Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det på julaften (og lillejulaften dersom dere har spesielle tradisjoner da og?)

Vi skal ha vår første jul og legger liksom rutinene dette året :)

- Når spiser dere middag?

- Når åpnes pakke/pakkene

- Åpnes alle pakkene på en gang, en a\om gangen el?

- Når kommer nissen?

- Hva har nissen med seg?

- Hva spiser dere til middag og dessert?

- Hvem er gjester/hvem besøker dere?

- Alt annet som skjer på julaften hos dere????

Som sagt så har vi ikke feira vår egen jul enda og har ikke noe fast på tradisjonen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255208-tradisjoner-p%C3%A5-juleaften/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen tradisjoner lille julaften.

Men på julaften er det tradisjoner. Feirer dennen annethvert år med min familie og med gubbens familie.

MÅ se tegnefilmer. Uten de er det ikke jul.

Middag ca. kl 16-17. Jeg vil ha stek, og får det hos mine foreldre. Svigers lager oftest ribbe, så da tar jeg med stek også. (Alt tilbehøret passer jo begge deler)

Riskrem eller karamellpudding til dessert.

Ettersom det har vært med små barn har har julenisset vært på besøk med noen få pakker. En til hver. Vi får se hva det blir i år ettersom snuppa er over 7 og har avslørt nissen i maaaaange år allerede.

Pakkene blir delt ut nesten en og en. Det er i hvertfall målet, men det hender det blir 2-3 ute på en gang.

Så er det julegodter i en altfor full mage.

Alt i alt veldig koselig. Uansett hvor vi har vært:-)

Så overnatter vi der vi ferirer jula. Da kan ungene legge seg etter hvert.

Gjest noen juleting

Når spiser dere middag? kl 17-18

- Når åpnes pakke/pakkene etter desserten (riskrem)

det er litt kaos

- Når kommer nissen? ja

- Hva har nissen med seg? en pose med noen pakker til de minste

- Hva spiser dere til middag og dessert? pinnekjøtt, riskrem

- Hvem er gjester/hvem besøker dere? kun nærmeste familie

- Alt annet som skjer på julaften hos dere???? går i kirken. ungene synger i barnekor som skal opptre. drikker brus og spiser mandariner/nøtter/snop. ser tegnefilm (gammel disney) om dagen. har noen fått spill til jul spiller noen det, eller vi bare sitter og prater.

Skal feire jul hjemme for første gang vi også, og jeg gleder meg stort. Jeg har ikke så veldig gode juletradisjoner med meg hjemmefra, og har egentlig ikke vært så glad i julen, men nå når jeg skal lage min egen jul gleder jeg meg velig.

Av gjester i år så kommer mine foreldre, hans foreldre og en av mine søstre med barn. Vi blir totalt 7 voksne og 3 barn. Barna er 5, 8 og 9 år.

På formiddagen på julaften ser vi tegnefilmer, vesla får julestrømpe og vi lager julegrøt og setter ut til nissen, og spiser vel litt selv også.

Gjestene kommer nok kl. 15 og da blir det julegløgg og siste forberedelser av middagen. (svigerfar elsker å lage ribbe så han skal ha med seg det).

Middagen blir kl. 17, da blir det ribbe som hovedfokus her i gården.

Når vi har spist middagen og fått ryddet bort det værste kommer nissen. Han har gjerne en sekk med seg og resten ligger under treet. I sekken er det flest gaver til barna, men også en til hver av de voksne.

Etter pakkeåpning er det nok dessert (vi pleier å være så mette etter middag at desserten må vente). Her i huset blir det riskrem til dessert.

Utpå kvelden blir det kaffe og kaker.

Barna får være oppe så lenge de orker på julaften.

Jeg gleder meg, det skal bli ordentlig koslig !!!

kakki1365380609

I år blir en underlig jul, vi skal være bare oss her hjemme. Frem til nå har vi vært annet hvert år. Vel, vi skal ha mandel i grøten til formiddagsmat, ungene får kose seg med julefilm, mens vi begynner på mat og slikt. Så kler vi oss i pene klær og spiser pinnekjøtt kl 17. Begynner sikker med pakkene ikke så lenge etter og har i år god tid til å se hva ungene får og de får prøvd noen av tingene også :o)

Lillejulaften pynter vi tre og setter opp resten av julepynten.

Jeg gleder meg skikkelig :o)

Gjest Vår julaften

- Når spiser dere middag? Kl. 18-19

- Når åpnes pakke/pakkene? Rundt kl. 20

- Åpnes alle pakkene på en gang, en om gangen el? En om gangen. En får i oppgave å dele ut en og en om gange. Neste deles ut når forrige er åpnet.

- Når kommer nissen? Rett etter middag, før resten av pakkene åpnes.

- Hva har nissen med seg? En pakke til hver av barna.

- Hva spiser dere til middag og dessert? Pinnekjøtt. Dessert varierer. Is og varme multebær har vi som regel.

- Hvem er gjester/hvem besøker dere? Som regel hjemme. Alltid besøk av svigerforeldre/foreldre. Enten bare et par eller begge.

- Alt annet som skjer på julaften hos dere???? Barna står opp tidlig, åpner strømpen og ser tegnefilmer og Tre nøtter til Askepott. Spiser så lang og god frokost alle sammen. Blir mye snop og snacks gjennom hele dagen. Men det hører med og akkurat den dagen finnes det ingen begrensninger. :-)

Annonse

Vi begynner dagen i pysj med tegnefilmer på tv

(Kanskje med noen småkaker eller annet digg....)

Deilig frokost med allverdens herligheter........

Askepott på tv er et MUST

Ut i skogen og spiser julegrøt- utrolig koselig!

Middag klokka 16. Har barn på 1,3 og 5 så det ikke skal bli så sent.

Besøk av besteforeldre, tante, onkel, 2 søskenbarn, grandtante og grandonkel= 12 stykker tilsammen. Spiser ribbe, medister, surkål og multekrem..namnam

Etter middag pakker!!!

Vi tar en og en pakke og det tar timevis men det er veldig kos.

Kaker, kaffe, likør m.m

Kvelden slutter når gjestene går hjem......

- Når spiser dere middag? Klokka 17. presis!

- Når åpnes pakkene? Først ryddes middagsbordet og det traktes kaffe, så synger vi et par sanger rundt juletreet (kveldens høydepunkt for alle bamser og dukker som får være med) så smaker vi på litt kaffe og kaker, SÅÅ begynner vi å åpne pakkene. Ca. kl. 19 kanskje? Før da barna var mindre begynte vi tidligere.

- Åpnes alle pakkene på en gang, en om gangen el? En om gangen, barna bytter på å hente under treet. Lurt å skrive opp hvem får hva fra hvem, for ungene husker det ikke, og det kan være litt mye for mor og far å holde styr på.

- Når kommer nissen?

- Hva har nissen med seg? Har aldri hatt nisse

- Hva spiser dere til middag og dessert? Som regel ribbe ( har hatt pinnekjøtt) og multekrem som ingen er noe særlig glad i, så i år tror jeg jeg skal slå til med karanmellpudding.

Ingen

- Alt annet som skjer på julaften hos dere???? Noen år har vi gått i kirka. Barna får julestrømpe om morgenen med et julehefte i og litt mandariner og snop. Vi pynter juletreet julaften formiddag.

Vi prøver alltid å få spist kl. 16 pga ungene, men det blir alltid nærmere kl. 17 :o)

En stund etter middag.

Vi er såpass mange, og det er så masse pakker at vi deler ut alt først, så får ungene åpne sine pakker. Så åpner vi voksne etterpå -men de fra ungene/familien først.

Oppakkinga tar sånn tid, og på denne måten får ungene tid til å leke litt med gavene før de blir så trette at de stuper.

- Når kommer nissen?

Han kommer helst før middag, og har med pakke til både store og små. Ungene får alltid noe de han holde på med mens de venter på middag/åpning. Det er Nissemor (min mamma) som fikser alt med julenissen/gaver. Ikke alltid vi andre voksne skjønner hvem som er bak maska :o)

Pinnekjøtt for kjøtteterne og nøttestek for veggiser. Riskrem til dessert.

Vi har vært hos mine foreldre, sammen med min søster og nevø.

I år blir det middag der, og kaffe/pakkeåpning hos oss.

Vi har pleid å spise grøt med mandel hos svigermor julaften formiddag, men ho døde i sommer, så dette blir en litt rar jul for oss.

Tror nok det blir en tur på kirkegården for å tenne lys denne formiddagen.

Vi har invitert familien min til grøt med mandel på lillejulaften.

Ellers blir det litt nytt for oss også fra i år, både pga svigermor og fordi vi straks flytter inn i nytt hus med god plass. Så nå har vi plass til å invitere til "store juleselskaper"/feire julaften hjemme med fam på besøk.

- Når spiser dere middag? kl.17.

- Når åpnes pakke/pakkene - etter at tallerkner o.l.er skyldt av etter middagen - begynner ca.kl.18.30-19.

- Åpnes alle pakkene på en gang, en a\om gangen el? - en av gangen!

- Når kommer nissen? - kommer ikke (med mindre vi er hos svigers, de driver med nisse...) - da kommer han isåfal før pakkeåpningen begynnner.

- Hva har nissen med seg? - gaver til ungene.

- kalkun og englelappskaus (hjemmelaget fruktsalat med piska krem)

- Hvem er gjester/hvem besøker dere? - varierer. I år skal vi være hos foreldrene mine, og da kommer og søster og svoger, farfar, en grandonkel, tante og onkel og tre søskenbarn! Vi blir 14 stk. Gleeder meg!!

- Alt annet som skjer på julaften hos dere???? Av og til kirka, av og til Donald og Tre nøtter til Askepott eller Reisen til Julestjerna. Spise risgrøt kl.14 med mandel i!!

Masse tegnefilmer på formiddagen og god frokost. Går gjerne tur i skogen når kalkunen stekes i ovnen hjemme.

Deretter er det kirke og middagen starter klokka 1600.

Etter middag kommer nissen på besøk og så blir det juletregang og gaver.

Så har vi kaffe og kaker og ungene leker med gavene sine.

Sent om kvelden før man legger seg så har jeg av og til lest juleevangeliet høyt for oss voksne. Men nå begynner våre unger å bli større så da kan det hende at vi legger det inn før sengetid.

Når spiser dere middag?

Middag er kl. 17.00 - når julen ringes inn.

Når vi feirer hjemme så spiser vi først middag, rydder litt opp etter den. Leser juleevangeliet. Går rundt juletreet i ca. 15-20 minutter og så, så er det pakker!!!

Tar gjerne en pause i pakkeutdelingen for å spise kaker og drikke kaffe.

En og en pakke åpnes om gangen. Alle skal få se hva alle får.

- Når kommer nissen?

Underveis i pakkeåpningen, ikke for sent.

Et par pakker til hver av de som er tilstede.

Pinnekjøtt med mandelpoteter, grønnsaker, rødkål osv.

Til dessert er det multekrem og riskrem om vi er hos svigers. Hos oss har vi gjerne fruktsalat med krem. Hos mor er det multekrem eller jordbærkrem.

Det varierer fra år til år. Vi har feiret helt alene (kjempekoselig), og hatt svigers her på besøk. I fjor var vi hos svigers. I år skal både vi og svogers til svigers. Neste år regner jeg med at moren min og onkelen min (og kanskje broren min med fam.) kommer hit.

På dagen spiser vi risengrynsgrøt med mandel i. En tallerken av den blir satt ut i fjøset eller i garasjen til nissen. Vi synger julesanger. Ser på tegnefilmene. Lager mat. Stresser men prøver å la være :)

Hvordan gjør dere det på julaften (og lillejulaften dersom dere har spesielle tradisjoner da og?)

Vi skal også ha vår første jul hjemme så jeg har bare antagelser og tanker om hvordan vi skal gjøre det.

Vi har alltid spist middag klokken 17 hjemme hos min mor, når kirkeklokkene ringer julen inn. Så det blir nok da.

Vi kommer til å ha et par aktivitets pakker på morgnen, og resten etter middag.

Siden det er bare oss fire, så tar vi en og en gave tror jeg.

- Når kommer nissen?

Nissen kommer ikke hit, det bor en husnisse her som kommer på morgnen med julesokk. Den andre julenissen finnes ikke, men det bor en fjøsnisse hos min søster, så når vi er der så setter vi ut grøt.

Flisen og jeg spiser noe veggismat, men jeg vet ikke hva enda. Mis og mannen spiser Kalkun. Dessert blir tilslørte bondepiker tenker jeg

Vi har tidligere vært annet hvert år hos min søster og mannens bror. Men i år blir det bare oss fire.

Flisen vil absolutt gå i kirken i år, for det skal bestevenninnen, så kanskje jeg skal bite tennene i sammen å gå med henne. Ellers så pleier vi å tenne lys på kirkegården, men siden vi bor et par timer unna der min far ligger, så er det ikke aktuelt.

Det blir sikkert litt kos med brettspill og det som er i julesokkene tidlig på dagen, og kanskje en liten gåtur.

Gleder meg til jul i år for første gang siden min far døde. :)

Annonse

Lille julaften pynter vi juletre og ser på Grevinnen & hovmesteren.

Vi har mølje ca kl 12, deretter kirken, og julemiddagen i 17-18-tiden.

De minste får åpne pakker før middagen, mens de større (og de voksne) venter til middagen er over. Det blir av og til ganske sent.

Vi deler ut alle pakkene, og åpner deretter en hver etter tur.

- Når kommer nissen?

Nissen kommer før de minste åpner pakkene sine.

En pakke pr barn, som regel den fra foreldrene.

And med masse lekkert tilbehør. Sjokolademousse til dessert.

Tanter, onkler, søskebarn og besteforeldre.

Vi prøver alltid å få spist kl. 16 pga ungene, men det blir alltid nærmere kl. 17 :o)

En stund etter middag.

Vi er såpass mange, og det er så masse pakker at vi deler ut alt først, så får ungene åpne sine pakker. Så åpner vi voksne etterpå -men de fra ungene/familien først.

Oppakkinga tar sånn tid, og på denne måten får ungene tid til å leke litt med gavene før de blir så trette at de stuper.

- Når kommer nissen?

Han kommer helst før middag, og har med pakke til både store og små. Ungene får alltid noe de han holde på med mens de venter på middag/åpning. Det er Nissemor (min mamma) som fikser alt med julenissen/gaver. Ikke alltid vi andre voksne skjønner hvem som er bak maska :o)

Pinnekjøtt for kjøtteterne og nøttestek for veggiser. Riskrem til dessert.

Vi har vært hos mine foreldre, sammen med min søster og nevø.

I år blir det middag der, og kaffe/pakkeåpning hos oss.

Vi har pleid å spise grøt med mandel hos svigermor julaften formiddag, men ho døde i sommer, så dette blir en litt rar jul for oss.

Tror nok det blir en tur på kirkegården for å tenne lys denne formiddagen.

Vi har invitert familien min til grøt med mandel på lillejulaften.

Ellers blir det litt nytt for oss også fra i år, både pga svigermor og fordi vi straks flytter inn i nytt hus med god plass. Så nå har vi plass til å invitere til "store juleselskaper"/feire julaften hjemme med fam på besøk.

Er det mulig å snike til seg oppskriften på nøttesteken din?

Jeg sliter litt med hva Flisen og jeg skal spise på julaften nemlig..

Sånn er det hos oss:

Kl 17, når julen ringes inn.

Etter middag, ofte før dessert/kaffe.

En gave av gangen. (tar litt tid...)

- Når kommer nissen?

Kl 19-19:30

Nissen hjelper de som ikke er sammen med oss på julaften med å bringe gaver...

Middag er svineribbe og sosisser med tilbehør. Dessert varierer. Fruktsalat, multekrem eller karamellpudding.

- Hvem er gjester/hvem besøker dere? Vi feirer stort sett med barnas besteforeldre og onkler/tanter.

Barna gleder seg til kvelden og forsøker å få timene til å gå. Ellers tar vi det med ro og nyter julefreden etter alt stresset... Matlagingen er jo relativt enkel, men det går jo fort et par timer.

Det skal du få. Må bare finne fram oppskriftsboka i alt flytte-pakke-styret her :o)

Minn meg på det om jeg glemmer det.

Gjest nissekjerringa

Nå kommer jeg i skikkelig julestemning her :)

Lille julaften pynter vi treet, annen julepynt har vi hatt framme i en ukes tid, kanskje lenger, liker å kose meg med nissene våre gjennom hele desember :) istedenfor i januar.

Er det vi som skal ha julemiddagen (m/foreldre, besteforeldre, søsken o.l.) så steker jeg ribba på lille julaften, slik at det bare er å varme den opp på julaften.

På julaften blir vi vekt av barna, de har funnet julesokken sin, så senga vår er full av barn, godterier og juleblad :).

Vi har en sånn skikkelig pysjmorgen, fyrer på peisen og ser på TV, mor (jeg altså) MÅ bare ha med meg Snekker Andersen før julestemningen kommer sånn skikkelig :). Ordner oss etterhvert en skikkelig frokost før vi etterhvert tar på oss joggedressen.

Hele formiddagen består av TV og formiddagsbesøk.

Kl. 1500 drar vi på kirkegården .... tenner lys på gravene til våre nærmeste som "er der" .... det blir en vemodig stund, iallefall for meg .....

Ca kl 1700 spiser vi middag (ribbe m/tilbehør). Når vi har ryddet etter middagen og vi har satt oss med kaffe og dessert banker det på døra .... da kommer nissen :).

"Han" og barna deler ut gavene, vi åpner en og en, slik at vi får oversikten over hva alle får. Barna åpner først :).

Barna får være oppe så lenge de orker.

1. juledag våkner de somregel tidlig, da leker de med alt det nye de har fått og koser seg med barne-tv. For første gang ifjor var vi hjemme hele denne dagen, det var bare SÅ godt å kunne slappe helt av hele dagen.

Vegetariske Italienske kjøttboller (heter den egentlig, men jeg lager stek av den)

3 piskede egg (jeg bruker gjerne 4)

1 mellomstor løk -fint snittet

1-2 fedd knust hvitløk

1-2 dl grovt reven ost

1,5 dl griljermel

0,5 dl havregryn

1 dl valnøtter *1 -finhakka

2-3 ss fløte (el. melk)

1 ts fjærkre-krydder *2

1 ts salt

Alle ingrediensene blandes.

La farsen hvile ei lita stund (ikke nødvendig)

Formes til boller/kaker eller steik og stekes på panne eller i

Ovnen v/ 175-200`c ca. 45 min.

*1: Her kan du selv velge hvilke nøtter du vil bruke;

Valnøtter, hasselnøtter, cashewnøtter.

Selv bruker jeg en blanding av disse.

Cashewnøtter er veldig godt i slike boller/steker!

*2: Her kan du velge krydder som du vil, jeg bruker som oftest et godt vilt-krydder eller grillkrydder.

("Hildurs urterarium" i Brønnøysund har et grillkrydder som passer veldig godt til dette).

Her er to jeg ikke har prøvd:

Cashewnøttestek:

100 g cashewnøtter

1 dl bokhvete

1 dl kokt naturris

3 kokte poteter

1 kokt sellerirot

3 ss hakket persille

2 ts havsalt eller seltin

Sett stekovnen på 225 °C.

Mal cashewnøttene og selleriroten. Bland alle ingrediensene godt og smak til med salt. Ha retten i en smurt og strødd form. Stekes i ca. 30 minutter.

Julefarse til stek

1 grovhakket løk

200 g sjampinjong i skiver

1 ss smør

200 g grovrevne gulrøtter

2,5 dl melk

4 lettpiskede egg

150 g støtt brød

1 dl revet ost

2 dl grovhakkede valnøtter/hasselnøtter

1 ts buljongpulver

1 ts basilikum

½ ts timian

½ ts ingefær

salt etter smak

Fres løk og sopp lett i smøret.

Bland alle ingrediensene sammen og la farsen stå og trekke i ca 30 min.

Fylles i form.

Stekes ved 200`c i 45-50 min.

La den stå noen min. i formen.

Svigermor lagde verdens beste nøttestek. Oppskrifta rakk ho ikke å få ned i kokeboka (døde i sommer), men jeg fant "grunnoppskrifta" og har fått med meg litt av det ekstra ho har puttet oppi.

Om jeg husker det kan jeg gi deg oppskrifta når vi er på plass i nyhuset. Den er virkelig goood! Og med en hjemmelaga kantarellsaus ved siden av, og hjemmelaga karamellpudding til dessert, har 2.juledags-middagen pleid å være den beste :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...