Gå til innhold

Hvor trygg skal barnehagen være?

Anbefalte innlegg

Hvor godt kan vi forvente at barnehagen passer på barna våre? Vårt barn har ved flere anledninger blitt angrepet av en 3-åring og fått store sår.Disse angrepene skjer når ikke de voksne er tilstede. De ansatte sier at de ikke kan være alle steder samtidig. Nå føler jeg meg ikke trygg på at ungen vår ikke kommer til å bli alvorlig skadet i barnehagen. Hvis denne treåringen begynner å angripe med steiner og pinner, kan utfallet bli alvorlig. Hvor godt kan man forvente at de voksne i barnehagen passer på? Har dere barnehager som har løsninger på slike utfordringer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254663-hvor-trygg-skal-barnehagen-v%C3%A6re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

punky brewster

Angrepet og store sår? Er det med biting, kloring eller slag?

Skjer dette ute, inne eller begge stedene? Har de noen konflikter på gang/leker de sammen eller er det umotivert?

Det er vanskelig å fotfølge alle barna til enhver tid i barnehagen, men i perioder må man holde bedre øye med enkelte for nettopp å forhindre slike ting som du skriver om, men selv da kan en ikke forhindre at slikt skjer.

Men du må spørre barnehagen litt mer om hva som skjer i forkant av disse episodene. Ville kanskje tatt det opp med pedagogisk leder, da vil hun/han føle et ekstra ansvar for å se på tiltak for å følge dette ekstra opp.

Angrepet og store sår? Er det med biting, kloring eller slag?

Skjer dette ute, inne eller begge stedene? Har de noen konflikter på gang/leker de sammen eller er det umotivert?

Det er vanskelig å fotfølge alle barna til enhver tid i barnehagen, men i perioder må man holde bedre øye med enkelte for nettopp å forhindre slike ting som du skriver om, men selv da kan en ikke forhindre at slikt skjer.

Men du må spørre barnehagen litt mer om hva som skjer i forkant av disse episodene. Ville kanskje tatt det opp med pedagogisk leder, da vil hun/han føle et ekstra ansvar for å se på tiltak for å følge dette ekstra opp.

Det er kloring det går i, og det skjer ute. De leker ikke sammen, og ifølge vårt barn skjer det når denne treåringen vil ha leker som vårt barn har. Vi tok det opp med ped. leder sist - de skulle følge opp og passe på, men nå skjedde det igjen. Ungen vår ser heldivis ut til å ha taklet det bra, men jeg er selvfølgelig både bekymret for at det skal skje igjen og for at det skal gå ut over trygghetsfølelsen i barnehagen. De ansatte sier at de ikke kan være "alle steder hele tiden", det skjønner jeg, men har de ikke en plikt til å passe på denne ungen som angriper (eller vår som blir angrepet, for den saks skyld?)

Gjest pedagurk

Det er kloring det går i, og det skjer ute. De leker ikke sammen, og ifølge vårt barn skjer det når denne treåringen vil ha leker som vårt barn har. Vi tok det opp med ped. leder sist - de skulle følge opp og passe på, men nå skjedde det igjen. Ungen vår ser heldivis ut til å ha taklet det bra, men jeg er selvfølgelig både bekymret for at det skal skje igjen og for at det skal gå ut over trygghetsfølelsen i barnehagen. De ansatte sier at de ikke kan være "alle steder hele tiden", det skjønner jeg, men har de ikke en plikt til å passe på denne ungen som angriper (eller vår som blir angrepet, for den saks skyld?)

Joda,de har plikt til å passe ekstra godt på den som klorer, men det lar seg ikke gjøre å passe på 9 timer.

I yttervaktene er det jo bare en eller to voksne tilstede, ofte på 18 barn.

Det sier seg selv at det ikke lar seg gjøre.

Hva om et annet barn må ha hjelp på do, trenger trøst, skal skifte vått tøy...da er det gjerne igjen bare 1 på 18 barn.

Ting skjer, desverre, men jeg er helt sikker på at de aller fleste barnehager gjør alt de makter å følge opp slike barn som du beskriver.

punky brewster

Vi har dessverre også slike tilfeller i vår barnehage og vi prøver virkelig å passe på om vi har noen som er veldig aktiv på klorefronten. Mange barn har slike perioder med kloring eller biting.

Dessverre klarer vi ikke alltid å unngå det, mange ganger skjer det så fort. Det er nesten teknisk umulig å klare å fotfølge et barn hvert sekund.

Barnehagen jobber nok med dette problemet, men noen ganger kan det ta tid før situasjonen bedrer seg. Hos oss nå sist tok det over en mnd. Det var fælt å sende barn hjem med kloremerker, spesielt om de hadde fått ved flere anledninger. Men vi gjor faktisk vårt beste, vi er også bare mennesker med to armer og mange barn å passe på pluss masse praktiske oppgaver i løpet av dagen.

Men om dette skjer ute, så bør det da være en grei sak å ha på kloreren votter slik at han ikke får tak?

Så håper jeg at dette snart gir seg, skjønner godt du blir fortvilet, det hadde jeg også blitt.

Annonse

Vi har dessverre også slike tilfeller i vår barnehage og vi prøver virkelig å passe på om vi har noen som er veldig aktiv på klorefronten. Mange barn har slike perioder med kloring eller biting.

Dessverre klarer vi ikke alltid å unngå det, mange ganger skjer det så fort. Det er nesten teknisk umulig å klare å fotfølge et barn hvert sekund.

Barnehagen jobber nok med dette problemet, men noen ganger kan det ta tid før situasjonen bedrer seg. Hos oss nå sist tok det over en mnd. Det var fælt å sende barn hjem med kloremerker, spesielt om de hadde fått ved flere anledninger. Men vi gjor faktisk vårt beste, vi er også bare mennesker med to armer og mange barn å passe på pluss masse praktiske oppgaver i løpet av dagen.

Men om dette skjer ute, så bør det da være en grei sak å ha på kloreren votter slik at han ikke får tak?

Så håper jeg at dette snart gir seg, skjønner godt du blir fortvilet, det hadde jeg også blitt.

Bra beskrevet. Kjenner meg veldig igjen i dette. :)

Gjest Persille

Godt skrevet, og veldig sant :)

Hvis det stort sett er snakk om ett annet barn som gjør dette mot ditt barn, mener jeg absolutt at personalet må gjøre det de kan for å forebygge dette. Selvfølgelig, så kan de ikke være alle steder samtidig, så uhell kan nok komme til å skje, men be om at de er ekstra obs på dette, og jobber aktivt med dette barnet. Og at de prøver at det alltid er en voksen som skal være i nærheten. Stå på, barnet ditt skal ikke oppleve daglig å bli klort og bitt osv. Mener ikke med det at det andre barnet er slemt osv, men det trenger tydelig å lære at å bli slått og bitt osv er vondt (utvikle evnen sin til empati)- kanskje du skal foreslå at det må være hovedtema i barnehagen en periode? Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...