Kardemomme Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Hei Sønnen vår, som ble 6 år har eksem, astma og allgeri. Han har allergi mot egg, bjørk og hund. Siden i sommer har han jevnlig vært plaget med pipende pust. Det er ikke kraftig, og noen ganger virker det nesten ikke som det plaget ham i det hele tatt. Andre ganger kan det forstyrre søvnen litt, men ikke mye. Dette har imidlertid gått over lang tid - helt fram til nå, kun med korte pauser. Vi vet ikke hva som utløser dette. I og med at vi flyttet i sommer er mulighetene mange (huset, skolen...) Vi gir ham ventolin, men dette ser ikke ut til å ha noen effekt. Som sagt ser ikke dette ut til å plage ham i noe særlig grad. Han er opplagt, sover og spiser som normalt. Jeg er derfor veldig i tvil om hva jeg bør gjøre med det. Er det skadelig for ham å ha pipende pust over lang tid? Hva bør vi evt. gjøre med det? Vi har ny fastlege som vi ikke har vært hos ennå. Er dette evt. stedet å begynne eller bør barnelege kontaktes. (Han har tidligere vært fulgt opp av barnelege, men da alt så ut til å være under kontroll ble han kvittert ut derfra i vår). Jeg håper på gode råd. Mvh Kardemomme 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254468-astma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Av brevet ditt skjønner jeg at barnet ditt er allergiker, med forskjellige symptomer som følger av det. Det er vanlig at slike symptomer kan veksle, av og til uten at man finner god forklaring. Hos barn vil ofte infeksjoner i luftvegene være årsak, nytt miljø vil også kunne virke inn. Finner man ytre faktorer som man mener er medvirkende til forværrelse vil sanering av miljøet være viktig, men ikke alltid så enkelt. Symptomatisk behandling med medikamenter, slik du gjør er neste skritt. Effekten vurderes på grunnlag at barnet symtomer og krever legevurdering. Første preparat er som hos ditt barn medikamenter som Ventolin, dosen og varigheten varierer avhengig av effekten. Dersom ikke tilfredsstillende effekt vil ofte brukes preparater som inneholder kortison til inhalasjon. Tillegg av andre preprater/ medikamenter kan være aktuelt, dersom ikke tilfredsstillende effekt. Avgjøres i samråd med lege. Litt piping er ikke farlig selv om det varer over legnere tid, men det vil ofte nedsette barnets velbefinnende og bør derfor unnngås. Jeg synes du skal ta kontakt med fastlegen din og evt. senere barnelege. Siden barnet har vært hos barnelege, kan du vel spørre denne om hva han anbefaler, han kjenner barnet ditt og problemenes omfang og kompleksitet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254468-astma/#findComment-2016419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.