Gå til innhold

Anbefalte innlegg

når alle i huset skal ut er det noen ganger kaotisk.

dere med flere barn, kan dere bare si til barna at nå skal dere kle på dere?

her i huset går dessverre ikke det.... jentene på 8 og 5 klarer rett og slett ikke å fokusere på det de skal gjøre når de må gjøre det samtidig.

blir mye tull og tøys og vimsing frem og tilbake nesten hver gang vi skal ut alle mann alle. (selv om uteklærne er lagt fram og de vet hva de skal ha på seg)

jeg er jo opptatt med å få få på babyen klær, samt at jeg skal huske på alle tingene vi må ha med oss (alltid noe i siste liten også...)

far i huset pakker bilen hvis det er store ting som skal med (barnevogn f.eks.), ellers foretrekker han helst at alle er klare når han kommer ned trappen i siste liten...

trenger gode råd, men kan ikke regne med fars hjelp....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254861-kle-p%C3%A5-og-av-yttert%C3%B8y/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når de er 5 og 8 burde de være store nok til å ta ansvar for dette selv. Ihvertfall så sant du gir en romslig tidsfrist og i tillegg legger fram klærne.

Hva med å bare overlate det hele til dem etter å ha forklart at dette er deres eget ansvar? Når du og baby er klare går dere bare ut og venter. Hvis jentene kommer ut ufullstendig kledd sender du dem bare inn igjen til de er klare.

Kan være det blir litt venting i starten, men ofte får de farten opp når de blir stående alene igjen i entreen.

(p.s. mine to jenter på 6 og 8 er alene hjemme om morgenen siste kvarteret før de skal gå til skolen. De kler seg selv, tar med sekken og låser seg ut med nøkkel som er fasthengt til sekken. Det går utmerket etter litt innkjøringsproblemer hvor de kom litt vel tynnkledd på skolen et par ganger... :-)

Så at det går an å få til er jeg sikker på.)

Jeg ville utvilsomt gitt far et spark bak - enten ordner han babyen og du jentene, eller omvendt.

Gutten min på 8 klarer fint å kle seg selv. Det gjør Snuppa på 6 også, men hun er av den vimsete og ekstremt lett-distraherte sorten så...

hei

jeg har akkuart det samme problemet med mine 2 sønner på 5 og 8år..........di klarer bare ikke å raske på uansett hva jeg gjør og sier...kan desverre ikke gi noen bra tips,men du er ikke alene om det problemet..håper det snart går over, att det bare er alderen som gjør det:)

I den alderen tar jeg det som en selvfølge at de kler seg selv. Eneste de får hjelp til opp til rundt førsteklassealder er skolisser som må knyttes. Hos oss er det bare de to minste på 1 og snart 3 år som ikke kler seg selv når vi skal ut, mens de fra 4 og oppover greier seg selv.

Tror du rett og slett bør stille mer krav til at de gjør det uten hjelp og uten at det tar en "halv dag".Når de rett og slett er nødt går det nok greiere etterhvert.

Annonse

Hva med å sende dem en og en av gangen for å kle på seg? (Klærne ligger ferdig.)

Når førstejente har kledd på seg, skal hun ut av synet for nestejente slik at hun også får kle seg i ro og fred.

Alternativt kan de kle på seg på hvert sitt rom.

Iblant kan det hjelpe med en konkuranse av typen hvem blir først ferdig. Men slikt kan bli slitsomt om en eller begge er dårlige tapere...

;-)

mvh

Gjest kan det hjelpe hos dere?

Hvis de begge kan klare å kle seg selv og det er kun vilje det står på, så ville jeg ha advart dem om at det skal ta en viss tid og dermed drar dere voksne og baby avsted på tur uten barna.

Hvis dere begynner å rygge med bilen utav gårdsplassen pleier de fleste barn bli helt fra seg og det er lærepenge nok.

De fleste barn pleier å ta hintet og huske det til senere anledning.

Hmmmm, her er det ikke noe problem. Jentene som er straks 7 og snart 6 år gamle går ned og kler på seg når jeg ber dem om det. De glemmer lue og votter hvis jeg ikke minner dem på det, men jakke og sko ordner de helt greit selv.

Og sier jeg til dem mens de går ned at de skal ha lue og votter på, så får de på det uten problemer.

Hvordan er de med å gjøre andre ting du ber dem om da?

Hva om du setter deg ned med dem en dag og sier at det er viktig for dere alle sammen at de kler på seg når du ber dem om det.

De er så store at det er viktig at de også bidrar til at familielivet går litt på skinner av og til.

Når er så store, så hadde jeg tatt det som en selvfølge at de kledde på seg selv (evt. at 5-åringen måtte få hjelp til å knyte lisser bare...)

Ungene her har kledd på seg det de klarer fra de er rundt 2.

Her må du bare sette krav - evt. "dra fra dem" hvis de ikke klarer å følge det (de er store nok til å bli dratt fra i fem minutter).

Vi har (sambos fra før da) ei snuppe på 6 som virkelig har sirup i både bein, armer og hode, særlig om morra'n... En morgen fikk vi nok, alle var på vei ut av huset, mens hun, til tross for x antall tilsnakk ikke var klar - så vi andre (sambo, jeg, hennes to storesøsken og minstesnuppa på 1) dro. Hun hadde såvidt fått av seg pysjen mens alle andre var blitt klare...

Hun somler MYE mindre i etterkant, men hun var ganske betutta da sambo kom tilbake og hentet henne 10 minutter etterpå, ja...

Kanskje ikke pedagogisk, men veldig effektivt... Nå holder det å si at "om 15 minutter drar vi, da må alle være klare" - så er hun stort sett klar...

Når er så store, så hadde jeg tatt det som en selvfølge at de kledde på seg selv (evt. at 5-åringen måtte få hjelp til å knyte lisser bare...)

Ungene her har kledd på seg det de klarer fra de er rundt 2.

Her må du bare sette krav - evt. "dra fra dem" hvis de ikke klarer å følge det (de er store nok til å bli dratt fra i fem minutter).

Vi har (sambos fra før da) ei snuppe på 6 som virkelig har sirup i både bein, armer og hode, særlig om morra'n... En morgen fikk vi nok, alle var på vei ut av huset, mens hun, til tross for x antall tilsnakk ikke var klar - så vi andre (sambo, jeg, hennes to storesøsken og minstesnuppa på 1) dro. Hun hadde såvidt fått av seg pysjen mens alle andre var blitt klare...

Hun somler MYE mindre i etterkant, men hun var ganske betutta da sambo kom tilbake og hentet henne 10 minutter etterpå, ja...

Kanskje ikke pedagogisk, men veldig effektivt... Nå holder det å si at "om 15 minutter drar vi, da må alle være klare" - så er hun stort sett klar...

Snuppa her var i nei-humør her en morgen da jeg skulle hjelpe henne med yttertøyet. Til slutt sprakk jeg og ga henne klar beskjed om at da fikk hun kle seg selv, helt uten hjelp og så begynte jeg å kle meg selv istedet.

Da fikk pipa en annen låt du...

Snuppa her var i nei-humør her en morgen da jeg skulle hjelpe henne med yttertøyet. Til slutt sprakk jeg og ga henne klar beskjed om at da fikk hun kle seg selv, helt uten hjelp og så begynte jeg å kle meg selv istedet.

Da fikk pipa en annen låt du...

*flire* Synes jeg ser snuppa...

Vi valgte en mer "drastisk" løsning her fordi det var en morgen vi hadde tid til å dra og så snu - pluss at vi tenkte at det var mer effektivt enn det daglige gnålet som bare prellet av henne allikevel, og ingen av oss fikk noen hyggelig morgen...

Litt dårlig samvittighet hadde vi etterpå, men morgenene har blitt mye hyggeligere!

Annonse

Hva med å sette frem en stor og tydelig klokke og si at når klokka er så og så mange så går vi, samme om dere er ferdig kledd eller ikke. Og gjør det! Etter en tur ut i kulda uten jakke tenker jeg de tar poenget.

Godt poeng! Det var enten det, eller å reise fra vi vurderte...

Snuppa i bilen og levert på skolen i barne trusa - da tror jeg nok at hun hadde tenkt seg om en gang eller to... Men vi kom fram til at vi måtte prøve det andre først, fordi det ble litt vel ydmykende å komme halvnaken på skolen...

Hva med å sende dem en og en av gangen for å kle på seg? (Klærne ligger ferdig.)

Når førstejente har kledd på seg, skal hun ut av synet for nestejente slik at hun også får kle seg i ro og fred.

Alternativt kan de kle på seg på hvert sitt rom.

Iblant kan det hjelpe med en konkuranse av typen hvem blir først ferdig. Men slikt kan bli slitsomt om en eller begge er dårlige tapere...

;-)

mvh

ja, det fungerer best om vi sender ned en av gangen, ja.

kan jo fortsette med det en stund til..

men synes nå virkelig de er store nok til å kle på seg selv, samtidig med andre.

Jenta på 5 får kle på seg helt alene i bhg (altså etter at de andre er ferdige tror jeg), for hun prater og koser seg litt for mye når hun kler på seg, at hun aldri blir ferdig.

Så vi har blitt enige med bhg. at vi sammen skal jobbe litt med dette her.

Jeg ville utvilsomt gitt far et spark bak - enten ordner han babyen og du jentene, eller omvendt.

Gutten min på 8 klarer fint å kle seg selv. Det gjør Snuppa på 6 også, men hun er av den vimsete og ekstremt lett-distraherte sorten så...

Ja, har sparket han mange ganger jeg... Men neste uke er det glemt... Like slitsomt å måtte mase og gnåle på han for at han skal hjelpe....

Hmmmm, her er det ikke noe problem. Jentene som er straks 7 og snart 6 år gamle går ned og kler på seg når jeg ber dem om det. De glemmer lue og votter hvis jeg ikke minner dem på det, men jakke og sko ordner de helt greit selv.

Og sier jeg til dem mens de går ned at de skal ha lue og votter på, så får de på det uten problemer.

Hvordan er de med å gjøre andre ting du ber dem om da?

Hva om du setter deg ned med dem en dag og sier at det er viktig for dere alle sammen at de kler på seg når du ber dem om det.

De er så store at det er viktig at de også bidrar til at familielivet går litt på skinner av og til.

andre ting jeg ber de om å gjøre er null problem.

eldstejenta elsker å moppe gulv for eksempel og jeg nekter henne ikke!!

femåringen klarer å ta til seg to beskjeder av gangen, f.eks. om morgenen hender det jeg ber henne kle på klær og rydde rommet. ikke noe problem.

men hun på 5 er så vimsete og distraherer i tillegg hun eldste med vitsing og tøysing at de bruker så lang tid. altså, alene klarer de det meste, men verre er det når de skal gjøre det sammen.

når jeg er alene går det ganske greit, for jeg sender de ned et kvarter før vi skal dra. de får beskjed om å gå ut og vente når de er ferdig påkledd.

men når pappa er hjemme virker det som om de oppfører seg annerledes, for da er det mye mer tøys og tull.

samt at det som regel er mer for meg å huske på når vi skal ut alle sammen (jeg må nemlig hjelpe han med å huske diverse ting også *sukk*).

så, hvis jeg glemmer å sende de ned 15 min før vi skal ut, blir det bare tull og tøys og mye kjefting fra far om at de ikke er klare..

far er så enig så enig i alt jeg foreslår, men bidrar ikke med noe hvis ikke jeg sier ifra.

litt slitsomt at jeg må si til han at han skal si til jentene at de skal begynne å kle på seg. da kan jeg jo like godt gjøre det selv!! (men skjønner jo at jeg hjelper han til å få en vane som kan være til god hjelp når han er alene med jentene)

Ja, har sparket han mange ganger jeg... Men neste uke er det glemt... Like slitsomt å måtte mase og gnåle på han for at han skal hjelpe....

Gi ham helt konkrete oppgaver. Han må gjøre klar de to eldste f.eks. Når du og babyen er ferdig så setter du deg ned og venter til de andre er ferdige. Hver gang - helt til han fatter poenget. Det er ikke _dine_ barn, de er _deres_ barn og han må rett og slett ta ansvar i hverdagen han også.

ja, det fungerer best om vi sender ned en av gangen, ja.

kan jo fortsette med det en stund til..

men synes nå virkelig de er store nok til å kle på seg selv, samtidig med andre.

Jenta på 5 får kle på seg helt alene i bhg (altså etter at de andre er ferdige tror jeg), for hun prater og koser seg litt for mye når hun kler på seg, at hun aldri blir ferdig.

Så vi har blitt enige med bhg. at vi sammen skal jobbe litt med dette her.

Søsken har en uovertruffen evne til å distrahere hverandre.

;-)

Så det er like greit å innrette seg etter hvordan det er enn hvordan man synes det burde være.

;-)

Helt normalt problem for alderen til begge spør du meg. Men du verden så frustrerende det kan være.

mvh

andre ting jeg ber de om å gjøre er null problem.

eldstejenta elsker å moppe gulv for eksempel og jeg nekter henne ikke!!

femåringen klarer å ta til seg to beskjeder av gangen, f.eks. om morgenen hender det jeg ber henne kle på klær og rydde rommet. ikke noe problem.

men hun på 5 er så vimsete og distraherer i tillegg hun eldste med vitsing og tøysing at de bruker så lang tid. altså, alene klarer de det meste, men verre er det når de skal gjøre det sammen.

når jeg er alene går det ganske greit, for jeg sender de ned et kvarter før vi skal dra. de får beskjed om å gå ut og vente når de er ferdig påkledd.

men når pappa er hjemme virker det som om de oppfører seg annerledes, for da er det mye mer tøys og tull.

samt at det som regel er mer for meg å huske på når vi skal ut alle sammen (jeg må nemlig hjelpe han med å huske diverse ting også *sukk*).

så, hvis jeg glemmer å sende de ned 15 min før vi skal ut, blir det bare tull og tøys og mye kjefting fra far om at de ikke er klare..

far er så enig så enig i alt jeg foreslår, men bidrar ikke med noe hvis ikke jeg sier ifra.

litt slitsomt at jeg må si til han at han skal si til jentene at de skal begynne å kle på seg. da kan jeg jo like godt gjøre det selv!! (men skjønner jo at jeg hjelper han til å få en vane som kan være til god hjelp når han er alene med jentene)

"men når pappa er hjemme virker det som om de oppfører seg annerledes, for da er det mye mer tøys og tull."

Barna setter dere voksne opp mot hverandre, Den problemstillingen er velkjent og egentlig ganske enkel å løse.

Dere foreldre må bli enige om hvordan dette skal gjøres og det er viktig at dere samarbeider og er enige. Uenighet diskuteres ved senere anledning, _ikke_ der og da når barna hører på, da har de oppnådd sitt mål med å sette dere opp mot hverandre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...