Gå til innhold

Hvor mye kan man blande seg inn ?

Anbefalte innlegg

Sønnen (5 år) til en venninne har vært ørebarn pga falsk mandel og polypper som ble fjernet for et par år siden. Men han har ikke blitt bra, annet i en kort periode rett etter inngrepet. På grunn av at moren har legeskrekk har de ikke fulgt opp dette i ettertid med kontroller etc...

Nå skal han begynne på skolen til høsten, og jeg er bekymret. Han hører veldig dårlig, han snakker svært urent for alderen og har konstant grønn snørr hengende nedover. Dette selv om han ikke er forkjølet.....

Jeg har prøvd å ta dette opp med moren at hun må få ordnet opp i dette for guttens skyld. Han kan jo bl.a. få permanente hørselsskader. Men hun har som sagt legeskrekk, også på guttens vegne og unnlater å gjøre noe.

Nå har jeg lyst til å ta ham til legen selv. Jeg gjør det gjerne, og jeg kjenner ham godt, men samtidig føler jeg at det blir litt feil..

Hva mener dere ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254829-hvor-mye-kan-man-blande-seg-inn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå ble jeg virkelig helt opprørt. Å ha legeskrekk og la det gå utover barnet sitt, det syns jeg er helt uhørt blant vanlige, voksne mennesker.

Si til henne at hun får ta ansvar! Ikke bare la deg gå med ungen, men å komme seg avgårde og få gjort noe med legeskrekken sin.

Faren er kanskje ikke tilgjengelig til å ta tak i dette?

Prinsippielt synes jeg ikke det er å blande seg for mye.

Om jeg hadde en slik legeskrekk kan det godt hende at jeg ble svært takknemlig for et slikt tilbud fra en venninne jeg følte meg verdsatt og respektert av. Men det kom vel også litt an på i hvilken grad jeg innså at det var til barnets beste. (Altså hvor forblindet jeg var av min legeskrekk.)

Om det blir aktuelt så pass på å få med nødvendig fullmakt fra moren.

mvh

Ettersom du ikke nevner faren med ett ord så regner jeg med at han ikke er inne i bildet i det hele tatt?

Det der grenser jo svært til omsorgssvikt da. Barnet burde helt klart vært hos lege, men dersom du sier det til moren ser jeg det som svært sannsynlig at hun vil stritte med alle pigger og nekte plent.

Er det ingen andre i familien du kan snakke med? Besteforeldre eller noen? Helsesøster?

Annonse

Har du prøvd å snakke med faren?

Du kan jo foreslå at hun spør en lege her på dol. :-)

Er nok ikke så mye vits i å spørre legen her på DOL. Gutten må jo åpenbart ha et nytt inngrep i narkose for å rense ut polypper, og muligens sette inn dren midlertidig. Det trengs ikke mye fantasi for å skjønne det, og moren skjønner det jo også (det er nok derfor hun kvier seg sånn).

Jeg skal snakke med henne en gang til og tilby meg å ta tak i dette for henne (eller sammen med henne) ettersom hva hun helst vil

Ettersom du ikke nevner faren med ett ord så regner jeg med at han ikke er inne i bildet i det hele tatt?

Det der grenser jo svært til omsorgssvikt da. Barnet burde helt klart vært hos lege, men dersom du sier det til moren ser jeg det som svært sannsynlig at hun vil stritte med alle pigger og nekte plent.

Er det ingen andre i familien du kan snakke med? Besteforeldre eller noen? Helsesøster?

Faren er i bildet, men det er moren jeg kjenner og har forholdt meg til så langt. Faren er nok også "litt fraværende" når det gjelder å ta tak i ting vedr. barna og heimen. Synes det blir litt vanskelig å gå rett til ham med dette, men det er mulig jeg likevel gjør det for barnets skyld.

Er nok ikke så mye vits i å spørre legen her på DOL. Gutten må jo åpenbart ha et nytt inngrep i narkose for å rense ut polypper, og muligens sette inn dren midlertidig. Det trengs ikke mye fantasi for å skjønne det, og moren skjønner det jo også (det er nok derfor hun kvier seg sånn).

Jeg skal snakke med henne en gang til og tilby meg å ta tak i dette for henne (eller sammen med henne) ettersom hva hun helst vil

Barnet bør kanskje fjerne mandlene også? Snuppa her var konstant snørrete i mange mnd før vi fikk tatt mandlene på henne. Etter det er hun ikke mer snørrete enn andre barn og det er helt slutt på gjentatte halsbetennelser - heldigvis!

Barnet bør kanskje fjerne mandlene også? Snuppa her var konstant snørrete i mange mnd før vi fikk tatt mandlene på henne. Etter det er hun ikke mer snørrete enn andre barn og det er helt slutt på gjentatte halsbetennelser - heldigvis!

Han har såkalt falsk mandel, som sitter i nesesvelget i nærheten av øretrompeten. Det er gjennom øretrompeten man trykkutligner i ørene. Forstørring av denne "mandelen" gir lett væskeansamling i mellomøret samt snorking, snørring og nasal tale. Halsmandlene tror jeg heldigvis ikke det er noe galt med. Har aldri hørt om at han har hatt halsbetennelser. Enda godt!

I så fall bør du ta det opp, veldig forsiktig, med moren.

Jeg er enig i at han bør følges opp, men han er jo ikke ditt ansvar - sånn strengt tatt.

Men er du flink til å ordlegge deg og klarer å formidle dette på en måte som ikke virker som kritikk, så kan det jo gå.

Gjest også en mamma

Du kan ikke ta andres barn til legen uten at de har bedt deg om det.

Når det er sagt så syns jeg ikke du skal blande deg så veldig inn i dette. For hvis barnet har hørselsproblemer så vil skolen avdekke det.

Forøvrig er det mange ganger fint lite å gjøre med disse ørebarna. Snakker av lang erfaring, dessverre.

Annonse

Gjest også en mamma

Dette er grov omsorgssvikt.

Følg opptrappingsplan:

1. Koble inn far.

2. Tilby deg å få gutten til lege.

3. Varsle barnevernet.

Mener du virkelig det? Ut i fra at innleggsskriver ikke er lege, men har "stilt diagnose" stiller jeg meg sterkt tvilende. Jeg har selv to ørebarn, som er operert, fått dren, fjernet falsk mandel - og likevel får de ørebetennelser. Vi renner dørene ned på ØNH, og kommer derfra med konklusjonen "det er ikke mer vi kan gjøre, det går nok over". I mellomtiden har ungene ørebetennelser, snørra renner... Jeg syns ikke snørrete ørebarn er nok for å kalle det omsorgssvikt, tatt i betraktning at det slett ikke er sikkert at ØNH vil gjøre noe med barnet.

Hadde det foreligget en uttalelse fra ØNH på at barnet burde opereres, og mor hadde motsatt seg det, da hadde jeg vært enig i betegnelsen omsorgssvikt.

Gjest også en mamma

Hvor sikker er du egentlig på alt dette? Har gutten mistet drenene sine? Har han gjentatte ørebetennelser? Eller "bare" nedsatt hørsel?

Det er ikke alle barn som blir mirakuløst friske etter operasjon med dren og fjerning av falsk mandel. så derfor lurer jeg bare litt.

Mener du virkelig det? Ut i fra at innleggsskriver ikke er lege, men har "stilt diagnose" stiller jeg meg sterkt tvilende. Jeg har selv to ørebarn, som er operert, fått dren, fjernet falsk mandel - og likevel får de ørebetennelser. Vi renner dørene ned på ØNH, og kommer derfra med konklusjonen "det er ikke mer vi kan gjøre, det går nok over". I mellomtiden har ungene ørebetennelser, snørra renner... Jeg syns ikke snørrete ørebarn er nok for å kalle det omsorgssvikt, tatt i betraktning at det slett ikke er sikkert at ØNH vil gjøre noe med barnet.

Hadde det foreligget en uttalelse fra ØNH på at barnet burde opereres, og mor hadde motsatt seg det, da hadde jeg vært enig i betegnelsen omsorgssvikt.

Trådstarter skriver jo at mor ikke har fulgt opp kontrollene med barnet fordi _hun_ selv har legeskrekk. Da grenser det til omsorgssvikt i mine ører.

Jeg syns det er kjempeflott om du tilbyr deg å ta ham med for henne, eller følge de begge to. Særlig siden hun er fullstendig klar over at han skulle vært på kontroll. Hun har kanskje lyst til å spørre deg om akkurat dette, siden du er en nær venn, men tør ikke helt fordi hun skammer seg over at hun lar dette gå utover barnet.

Det er flott å ha venner som backer en opp når man sliter i utforbakke. :)

Hvor sikker er du egentlig på alt dette? Har gutten mistet drenene sine? Har han gjentatte ørebetennelser? Eller "bare" nedsatt hørsel?

Det er ikke alle barn som blir mirakuløst friske etter operasjon med dren og fjerning av falsk mandel. så derfor lurer jeg bare litt.

Jeg er ganske sikker på dette. Observerer ham daglig samt at jeg jobber innen medisin. Men det skal sies at jeg har ingen personlig erfaring med ørebarn (som mor). Han ble operert for falsk mandel og polypper for noen år siden. Han har aldri hatt dren for det ble antatt at trykket i mellomøret skulle normalisere seg når operasjonene var gjennomført. Ikke vært til kontroller etterpå. Tilstanden er nå verre enn noen gang: Kan bare puste gjennom åpen munn, kraftig snorking, grønn (mye!!!!) snørr året rundt, snakker i nesen og veldig utydelig tale, helt klart nedsatt hørsel. Alt dette er kronisk. Tilstanden virker derfor ganske åpenbar.

Men det er egentlig ikke poenget mitt her, jeg vil bare at han skal bli fulgt opp skikkelig. Først da blir det jo mulig å adressere det eventuelle problemet og finne behandlingsmetoder. Det er godt mulig at han ikke kan bli helt bra, men man bør vel forsøke ?

Dette er grov omsorgssvikt.

Følg opptrappingsplan:

1. Koble inn far.

2. Tilby deg å få gutten til lege.

3. Varsle barnevernet.

Oj, her var det mange forslag til løsninger : alt fra "ikke bland deg inn - det går nok over av seg selv" til anmeldelse til barnevernet.

Tror nok jeg kommer til å gå for noe midt imellom. Å gå til barnevernet kommer jeg nok ikke til å gjøre. Mulig det grenser mot omsorgssvikt, men det gjelder isåfall kun denne unnlatelsen. Ellers er det en flott og god gutt med supre foreldre på alle andre måter som betyr noe. Jeg er dessuten alt for glad i både ham og moren til å ville påføre dem noe sånt. Derfor synes jeg det virker litt drøyt. Da mener jeg det er bedre å være konstruktiv og støttende og forsøke å gi mor en "dytt i gang" med problemet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...