Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Så godt, men hundre færre! Etter å introdusert angrepillen og mye sikrere prevensjon, så er det så godt som null i mine øyne...

Hei - hopper friskt inn i debatten.

Aborttallene går ned - men det tar tid før angrepilleeffekten kommer for fullt selv om den har vært på markedet en stund. Men jeg tipper ut fra mitt faglige ståsted - de vil fortsette å gå ned.

Minner om at;

1. Selvbestemt abort ikke bare skyldes "glemt" prevensjon - men manglende funksjon - sprukket kondom, p-piller som er kastet opp, hoppet over en pille ved uhell, altså kvinner som har forsøkt å unngå graviditet men likevel blitt gravide.

2. Par som går fra hverandre etter at man har blitt gravid - endret livssituasjon er en hyppig grunn til å søke selvbestemt abort.

3. Mange aborter er fortsatt tenåringsjenter i 14-16årsdalder som ikke er modne nok til å bli mødre - og som kanskje ikke er modne nok til å ha sex - men de er for umodne til å stå i mot gutta?

4. En liten prosent aborter er typen jeg personlig skulle vært foruten - eldre (faktisk en stor andel innvandrerkvinner) i 30-40års alderen som utfører 2-3 aborter etter hverandre. Da burde man kanskje satse sterkt på prevensjonsveiledning istedet for å tilby gratis abort.

5. En liten (?) andel skyldes overgrep og voldtekt. Det er en udiskutabel rett og kanskje eneste mulighet til å komme videre etter å ha bli utsatt for noe slikt.

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254441-abort/page/3/#findComment-2015547
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi

31

• asterix

12

• Velouria

5

• citygirl

5

Mest aktive i denne tråden

Hvis du leser statistikker, så er det forbausende få som blir gravide pga sviktende prevensjon eller voldtekt...

Selv om jeg er abortmotstander, så forstår jeg at det i visse tilfeller ønskes.

Men ikke 15000 pr. år! Abort er blitt en altfor lettvint løsning, og halvparten av kvinnene angrer i ettertid...Og sliter med psykiske problemer.

Forbausende få? Det er da mange bare her inne som har blitt gravide både på pillen og til og med med hormonspiral!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254441-abort/page/3/#findComment-2015550
Del på andre sider

Aborttallene går ned - men det tar tid før angrepilleeffekten kommer for fullt selv om den har vært på markedet en stund. Men jeg tipper ut fra mitt faglige ståsted - de vil fortsette å gå ned.

Minner om at;

1. Selvbestemt abort ikke bare skyldes "glemt" prevensjon - men manglende funksjon - sprukket kondom, p-piller som er kastet opp, hoppet over en pille ved uhell, altså kvinner som har forsøkt å unngå graviditet men likevel blitt gravide.

2. Par som går fra hverandre etter at man har blitt gravid - endret livssituasjon er en hyppig grunn til å søke selvbestemt abort.

3. Mange aborter er fortsatt tenåringsjenter i 14-16årsdalder som ikke er modne nok til å bli mødre - og som kanskje ikke er modne nok til å ha sex - men de er for umodne til å stå i mot gutta?

4. En liten prosent aborter er typen jeg personlig skulle vært foruten - eldre (faktisk en stor andel innvandrerkvinner) i 30-40års alderen som utfører 2-3 aborter etter hverandre. Da burde man kanskje satse sterkt på prevensjonsveiledning istedet for å tilby gratis abort.

5. En liten (?) andel skyldes overgrep og voldtekt. Det er en udiskutabel rett og kanskje eneste mulighet til å komme videre etter å ha bli utsatt for noe slikt.

Du skriver punktvis, men jeg lar meg ikke overbevise, fordi tallene taler deg i mot.

De fleste som tar abort i Norge er mellom 15 og 25 år. Og det er ikke pga prevensjonssvikt...

Hvorfor noen alltid vil "fikse" litt på aborttallene, skjønner ikke jeg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254441-abort/page/3/#findComment-2015554
Del på andre sider

Minner om at;

tommelen opp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254441-abort/page/3/#findComment-2015566
Del på andre sider

Du skriver punktvis, men jeg lar meg ikke overbevise, fordi tallene taler deg i mot.

De fleste som tar abort i Norge er mellom 15 og 25 år. Og det er ikke pga prevensjonssvikt...

Hvorfor noen alltid vil "fikse" litt på aborttallene, skjønner ikke jeg!

Hvordan _vet_ du at alle disse kvinnene mellom 20 og 24 år ikke har brukt prevensjon og ser på abort som en lettvint løsning?

Kjenner du dem personlig alle sammen?;-)

Du generaliserer er stor gruppe kvinner her - og sier samtidig at halvparten sliter med psykiske problemer etterpå. Dette tallet kan godt være korrekt - selv om jeg gjerne hadde sett dokumentasjon på det. Jeg tror nok det stemmer at en stor andel får problemer - hvilket skulle være et godt motargument mot dine versjon av lettvint løsning.

Jeg kjenner heller ikke alle disse kvinnene - men jeg treffer ukentlig kvinner i denne situasjonen - og tro meg når jeg sier - de aller aller fleste er ikke lettvinte i

sin omgang med retten til selvbestemt abort. Det er en stor psyksik påkjenning - ikke bare i ettertid - men også der og da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254441-abort/page/3/#findComment-2015591
Del på andre sider

Annonse

Hvordan _vet_ du at alle disse kvinnene mellom 20 og 24 år ikke har brukt prevensjon og ser på abort som en lettvint løsning?

Kjenner du dem personlig alle sammen?;-)

Du generaliserer er stor gruppe kvinner her - og sier samtidig at halvparten sliter med psykiske problemer etterpå. Dette tallet kan godt være korrekt - selv om jeg gjerne hadde sett dokumentasjon på det. Jeg tror nok det stemmer at en stor andel får problemer - hvilket skulle være et godt motargument mot dine versjon av lettvint løsning.

Jeg kjenner heller ikke alle disse kvinnene - men jeg treffer ukentlig kvinner i denne situasjonen - og tro meg når jeg sier - de aller aller fleste er ikke lettvinte i

sin omgang med retten til selvbestemt abort. Det er en stor psyksik påkjenning - ikke bare i ettertid - men også der og da.

Les alle mine svar, før du dømmer...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254441-abort/page/3/#findComment-2015630
Del på andre sider

Det er ikke jeg som dømmer - det er du!

Viktig nyanse.

Dømmer ingen! Men det hadde vært et stort pluss om folk gikk seg sekv nærmere i sømmene.

Om en jente kom til meg og sa hun hadde tatt abort, hvem kan dømme, ikke jeg ihvertfall! Hun har det vondt nok, noen har aldri vondt etter en abort, men noen har.

De sier så flott at det er kvinnenes valg, men er det egentlig det, når alle rundt sier de ikke vil stille opp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254441-abort/page/3/#findComment-2015645
Del på andre sider

Dømmer ingen! Men det hadde vært et stort pluss om folk gikk seg sekv nærmere i sømmene.

Om en jente kom til meg og sa hun hadde tatt abort, hvem kan dømme, ikke jeg ihvertfall! Hun har det vondt nok, noen har aldri vondt etter en abort, men noen har.

De sier så flott at det er kvinnenes valg, men er det egentlig det, når alle rundt sier de ikke vil stille opp!

Det er nå en gang kvinnens last og bør her i livet at det er hun som blir gravid og setter barn til verden.

I en utopisk verden ville selvsagt etthvert samleie foranlediges av en kontraktsignering hvor begge parter forplikter seg til oppfølgning av evt avkom.

;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254441-abort/page/3/#findComment-2015657
Del på andre sider

Annonse

Det er nå en gang kvinnens last og bør her i livet at det er hun som blir gravid og setter barn til verden.

I en utopisk verden ville selvsagt etthvert samleie foranlediges av en kontraktsignering hvor begge parter forplikter seg til oppfølgning av evt avkom.

;-)

Ja, og i samme verden må noen dø!

Enten du liker det eller ikke...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254441-abort/page/3/#findComment-2015670
Del på andre sider

Det hadde vært mitt ønske at aborter måtte betales selv.

Men jeg tror ikke det er tilfelle, sterilisering må betales..

Problemet er jo da at det er de ressurssvake som taper på det. De har ikke råd til abort og heller ikke råd til å beholde barnet. De som har nok penger kan ta abort som de selv lyster...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254441-abort/page/3/#findComment-2015736
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...