Gå til innhold

enkel sjokoladekake i langpanne?

Anbefalte innlegg

Det med bakepulveret er ikke helt riktig. Det er når det tørre (melet, bakepulveret, kakaoen osv) vispes for hardt i - for da mister eggedosisien mye av luftigheten sin. Så det er ikke visping av bakepulveret som er problemet, men visping av eggedosisen etter tilsetting av melet.

Det høres jo veldig logisk ut :)

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

11

• Spirello

10

• jubalong70

7

• dolores83

2

Mest aktive i denne tråden

Som jeg skrev lenger ned her så har jeg prøvd den, men synes den også ble flat? Også synes jeg den er en smule for søt... :) Skal ikke være lett! ;)

Ok, jeg leste ikke lenger nede - bare svarte :)

Hvis du synes den blir flat så er det kanskje fordi du har for stor panne til kaka. Jeg bruker gjerne 2 poser til en stor langpanne. Da blir den stor og flott, og kan til og med deles og fylles med fyll om man ønsker.

Søt er den jo, men er ikke alle sjokoladekaker det?

Driver og lager ostekake nå, den er faktisk kjempegod om jeg skal si det selv. :) (Må være lov det når alle mine andre kaker blir mislykka).

Jeg liker egentlig litt høyere kake med lite glasur jeg da men.. :) Gubben i huset spiset alt, så den blir nok borte uansett. Skal ha gjester i morgen og de får i hvert fall ostekake, så får vi se hva det blir utav sjokoladekaka. :)

Jeg har nå egentlig sagt til familien her at det ikke blir mer kakelaging før jul, men nå må jeg bare kjøpe ingredienser til en ostekake.. Ble så fristet..!

Ok, jeg leste ikke lenger nede - bare svarte :)

Hvis du synes den blir flat så er det kanskje fordi du har for stor panne til kaka. Jeg bruker gjerne 2 poser til en stor langpanne. Da blir den stor og flott, og kan til og med deles og fylles med fyll om man ønsker.

Søt er den jo, men er ikke alle sjokoladekaker det?

Det har jeg lurt på, hvordan klarer dere å få langpannekaka ut av formen uten å ødelegge den? Og dele den? Mener du dele selve kaka i to, eller dele den i to lag? Det klarer jeg ikke engang med kaker i rundform :P

Tenkte kanskje det jeg og.. Men jeg er IKKE flink til å lage kaker altså.. :) Når sant skal sies. Toto-kaka ble i hvert fall gansek flat, ikke så flat at jeg ikke serverte den da, men for flat etter min (og mamma og sambis) mening.

Men jeg tenker litt høyt nå. Toro-kaka er jo så enkel. Posen, vann, olje. Bland godt. Hell i langpanne, stek i 20 minutter. Pisker du voldsomt? Lar du den stå lenge i forma før du steker?

Bakepulveret begynner å "virke" når det blir varmt. Og hvis bakepulveret har brukt opp "futten" før steking, så blir kaka flat.

Hvor stor langpanne bruker du? Toro sin må være i en mindre langpanne enn den som hører til stekeovnen.

Annonse

Men jeg tenker litt høyt nå. Toro-kaka er jo så enkel. Posen, vann, olje. Bland godt. Hell i langpanne, stek i 20 minutter. Pisker du voldsomt? Lar du den stå lenge i forma før du steker?

Bakepulveret begynner å "virke" når det blir varmt. Og hvis bakepulveret har brukt opp "futten" før steking, så blir kaka flat.

Hvor stor langpanne bruker du? Toro sin må være i en mindre langpanne enn den som hører til stekeovnen.

Hvorfor heter det langpannekake da? De fleste tar vel den som følger med stekeovnen. Så teit.

Hvorfor heter det langpannekake da? De fleste tar vel den som følger med stekeovnen. Så teit.

For langpanner fins i mange størrelser. Fra de små på ca 20x30 cm, via de mellomstore på omlag 30x40, til de som følger ovnen som vel er ca 40x50.

Langpanne er ikke en størrelse, men en fasong. Kjeler finnes også i mange størrelser. :-)

For langpanner fins i mange størrelser. Fra de små på ca 20x30 cm, via de mellomstore på omlag 30x40, til de som følger ovnen som vel er ca 40x50.

Langpanne er ikke en størrelse, men en fasong. Kjeler finnes også i mange størrelser. :-)

Sant det :) Men når man først skal lage en større kake, så regner jeg med at det er stor panne. Men får vel bruke to poser da..

Sant det :) Men når man først skal lage en større kake, så regner jeg med at det er stor panne. Men får vel bruke to poser da..

To poser i den store langpanna går veldig fint. Da får man en høy og flott kake. :-) Må kanskje stekes noen minutter ekstra, da men.

Gjest Lykke til med bakingen

Et lite tips kan være at du er forsiktig når du tar kaka ut av ovnen. Behandle den med all forsiktighet. Får den et kakk eller noe kan den falle sammen. Ta forsiktig opp ovnsdøren når kaken er ferdig. Og åpne ikke døren for å se under stekingen. Dette tar også livet av kaken og den blir flat. Dette gjelder alle kaker med bakepulver i.

Så: Ikke åpne døren mens den stekes. Åpne forsiktig døren når den er ferdig. Ta forsiktig ut og la hvile noen minutter til en blir kjøligere før du tar den ut av formen.

Det har jeg lurt på, hvordan klarer dere å få langpannekaka ut av formen uten å ødelegge den? Og dele den? Mener du dele selve kaka i to, eller dele den i to lag? Det klarer jeg ikke engang med kaker i rundform :P

Jeg bruker bakepapir i langpanna. Da er det stort sett bare å hvelve kaka ut når den er ferdig.

For å dele ei kake i flere "etasjer" må du ha en lang, skarp kniv. Så er det å skjære forsiktig mens du holder forsiktig på "topplokket". Det må ikke nødvendigvis bli helt jevnt - i alle fall ikke på bløtkaker som har krem på siden også.

Annonse

Det med bakepulveret er ikke helt riktig. Det er når det tørre (melet, bakepulveret, kakaoen osv) vispes for hardt i - for da mister eggedosisien mye av luftigheten sin. Så det er ikke visping av bakepulveret som er problemet, men visping av eggedosisen etter tilsetting av melet.

Ups.. :) Og jeg som rørte som en gal med det tørre, men ikke med bakepulveret da. Da sier vi det er AveM sin feil at kaka både ble flat, tørr og hard. :) Men den går ned, men jeg hadde ikke servert den.. Poden har spist masse da, så vond var den ikke.

Jeg gir ikke opp enda! Skal prøve noen ganger til, for snart er det barnebursdager som skal feires med ørten unger, da må jeg jo klare å lage noe så enkelt som sjokoladekake? *klør sge i huet* Tror ikke unger er så glade i ostekake. Blir bløtekake med ferdigbunn og masse gele og sjokoladepudding da, og to poser med toro-blanding. :)

Uff.. *øve mer*

Jeg gjorde det som sto på posen, helte røra i langpanna og rett i ovnen. men jeg har ganske stor langpanne, sikkert derfor.. men ellers var kaka god den, saftig og fin, men litt søt. Men nå er ikke jeg så glad i søtt da, men de andre (serverte den i bursdagen til poden) synes den var god, men stussa over høyden. *fnis* (Eller den fraværende høyden kan jeg heller si...)

Jeg har kaken på bakepapir. Når den er delt opp tar jeg stykkene opp med steikespaden. Det går så fint :)

kakki1365380609

Med runde kaker så legger man en sytråd beint rundt den og strammer til, da deler den seg så fint atte :o)

Ups.. :) Og jeg som rørte som en gal med det tørre, men ikke med bakepulveret da. Da sier vi det er AveM sin feil at kaka både ble flat, tørr og hard. :) Men den går ned, men jeg hadde ikke servert den.. Poden har spist masse da, så vond var den ikke.

Jeg gir ikke opp enda! Skal prøve noen ganger til, for snart er det barnebursdager som skal feires med ørten unger, da må jeg jo klare å lage noe så enkelt som sjokoladekake? *klør sge i huet* Tror ikke unger er så glade i ostekake. Blir bløtekake med ferdigbunn og masse gele og sjokoladepudding da, og to poser med toro-blanding. :)

Uff.. *øve mer*

Hehe.. sorry.. Jeg har alltid trodd det om bakepulveret etter at noen sa det til meg, men burde kanskje føyd til at jeg rører alt det tørre i samtidig, og da med forsiktighet.

Jeg har en annen oppskrift med 6 egg. Den kaka blir utrolig høy og saftig. Det er egentlig en juicekake, men bytter man ut juicen og har i melk og kakaopulver blir det en god sjokoladekake.

Ta nederlagene som en erfaring ;) Jeg har hatt mange fiaskoer på kjøkkenet, men håper da jeg har lært av dem!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...