Gå til innhold

mavetrøbbel med morsmelkerstatning

Anbefalte innlegg

har en baby på 8 mnd som jeg har sluttet å amme for ca 2 uker siden. (melken ble gradvis borte)

hun har siden hun var 7 mnd fått delvis mme, fordi jeg hadde lite melk.

dette har gått veldig greit. men etter at jeg har sluttet å amme helt, har avføringen blitt så "sur".

den er slimete og grønn og litt løs og lukter "surt".

virker som hun ikke har det bra rett før avføringen kommer, får da gråter hun sårt. lurer på om hun har vondt noe sted. dette gir seg etter at bleia er bytta.

kostholdet for øvrig er den samme som før, så eneste endring er null morsmelk og mme istedet. (mot tidligere halvt om halvt i løpet av et døgn)

jeg lurer på om hun kan ha en form for allergi, eller være overfølsom mot melkeproteinet i Nan2.

Jeg unngikk nemlig å gi henne mme et par dager og da var avføringen helt fin. Hun fikk da morsmelk som jeg har i fryseren. (Men jeg har ikke så mye igjen..)

1.

er det evt. en annen type morsmelkerstatning vi bør prøve?

2.

kan jeg regne med at denne grønne, slimete avføringen gir seg? (har lest at det er tegn på at tarmene er irritert)

håper jo at det bare er en slags tilpasningsfase for kroppen og at avføringen vil normalisere seg.

3.

bør jeg kontakte lege og få babyen testet mot melkeallergi/intoleranse? (vet lite om dette feltet...)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254467-mavetr%C3%B8bbel-med-morsmelkerstatning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest undrende leser

Da jeg slutte å amme gikk avføringen fra gul til grønn, og der forble den lenge.

Jeg merket meg at babyen din ble rolig etter bleieskift - og det hadde da ikke hendt hvis mageproblemene hadde vært store?

Vil anbefale å snakke med fastlege / helsesøster om

eventuelle allergier.

Jeg ville bedt om å få testet IGG (immunstoff ved intoleranse) mot myse, kasein og alle andre bestanddeler i melka. Hvis ikke legen kan tilby dette, burde du oppsøke noen som gjør dette.

IGE som er et annet immunstoff (ved allergi) kan de fleste leger teste, men det ville du sannsynligvis merket selv, så da er det liten vits å teste. Man får ved IGE-reaksjoner utslett, hovner opp, kløe osv...

Hun trenger forresten ikke noe særlig melk lenger, så ved en eventuell intoleranse, bør du tenke på å erstatte melk med noe annet.

Lykke til.

Jeg ville bedt om å få testet IGG (immunstoff ved intoleranse) mot myse, kasein og alle andre bestanddeler i melka. Hvis ikke legen kan tilby dette, burde du oppsøke noen som gjør dette.

IGE som er et annet immunstoff (ved allergi) kan de fleste leger teste, men det ville du sannsynligvis merket selv, så da er det liten vits å teste. Man får ved IGE-reaksjoner utslett, hovner opp, kløe osv...

Hun trenger forresten ikke noe særlig melk lenger, så ved en eventuell intoleranse, bør du tenke på å erstatte melk med noe annet.

Lykke til.

hva skal melk erstattes med om jeg skal kutte det ut?

vil jo hun skal få i seg nødv. næringsstoffer....

(helsesøster enbefalte ca 3-6 dl melk pr dag)

Annonse

hva skal melk erstattes med om jeg skal kutte det ut?

vil jo hun skal få i seg nødv. næringsstoffer....

(helsesøster enbefalte ca 3-6 dl melk pr dag)

Jeg har aldri fått i mine så mye som en halvliter melk om dagen, etter at de kuttet ut rene melkemåltider da. Det gjorde de ganske tidlig begge to ettersom de ikke var så overvettes begeistret for melk.

Da de ble så store at de kunne tygge dem begynte de å få kalktabletter. Utover det spiser de ganske greit og litt variert, brødmat og en del frukt og grønt + vitamintilskudd så jeg tror de får i seg det de trenger.

Kumelk er for kalver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...