker seg til jul.

Dukkevogn (kombi)? Mulig hun er for liten til det? Hun har paraplytrille og gåvogn.

Har gjort avtale om et par gaver, hun får geox-sko og badehåndkle (m/navnet sitt), det er jo praktiske gaver.

Kan jeg ønske henne et gavekort på IKEA? Vi skal ordne jente-rom straks.

Hvilke leker liker jenter etterhvert som de nærmer seg 2 år? Hun er storfornøyd med alle lekene til brødrene, så hvis jeg ikke har et spesifikt ønske, så blir det ingen leker på snuppa...

Klær i str 92 tør jeg ikke å ønske henne, for det er et herk med slektas smak.

Fortsetter under...

Jeg syns - som tante - at det er greit med noen forslag til hva barnet ønsker seg, men noen bestillingsliste vil jeg ikke ha. Får jeg det blir jeg sur og trassig og kjøper noe som ikke lar seg bytte og helst lager skikkelig mye lyd... :-)

Jeg ville blitt sur og trassig hvis folk begynte å ønske gavekort på IKEA til barna sine. Når jeg ber om forslag til hva barnet ønsker seg så tenker jeg mer type ting. F.eks. "hun elsker å pusle med småting" eller "hun leker mest med dukker" eller "hun trenger nye pysjer". Så vil jeg ha klesstørrelsen - og hvis noen tydelig viser at de er redde for hva jeg skal kjøpe, så sørger jeg for at varen ikke kan byttes... Men er de "greie" så kjøper jeg på kjedebutikker hvor varen kan byttes senere.

Når det gjelder klær syns jeg - som mamma - at det er enklest å ønske ting som ullundertøy, pysjer og sånt som ikke er så kritisk i størrelsen. Dernest ting som votter, gensere og lignende, mens bukser ber vi helst om å ikke få, fordi det er så vanskelig med størrelsene.

Når det gjelder leker prøver jeg å ta utgangspunkt i hva barna liker å drive med. Jeg skjønner at jenta di har to storebrødre som har masse leker, så det kan godt hende at hun ikke har bruk for verken Duplo eller byggeklosser. Men det er alltid hyggelig med f.eks. en ny bok, CD, lydbok, film, puslespill, osv. Også i Duplo finnes det mange fine sett som ikke bare er rene klosser, men f.eks. figurer, kjøretøy, dyr, osv, og det skal vel godt gjøres at brødrene hennes har ALLE disse settene.

Da mine var i den alderen lekte de veldig mye med figurer. Både Duplo og andre. Vi hadde også ganske mye av Fisher Price Little People, som jeg syns er en herlig serie. Solide figurer godt egnet for små hender.

Når jeg - som tante - skal kjøpe gaver til barn i den alderen der, uten helt å vite hva de ønsker seg, så ender jeg oftest med Little People eller klær.

Gavekort på IKEA var en god ide, synes nå jeg...

Vesla vår blir to år i januar, og er inne i en prinsessefase fortida - og hun elsker "piper" ((hår)klyper), hårstrikk, smykker osv. Hun er også veldig glad i prinsesse-duploen hun har fått i gave.

Andre populære leker for tida (forutenom storebrødrenes biler, togbane og så videre)

- Lekekjøkken med kopper og kar

- Dukkevogn (arvet etter meg :-)

- "keyboard" - til å spille musikk på.

- duploklosser

- Elias og Tråle

- badeleker generelt

Nattdrakt og ull-underklær går vel greit å ønske seg (der er ikke mulighetene så store for at det er noe som skjærer seg smaksmessig.

Jeg har skrevet om dette tidligere: våre (daværende 2-åringer) ble veldig glade for album med bilder av kjente og kjære (familie, slekt, venner, dyr), og ikke minst seg selv i kjente situasjoner (tannpuss, mat, kle på, sove osv) + kjente ting (bilen vår, huset vårt osv) Det ble en kjempefin pekebok.

Hva med et fint sengesett? Ullpledd/annet pledd, kanskje med et fint barnemotiv? Bøker, det får en aldri nok av....? Legoduplo-klosser? Dukker i ulike varianter? Trehjuls-sykkel til våren? Ball? Tegnesaker/malesaker med fint papir til?

Annonse

Jeg synes fint du kan ønske henne et gavekort på IKEA. Det er praktisk, og du kan selv bestemme hva dere vil ha. Især ettersom du sier hun er fornøyd med de lekene hun har. :-) Ellers synes jeg ikke det er noe galt i å ønske penger som dere setter inn på konto til henne.

ylvali1365381015

Hva med lego? Stor slager for både gutter og jenter, stimulerende på amnge måter og artig å leke med for voksne også?

Togbane fra brio likedan.

Hobbysaker-tegne-male-perle-ting?

Plastelina?

BØKER!

God jul! (Hun vil bli glad for disse lekene, tror jeg!)

Gjest Flystripa

Hva med lego? Stor slager for både gutter og jenter, stimulerende på amnge måter og artig å leke med for voksne også?

Togbane fra brio likedan.

Hobbysaker-tegne-male-perle-ting?

Plastelina?

BØKER!

God jul! (Hun vil bli glad for disse lekene, tror jeg!)

Maleskrin og pastelina er notert!

Gjest Flystripa

Jeg synes fint du kan ønske henne et gavekort på IKEA. Det er praktisk, og du kan selv bestemme hva dere vil ha. Især ettersom du sier hun er fornøyd med de lekene hun har. :-) Ellers synes jeg ikke det er noe galt i å ønske penger som dere setter inn på konto til henne.

Penger er bursdagsønske i slekta, og ikke akseptert som gaveønske til jul.

Gjest Flystripa

Hva med et fint sengesett? Ullpledd/annet pledd, kanskje med et fint barnemotiv? Bøker, det får en aldri nok av....? Legoduplo-klosser? Dukker i ulike varianter? Trehjuls-sykkel til våren? Ball? Tegnesaker/malesaker med fint papir til?

Sengesett er notert!

Annonse

Gjest Flystripa

Nattdrakt og ull-underklær går vel greit å ønske seg (der er ikke mulighetene så store for at det er noe som skjærer seg smaksmessig.

Jeg har skrevet om dette tidligere: våre (daværende 2-åringer) ble veldig glade for album med bilder av kjente og kjære (familie, slekt, venner, dyr), og ikke minst seg selv i kjente situasjoner (tannpuss, mat, kle på, sove osv) + kjente ting (bilen vår, huset vårt osv) Det ble en kjempefin pekebok.

Nattdrakt trenger hun :)

Gjest Flystripa

Gavekort på IKEA var en god ide, synes nå jeg...

Vesla vår blir to år i januar, og er inne i en prinsessefase fortida - og hun elsker "piper" ((hår)klyper), hårstrikk, smykker osv. Hun er også veldig glad i prinsesse-duploen hun har fått i gave.

Andre populære leker for tida (forutenom storebrødrenes biler, togbane og så videre)

- Lekekjøkken med kopper og kar

- Dukkevogn (arvet etter meg :-)

- "keyboard" - til å spille musikk på.

- duploklosser

- Elias og Tråle

- badeleker generelt

Skriver opp IKEA, jeg :)

Gjest Flystripa

Jeg syns - som tante - at det er greit med noen forslag til hva barnet ønsker seg, men noen bestillingsliste vil jeg ikke ha. Får jeg det blir jeg sur og trassig og kjøper noe som ikke lar seg bytte og helst lager skikkelig mye lyd... :-)

Jeg ville blitt sur og trassig hvis folk begynte å ønske gavekort på IKEA til barna sine. Når jeg ber om forslag til hva barnet ønsker seg så tenker jeg mer type ting. F.eks. "hun elsker å pusle med småting" eller "hun leker mest med dukker" eller "hun trenger nye pysjer". Så vil jeg ha klesstørrelsen - og hvis noen tydelig viser at de er redde for hva jeg skal kjøpe, så sørger jeg for at varen ikke kan byttes... Men er de "greie" så kjøper jeg på kjedebutikker hvor varen kan byttes senere.

Når det gjelder klær syns jeg - som mamma - at det er enklest å ønske ting som ullundertøy, pysjer og sånt som ikke er så kritisk i størrelsen. Dernest ting som votter, gensere og lignende, mens bukser ber vi helst om å ikke få, fordi det er så vanskelig med størrelsene.

Når det gjelder leker prøver jeg å ta utgangspunkt i hva barna liker å drive med. Jeg skjønner at jenta di har to storebrødre som har masse leker, så det kan godt hende at hun ikke har bruk for verken Duplo eller byggeklosser. Men det er alltid hyggelig med f.eks. en ny bok, CD, lydbok, film, puslespill, osv. Også i Duplo finnes det mange fine sett som ikke bare er rene klosser, men f.eks. figurer, kjøretøy, dyr, osv, og det skal vel godt gjøres at brødrene hennes har ALLE disse settene.

Da mine var i den alderen lekte de veldig mye med figurer. Både Duplo og andre. Vi hadde også ganske mye av Fisher Price Little People, som jeg syns er en herlig serie. Solide figurer godt egnet for små hender.

Når jeg - som tante - skal kjøpe gaver til barn i den alderen der, uten helt å vite hva de ønsker seg, så ender jeg oftest med Little People eller klær.

Nattdrakt og IKEA ;o)

Gjest Flystripa

Puslespill? Badekåpe? Ellers er jo klær greit synes jeg. Dukkevogn har aldri vært noen slager her i huset, men jeg tror jenta fikk den når hun var drøye 2 år.

Kan ønske henne boxertruser, hun skal forhåpentlig vis trenge sånne til sommer'n ;o) Dukker har hun, men er bare interessert i dukkevogner...

Dukkevogn er nok et must, men har hun paraplytrille kan vel den duge en stund til.

Bøker.

Lydbøker.

Putteboks.

Dukker (man får aldri nok!)

Badeleker.

Akebrett.

Gavekort til IKEA er en god ide! Det er for så vidt gavekort til klesbutikker også.

Hårpynt.

Leker med musikk.

Gjest Flystripa

Dukkevogn er nok et must, men har hun paraplytrille kan vel den duge en stund til.

Bøker.

Lydbøker.

Putteboks.

Dukker (man får aldri nok!)

Badeleker.

Akebrett.

Gavekort til IKEA er en god ide! Det er for så vidt gavekort til klesbutikker også.

Hårpynt.

Leker med musikk.

Hårpynt er nå notert :)

http://www.fisher-price.com/no/products/product.asp?id=33791

En lignende som denne, litt større, fikk min datter i presang da hun fylte 2 år. Det er den leken hos oss som er mest i bruk. Nå synger vår på siste verset, så får kjøpe ny snart. Forresten sitter hun og storesøsteren og tegner på den nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...