Gå til innhold

Minstemor har forstoppelse

Anbefalte innlegg

Minstejenta vår på 2 år og 8 mnd har hatt vondt i rompa de to siste kveldene. Hun har ikke fått gjort noe på do siden søndag ettermiddag, og det er ikke vanlig for å være henne. Både mandag kveld og i går kveld grein hun sårt og prøvde ørten ganger å bæsje, uten hell.

Jeg gav henne Duphalac i går kveld og i morges + linfrø i morges. SKal kjøpe svisker og kiwi i dag (hadde selvfølgelig ikke det hjemme, men naboen kom over med rosiner i går kveld).

Andre tips? Hun har vært helt fin på dagen, og har sovet godt om nettene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255191-minstemor-har-forstoppelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp lactulose på apoteket. Det er en slags sukkersirup som lett blandes ut i litt saft. Jeg fikk det tipset fra legen da datteren vår var veldig hard i magen (slet veldig med det en periode).

På bruksanvisningen står det fra en alder, men første gangen jeg kjøpte den gjorde det det ikke. Spurte da på apoteket, men hun sa at dette var et gammelt helt ufarlig produkt. Den eneste bivirkning som de noensinne vært borti var at magen kunne bli litt løs en kort periode hvis man ga for mye. Det har vio aldri vært borti.

For oss hjalp det også å sette datteren vår på potte, så hun fikk bæsjet der. Når hun brukte bleie, klarte hun så godt å "knipe igjen" ettersom det gjorde vondt. Så vi satt på badet og leste eventyr mens hun bæsjet for det kunne ta lang tid. Når hun begynte gå på potte/do fast forsvant alle mageproblemer...

God bedring! Dette er vondt, det vet jeg. Men gjør det du sier her, og gi henne mye vann å drikke i tillegg til svisker/sviskeyoughurt. Eple og annen frukt er sikkert ikke så dumt heller.

Hun spiser generelt mye frukt, og det gjorde hun også i går på barnehagen.

Dette er første gangen hun har problem med fordøyelsen. Det var så vondt å se henne i går vri seg og hive rundt på rompa, og ikke få det til. Tydelig at det presset på...

Typisk at vi var tomme for frukt i morges da.... Skal handle inn masse i dag!

Annonse

Kjøp lactulose på apoteket. Det er en slags sukkersirup som lett blandes ut i litt saft. Jeg fikk det tipset fra legen da datteren vår var veldig hard i magen (slet veldig med det en periode).

På bruksanvisningen står det fra en alder, men første gangen jeg kjøpte den gjorde det det ikke. Spurte da på apoteket, men hun sa at dette var et gammelt helt ufarlig produkt. Den eneste bivirkning som de noensinne vært borti var at magen kunne bli litt løs en kort periode hvis man ga for mye. Det har vio aldri vært borti.

For oss hjalp det også å sette datteren vår på potte, så hun fikk bæsjet der. Når hun brukte bleie, klarte hun så godt å "knipe igjen" ettersom det gjorde vondt. Så vi satt på badet og leste eventyr mens hun bæsjet for det kunne ta lang tid. Når hun begynte gå på potte/do fast forsvant alle mageproblemer...

Er ikke Duphalac en type laktulose da? Jeg brukte det etter en operasjon ihøst, nettopp for å få avføringen myk, slik at det ikke skulle gjøre vondt.

ELlers prøvde vi også potte i går, for å få vinkelen bedre på beina når hun skulle presse.

Ellers har hun sluttet med bleie - bruker det bare om natta. Men jeg sa at hun fikk lov til å bæsje i bleia hvis det var lettere....!

Gi Duphalac igjen idag, og fortsett i noen dager til.

Gutten vår har konstant hard mage og bruker Duphalac regelmessig. Var hos legen med han her for en tid tilbake, og fikk beskjed om å gi mer enn det som stod på flasken, siden det er helt ufarlig.

Også hjelper det med mye drikke.

Er ikke Duphalac en type laktulose da? Jeg brukte det etter en operasjon ihøst, nettopp for å få avføringen myk, slik at det ikke skulle gjøre vondt.

ELlers prøvde vi også potte i går, for å få vinkelen bedre på beina når hun skulle presse.

Ellers har hun sluttet med bleie - bruker det bare om natta. Men jeg sa at hun fikk lov til å bæsje i bleia hvis det var lettere....!

Jo, det er akkurat det samme, det står bare forskjellige navn på flaskene (forskjellige merker) alt etter hvilket apotek man kjøper det på.

Prøv å få henne til å drikke masse vann også, spesielt når du gir henne linfrø.

Duphalac pleier å hjelpe i løpet av et par dager tror jeg det står på flaska.

Håper det løsner for jenta di snart. For forstoppelse er vondt.

Ja, Duphalac gir vel ikke sånn akutt virkning, men skal vel virke i løpet av to-tre dager ja.

Linfrøene pleier å virke kjapt på meg, men jeg fikk ikke i henne så mye. La dem i bløt i går kveld, og gav henne i morges. Det blir jo sånn ekkel geléklumper av det.... :-P

Pærer er bra, epler er fy.

Jenta mi bruker lactulose (blandes ut i litt drikke), det myker opp avføringen ganske hurtig. Kjøpes på apoteket.

Javel, det visste jeg ikke? Vi har spist enormt med epler de siste ukene... Lite pærer.

Da skal jeg i alle fall kjøpe pærer, svisker og kiwi i dag!

Er forresten ikke Duphalac en type laktulose?

Gi Duphalac igjen idag, og fortsett i noen dager til.

Gutten vår har konstant hard mage og bruker Duphalac regelmessig. Var hos legen med han her for en tid tilbake, og fikk beskjed om å gi mer enn det som stod på flasken, siden det er helt ufarlig.

Også hjelper det med mye drikke.

Det skal jeg gjøre! Det stod at for barn under tre år skulle en ikke gi uten i samråd med lege. Men det er jo bare 4 mnd til hun er tre år, og hun er ganske stor og tung, så jeg gav henne 10 ml i går og ca 10 ml i dag. Hun skal få igjen i ettermiddag.

Annonse

tveita1365380780

Uff stakkars liten.Dette vet jeg hva vil si.Selv spiser jeg et brød fra OBS med masse linfrø.Det hjelper etter et par dager.Husker ikke hva det heter men det noe med Dansk ett eller annet. Det er steinovnsbakt. Jeg drikker mye vann og prøver å få mest mulig mosjon.I tillegg spiser jeg kiwi, overmodne bananer og druer. Håper det går over snart.

Javel, det visste jeg ikke? Vi har spist enormt med epler de siste ukene... Lite pærer.

Da skal jeg i alle fall kjøpe pærer, svisker og kiwi i dag!

Er forresten ikke Duphalac en type laktulose?

Ved forstoppelse er det mulig at eple ikke er bra. Men sånn til vanlig, er det bra å spise eple til frokost, men ikke på kvelden. ORdtak om eple: gull om morgenen, sølv om dagen, og bronse (eller bly?) om kvelden. Eller noe sånt...

Uff stakkars liten.Dette vet jeg hva vil si.Selv spiser jeg et brød fra OBS med masse linfrø.Det hjelper etter et par dager.Husker ikke hva det heter men det noe med Dansk ett eller annet. Det er steinovnsbakt. Jeg drikker mye vann og prøver å få mest mulig mosjon.I tillegg spiser jeg kiwi, overmodne bananer og druer. Håper det går over snart.

Takk for tips!

Ved forstoppelse er det mulig at eple ikke er bra. Men sånn til vanlig, er det bra å spise eple til frokost, men ikke på kvelden. ORdtak om eple: gull om morgenen, sølv om dagen, og bronse (eller bly?) om kvelden. Eller noe sånt...

Har jeg aldri hørt om.... Lærer stadig noe nytt!

Vi som er så glade i å knaske epler om kvelden, i alle fall de dagene vi prøver å være sunne!

Lakris får fart på systemet - hehe! Makan til ryggtømming skal man lete lenge etter ;o)

Vet ikke om det er å anbefale, da.

Ja, vi hadde noen lakrisbåter liggende, og hun spiste faktisk 2-3 stykker av dem i går kveld, men det gav elendig resultat... Sannsynligvis var det altfor få.

Jeg derimot, heiv innpå med lakridbåter (når posen først var åpnet). Ingen virkning på meg heller i forhold til tarmtømming :-P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...