Gå til innhold

Når lærer barnet farger?

Anbefalte innlegg

Som du sier, så er det rød/grønn fargeblindhet som er mest utbredt. Men noen er også gul/blå fargeblinde, og veldig sjeldent: helt fargeblinde.

Den rød/grønn fargetesten du beskriver er mulig å gjennomføre, men da må den røde og grønne fargen ha samme styrke, så de ikke kan fremstå som ulike grånyanser.

Mange leksikon har enkle figurer som vil avsløre fargeblindet på en sikrere måte.

Testen er selvsagt ikke bra nok sånn helt seriøst.

Men den har vist seg å være helt grei for bekymrede DOL-mødre.

De fleste innlegg her som handler om den bekymringen, kommer fra mødre til fremmelige jenter som kan en masse (jentene altså), men som roter litt med fargene. Foreløpig har ingen av dem vært fargeblinde ;-)

Fortsetter under...

Gjest Ulvinnen

Testen er selvsagt ikke bra nok sånn helt seriøst.

Men den har vist seg å være helt grei for bekymrede DOL-mødre.

De fleste innlegg her som handler om den bekymringen, kommer fra mødre til fremmelige jenter som kan en masse (jentene altså), men som roter litt med fargene. Foreløpig har ingen av dem vært fargeblinde ;-)

Jeg er så lite på småbarnsforumet at jeg ikke har sett at dette temaet har vært tatt opp før.

Det er viktig å berolige bekymrede småbarnsmødre, enig i det.

Gjest prøver å trene opp men

I testmateriale skal farger, dvs matching, sortering, benvning ekspressivt og reseptivt mestres i aldersgruppen 3-5 år som normalområde. Sortering og matching mestrer barnet før, det kan benevne fargene ekspressivt og reseptivt.

Tusen takk samfunnskritiker, det var et så spesifikt svar jeg ønsket meg!

:-)

Eldstemann tror jeg var tidlig - han var ikke fylt to år da han begynte å lære fargene.

Nr to var eldre, kanskje nærmere tre før hun kunne dem korrekt.

Nr tre er nå 2 år og 8 mnd. Hun har kunnet noen farger i et par måneder, men er ikke sikker på alle. Den første hun lærte seg var "JOSA" :-)

He,he, søtt! Er det like søtt at den første fargen knærten min lærte seg også var "josa"? He,he, den har han kunnet siden før han fyllte to...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...