Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

14

• Glimtipper

11

• løvinne71

9

• 2469

6

Mest aktive i denne tråden

Som flere allerede har sagt, så er det selvfølgelig frivillig fra DERES side om dere vil døpe barnet eller ikke.

Men husk at dere samtidig tar et valg på barnets vegne som h*n må forholde seg til senere!

Da tenker jeg først og fremst på konfirmasjonen. For såvidt jeg vet, (hvis dette ikke er endret på,) så er det et krav at man er døpt for å få lov til å konfirmere seg i kirken!

En venninne av meg var ikke døpt som barn fordi foreldrene tilhørte pinsemenigheten (som praktiserer voksendåp.) Hun måtte defor døpes som 14 åring for å få lov til å stå til konfirmasjon sammen med oss andre.

Som du sikkert kan tenke deg, var ikke dette særlig artig for henne i den alderen. Men hun hadde tross alt hatt en kristen oppdragelse og tok dette mere naturlig enn en som har et fjernere forhold til religion.

Og det som betydde mest for henne var å få gå til konfirmasjon, og å feire dagen sin sammen med "alle oss andre"

I dag er det jo mere vanlig å konfirmere seg borgelig. Men jeg tror trenden vil gå litt i bølgedaler, og at mange velger det som er for tiden er "vanligst" blant kameratene.

Det vil det jo være synd om deres valg begrenser hva barnet kan gjøre senere. Om h*n er døpt kristelig kan h*n likevel velge en borgelig konfirmasjon. Men jeg tror det er vanskeligere å gjøre omvendt..

Er uenig med deg der. :) jeg er ikke døpt, og det er jeg glad for. Valgte å ikke å komfirmere meg. Mamma døpte meg ikke fordi hun ville gi meg valget. Hadde ikke vært noe problem å døpe meg som 14-15 åring for å komfirmere meg. For meg så bør man gjøre det fordi man har en tro, ikke for å samle inn gaver og penger, eller fordi alle andre gjør det. Jeg velger å gi sønnen min det samme valget. JEG kan ikke bestemme om han skal tro på Jesus og Gud eller ikke... Derfor ville jeg heller ikke døpe han. Også selvfølgelig døper vi ikke barnet vårt i kristen tro når vi ikke er kristne. :)

Går ikke an å ikke-døpe seg hvis man allerede er døpt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...