Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg venter mitt første barn. Jeg står ikke i statskirken, men er medlem av Human Etisk Forbund. Mannen min står i statskirken.. Han er vel ikke mer kristen enn at han står innskrevet der som de fleste andre.

Da vi giftet oss gjorde vi det i regi av Human Etisk Forbund.

Nå når vi skal ha barn, så ønsker jeg i utgangspunktet ikke at barnet skal døpes i kirken, men om det er viktig for mannen min, så går jeg med på det. Han har sagt han skal tenke på det.

Men om vi velger å ikke døpe barnet i kirken, er det da lovpålagt å ha en annen form for navnedag eller noe da???

Vi kan jo gjøre det via Human Etisk Forbund f.eks., men jeg syns det er så utrolig upersonlig med 2-300 barn som får navndag samtidig. Vigselen til Forbundet var utrolig fin, men har vært på et par navndager og syns ikke det er noe særlig.

Så om vi velger å ikke døpe i kirke, så kunne jeg tenkt meg å droppet hele greia.

Kan vi det? Noen som vet ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254909-m%C3%A5-barn-d%C3%B8pes-eller-ha-navndag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

14

• Glimtipper

11

• løvinne71

9

• 2469

6

Mest aktive i denne tråden

Annonse

Dere må gjerne droppe det!

Jeg ville helst droppe det til snuppa vår - jeg er utmeldt av statskirken, og ikke medlem av Humanetisk forbund.

Men det var viktig for pappa'n hennes at hun ble døpt, så da bøyde jeg meg for det uten videre diskusjoner - men jeg følte meg IKKE komfortabel oppe ved døpefonten, eller ved prestens preken om synd.

Men jeg skjønte at det ble rart om jeg ikke var med, så jeg ble da med - og hadde det hyggelig med familien etter selve gudstjenesten. Jeg tenkte som så at litt vann på hodet gjør da ingen skade ;)

Gjest MiaMariaa

Jeg ville helst droppe det til snuppa vår - jeg er utmeldt av statskirken, og ikke medlem av Humanetisk forbund.

Men det var viktig for pappa'n hennes at hun ble døpt, så da bøyde jeg meg for det uten videre diskusjoner - men jeg følte meg IKKE komfortabel oppe ved døpefonten, eller ved prestens preken om synd.

Men jeg skjønte at det ble rart om jeg ikke var med, så jeg ble da med - og hadde det hyggelig med familien etter selve gudstjenesten. Jeg tenkte som så at litt vann på hodet gjør da ingen skade ;)

Jeg er ikke døpt og ikke medlem av statskirken, og kommer ikke til å døpe evt. barn.

Føles det ikke rart, og utrolig dumt, å stå foran masse mennesker å love at du skal oppdra barnet i Jesus navn og blablabla om du ikke er troende?

Jeg er ikke døpt og ikke medlem av statskirken, og kommer ikke til å døpe evt. barn.

Føles det ikke rart, og utrolig dumt, å stå foran masse mennesker å love at du skal oppdra barnet i Jesus navn og blablabla om du ikke er troende?

Jo, det føltes helt feil.

Men det var viktigere for pappa'n at hun ble døpt, enn det var for meg at hun ikke ble det. Jeg valgte å se på det hele som en dag med familien hvor hun fikk litt vann i hodet - istedenfor å være trassig og nekte ham noe som var viktig for ham.

Men jeg var overhodet ikke komfortabel under gudstjenesten eller selve dåpshandlingen, og jeg tror nok at jeg ville vurdert litt sterkere å ihvertfall ikke være med opp til døpefonten om jeg skulle gjort det igjen - uten å lage noen "protest" ut av det, mener jeg...

Litt vanskelig dette her... Men som sagt, litt vann i hodet har jo aldri skadet noen (jeg måtte velge å se overfladisk på det).

Takk for svar nå ble jeg glad!!!!

Papirer skal vi få sendt, så da løser alt seg. Men om mannen vil, så bøyer jeg meg for dåp, så får heller barnet velge selv når tid for konfirmasjon kommer.

Om du døper barnet så har du valgt for barnet. Skal barnet ha et fritt valg så er det litt vanskelig med dåp som barn. Da må det i så fall AKTIVT foreta sitt valg.

Annonse

Hverken dåp eller navnedag er lovpålagt. Dåp har ingenting å gjøre med at barnet får navn.

Jeg syns det er trist at så mange foreldre foretar slike valg for barna sine. Ungen blir jo også medlem av kirka så lenge en av foreldrene er det. Snakk om kirkelig hersketeknikk.

Gjest abrahamsen

Klart du kan droppe det!

Denne navnedags greia som humanetisk forbund har kommet på er jo bare en etterligning av kirkens handlinger, bare uten innhold. På den måten kan "konfirmantene" dra inn masse penger og "dåpsbarna"/foreldrene får arrangere fest og få gaver.

jeg har respekt for de som velger å ikke konfirmere/døpe seg i det heletatt. Ikke velg denne liksomgreia.

Kom igjen folkens, skyyt i vei!!!

Klart du kan droppe det!

Denne navnedags greia som humanetisk forbund har kommet på er jo bare en etterligning av kirkens handlinger, bare uten innhold. På den måten kan "konfirmantene" dra inn masse penger og "dåpsbarna"/foreldrene får arrangere fest og få gaver.

jeg har respekt for de som velger å ikke konfirmere/døpe seg i det heletatt. Ikke velg denne liksomgreia.

Veldig enig med deg. Jeg er døpt, men fikk velge da jeg konfirmasjon stod for tur, og jeg valgte å ikke gjøre det. Meldte meg ut av statskirken da jeg ble 18.

Men vielsene til Human Etisk Forbund er veldig fine, så det skal de ha all ros for.

Klart du kan droppe det!

Veldig enig med deg, jeg!

Hadde det ikke blitt dåp her, hadde det blitt ingenting...

Klart du kan droppe det!

De fleste folkeslag og kulturer har alltid hatt feiringer og seremonier ved livets begynnelse og slutt, ved overgang fra barn til voksen og når folk bestemmer seg for å leve sammen.

Jeg syns det blir veldig enkelt å omtale disse markeringene som "liksom" greier. Jeg har respekt for både kirkelige, islamske, humanistiske og andre handlinger, så fremt de utøves fordi de som er en del av det mener det. Det som er trasig er at kirka har et nestenmonopol på mye her i Norge. DET har jeg ikke respekt for. Humanistiske seremonier er et godt alternativ for de som vil ha konfesjonsfrie markeringer.

Barnet får et navn når du gir det et og sender melding til folkeregisteret.

Dåpen har ikke noe med navnet å gjøre. Dåpen handler om å overgi barnet til Gud og love at det skal oppdras i den kristne tro. Presten spør ikke "Hva skal barnet hete?", men "Hva _er_ barnets navn?" Mao hvem er dette barnet som bæres fram for Gud?

Hvis dere absolutt ikke mener noe med det og ikke har noen planer om å oppdra barnet til kristen tro, bør dere ikke døpe barnet.

Om dere ønsker en høytidelig sermoni, så lag en selv eller få den ferdiglaget fra f.eks. HumanEtsik Forbund.

mvh

Om det blir dåp så blir jeg nok med i kirken, men jeg kommer ikke til å følge opp til alteret. Det blir alt for "hyklerisk" for meg.

Men jeg kan gå i kirken, jeg gjør det ved andre anledninger som dåp, bryllup og konfirmasjon også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...