Gå til innhold

Hjemmeværende og penger på konto

Anbefalte innlegg

Gjest bruker opp alt!

Jeg er hjemmeværende. Har to små barn. Min mann setter inn 12000 kr. på en konto til meg hver måned. Dette skal dekke all mat, klær til barna og en del til meg selv, frisør, bensin på min bil, og fornøyelser. Synes dere dette er mye/lite? Jeg står for all handlinga.Han har utbetalt ca. 30 000 kr. pr mnd.

Hvor mye får andre hjemmeværende å rutte med?

Fortsetter under...

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

17

• estima

6

• amber sun

4

• Speak

3

Mest aktive i denne tråden

Det vil si at han sitter igjen med 18.000,- som skal dekke huslån/husleie, telefon, strøm, forsikringer og andre faste utgifter + lommepenger til seg selv.

Med mindre han sitter igjen med uforholdsmessig mye (dersom dere har lite boutgifter f.eks.) så synes jeg du får godt med penger jeg.

Annonse

Gjest bruker opp alt

...og i tillegg så har du vel utbetalt ca 1800 pr mnd i barnetrygd?

Barnetrygden sparer vi på egen konto. De pengene skal barna få når de blir voksne. MEn jeg har også kontanstøtte som jeg får på en egen koto. De brukes hvis krise, eller ssparer vi den også. Mener ikke å klage. Bare litt ok å vite hva som er vanlig. Mulig jeg er for sløsete med penger men det meste utenom mat går faktisk til barna.

Gjest bruker opp alt

Det vil si at han sitter igjen med 18.000,- som skal dekke huslån/husleie, telefon, strøm, forsikringer og andre faste utgifter + lommepenger til seg selv.

Med mindre han sitter igjen med uforholdsmessig mye (dersom dere har lite boutgifter f.eks.) så synes jeg du får godt med penger jeg.

Han vil aldri helt si hvor mye penger han har. 'Ikke vil han dele kontoen sin heller. Ang. boutgifter så er det ikke noe da leieboeren dekker det vi har av det.

Høres ut som du har det romslig.

:-)

For øvrig har jeg for min egen del lite sans for mine og dine penger i et samliv. Vi opererer med din og min _konto_ så administrerer vi våre felles penger slik det er hensiktsmessig for vår felles økonomi. Men slikt er vel mest smak og behag.

mvh

Høres ut som du har det romslig.

:-)

For øvrig har jeg for min egen del lite sans for mine og dine penger i et samliv. Vi opererer med din og min _konto_ så administrerer vi våre felles penger slik det er hensiktsmessig for vår felles økonomi. Men slikt er vel mest smak og behag.

mvh

Her er smak og behag, ja. Selv vi jeg gjerne ha "mine penger", slik at jeg vet hva jeg kan bruke på meg selv uten å føle at det går utover fellesskapet.

* trekker på meg mine nye boots *

Her er smak og behag, ja. Selv vi jeg gjerne ha "mine penger", slik at jeg vet hva jeg kan bruke på meg selv uten å føle at det går utover fellesskapet.

* trekker på meg mine nye boots *

Gratulerer med nye boots!

;-)

Vi har ordnet oss slik at vi har noe vi rår over selv uten å behøve å debatere eller informere.

For oss handler det mer om grunnholdningen av at vi eier alt felles uavhengig av hvem som tjente pengene. Jeg ville blitt gal av et mitt-ditt opplegg.

mvh

Annonse

Han vil aldri helt si hvor mye penger han har. 'Ikke vil han dele kontoen sin heller. Ang. boutgifter så er det ikke noe da leieboeren dekker det vi har av det.

Akkurat det høres ut som et tillitsproblem mellom dere.

For oss er det en selvfølge å ha tilgang til hverandres kontoer og en felles økonomi.

mvh

Gratulerer med nye boots!

;-)

Vi har ordnet oss slik at vi har noe vi rår over selv uten å behøve å debatere eller informere.

For oss handler det mer om grunnholdningen av at vi eier alt felles uavhengig av hvem som tjente pengene. Jeg ville blitt gal av et mitt-ditt opplegg.

mvh

'For oss handler det mer om grunnholdningen av at vi eier alt felles uavhengig av hvem som tjente pengene.'

Det kan fungere hvis man har noenlunde samme oppfatning av hva pengene skal brukes til, og om man evt. skal spare. Hos oss hadde det overhodet ikke fungert fordi den ene helst vil bruke hver krone og mer til - mens den andre sparer en god slump hver måned.

For oss fungerer det å sette av et fast beløp til alle fellesutgiftene hver måned og heller gjøre hva vi vil med resten av lønna :-)

Skal vi se hva jeg har:

Jeg får barnetrygda for alle 3 - det blir snaue 3000,-

Så blir det kontantstøtte, ca 3300,- og så får jeg 4000,- av min kjære.

Det blir 10300,- som skal dekke alt du skriver + bursdagsgaver, julegaver, barnevakt når jeg trenger det (mannen pendler) og annet forefallende som dukker opp.

Jeg klarer meg stort sett greit, men når det er stort gaverush, så går det ikke bestandig. Og nå til jul går det i alle fall ikke, så da får jeg litt ekstra.

Også skal det sies at jeg ikke alltid er like flink til å snu på krona da...

Synes dere bør ha omtrent det samme igjen til hobbyer, klær til dere selv, interesse-ting osv.

Vi har en felleskonto vi betaler inn til hver måned. Mannen min betaler 10.000 til denne, jeg betaler 6.000 til den (jeg jobber 70% og har litt lavere lønn enn ham).

Fra denne kontoen betaler vi vanlige regninger og ting til barna + mat.

Fra våre egne konti betaler vi tøy og utstyr til oss selv.

Synes det fungerer greit.

Jeg har aldri vært uten inntekt - hadde svangerskapspenger da jeg var hjemme med babyene, og jeg betalte da inn et lavere beløp til felleskontoen.

Noen ganger er felleskontoen tom. Da overfører vi et ekstrabeløp fra hver konto over til den, noen ganger likt beløp, noen ganger ulikt - det kommer an på stoda på kontoene.

Om jeg jobber fulltid eller deltid eller er hjemmeværende så har jeg og mannen felles konto og bruker av den som vi vil og trenger.

Det eneste hintet jeg får av min mann er når det er lite igjen på kontoen og en uke før neste lønning. Da må vi passe oss for og ikke gå helt tom.

Hvorfor skal det være slik at vi har hver vår konto? Trenger jeg et klesplagg så spør jeg ikke mannen min om det fordi jeg ikke jobber i en periode. Og om mannen min har lyst til å bruke litt på seg selv så er det like greit.

Men vi har en regel og det er at når lønning kommer så tar vi ut penger til alle regningene først og så er det fritt frem for husholdning og fritid.

Mye eller lite har ikke noe med saken å gjøre!

Man må ta utgangspunkt i samlet inntekt (lønn, barnetrygd + ?).

Begge skal ha oversikt over faste utgifter, og man kommer til enighet om omtrent hvor mye man trenger til innkjøp av mat og husholdningsartikler etc. Om man ønsker å spare litt hver måned tas det med i regnestykket.

Hvem som i praksis utfører regningsbetaling og innkjøp er likegyldig - gjelder uansett fellesskapet.

Det som ev. er igjen deler man selvsagt likt slik at begge har like mye "lommepenger"

til personlig forbruk.

Flisespikkeri kanskje, men det irriterer meg litt når du skriver at hun "får" penger av mannen sin.

Som om det er en gave, noe hun bør være takknemlig for e.l.

Det er jo snakk om fordeling av penger til AS Hus&Hjem&Familie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...