nitni Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Vegetariske Italienske kjøttboller (heter den egentlig, men jeg lager stek av den) 3 piskede egg (jeg bruker gjerne 4) 1 mellomstor løk -fint snittet 1-2 fedd knust hvitløk 1-2 dl grovt reven ost 1,5 dl griljermel 0,5 dl havregryn 1 dl valnøtter *1 -finhakka 2-3 ss fløte (el. melk) 1 ts fjærkre-krydder *2 1 ts salt Alle ingrediensene blandes. La farsen hvile ei lita stund (ikke nødvendig) Formes til boller/kaker eller steik og stekes på panne eller i Ovnen v/ 175-200`c ca. 45 min. *1: Her kan du selv velge hvilke nøtter du vil bruke; Valnøtter, hasselnøtter, cashewnøtter. Selv bruker jeg en blanding av disse. Cashewnøtter er veldig godt i slike boller/steker! *2: Her kan du velge krydder som du vil, jeg bruker som oftest et godt vilt-krydder eller grillkrydder. ("Hildurs urterarium" i Brønnøysund har et grillkrydder som passer veldig godt til dette). Her er to jeg ikke har prøvd: Cashewnøttestek: 100 g cashewnøtter 1 dl bokhvete 1 dl kokt naturris 3 kokte poteter 1 kokt sellerirot 3 ss hakket persille 2 ts havsalt eller seltin Sett stekovnen på 225 °C. Mal cashewnøttene og selleriroten. Bland alle ingrediensene godt og smak til med salt. Ha retten i en smurt og strødd form. Stekes i ca. 30 minutter. Julefarse til stek 1 grovhakket løk 200 g sjampinjong i skiver 1 ss smør 200 g grovrevne gulrøtter 2,5 dl melk 4 lettpiskede egg 150 g støtt brød 1 dl revet ost 2 dl grovhakkede valnøtter/hasselnøtter 1 ts buljongpulver 1 ts basilikum ½ ts timian ½ ts ingefær salt etter smak Fres løk og sopp lett i smøret. Bland alle ingrediensene sammen og la farsen stå og trekke i ca 30 min. Fylles i form. Stekes ved 200`c i 45-50 min. La den stå noen min. i formen. Svigermor lagde verdens beste nøttestek. Oppskrifta rakk ho ikke å få ned i kokeboka (døde i sommer), men jeg fant "grunnoppskrifta" og har fått med meg litt av det ekstra ho har puttet oppi. Om jeg husker det kan jeg gi deg oppskrifta når vi er på plass i nyhuset. Den er virkelig goood! Og med en hjemmelaga kantarellsaus ved siden av, og hjemmelaga karamellpudding til dessert, har 2.juledags-middagen pleid å være den beste ) Vegetariske Italienske kjøttboller (heter den egentlig, men jeg lager stek av den) 3 piskede egg (jeg bruker gjerne 4) 1 mellomstor løk -fint snittet 1-2 fedd knust hvitløk 1-2 dl grovt reven ost 1,5 dl griljermel 0,5 dl havregryn 1 dl valnøtter *1 -finhakka 2-3 ss fløte (el. melk) 1 ts fjærkre-krydder *2 1 ts salt Alle ingrediensene blandes. La farsen hvile ei lita stund (ikke nødvendig) Formes til boller/kaker eller steik og stekes på panne eller i Ovnen v/ 175-200`c ca. 45 min. *1: Her kan du selv velge hvilke nøtter du vil bruke; Valnøtter, hasselnøtter, cashewnøtter. Selv bruker jeg en blanding av disse. Cashewnøtter er veldig godt i slike boller/steker! *2: Her kan du velge krydder som du vil, jeg bruker som oftest et godt vilt-krydder eller grillkrydder. ("Hildurs urterarium" i Brønnøysund har et grillkrydder som passer veldig godt til dette). Her er to jeg ikke har prøvd: Cashewnøttestek: 100 g cashewnøtter 1 dl bokhvete 1 dl kokt naturris 3 kokte poteter 1 kokt sellerirot 3 ss hakket persille 2 ts havsalt eller seltin Sett stekovnen på 225 °C. Mal cashewnøttene og selleriroten. Bland alle ingrediensene godt og smak til med salt. Ha retten i en smurt og strødd form. Stekes i ca. 30 minutter. Julefarse til stek 1 grovhakket løk 200 g sjampinjong i skiver 1 ss smør 200 g grovrevne gulrøtter 2,5 dl melk 4 lettpiskede egg 150 g støtt brød 1 dl revet ost 2 dl grovhakkede valnøtter/hasselnøtter 1 ts buljongpulver 1 ts basilikum ½ ts timian ½ ts ingefær salt etter smak Fres løk og sopp lett i smøret. Bland alle ingrediensene sammen og la farsen stå og trekke i ca 30 min. Fylles i form. Stekes ved 200`c i 45-50 min. La den stå noen min. i formen. Svigermor lagde verdens beste nøttestek. Oppskrifta rakk ho ikke å få ned i kokeboka (døde i sommer), men jeg fant "grunnoppskrifta" og har fått med meg litt av det ekstra ho har puttet oppi. Om jeg husker det kan jeg gi deg oppskrifta når vi er på plass i nyhuset. Den er virkelig goood! Og med en hjemmelaga kantarellsaus ved siden av, og hjemmelaga karamellpudding til dessert, har 2.juledags-middagen pleid å være den beste ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255208-tradisjoner-p%C3%A5-juleaften/page/2/#findComment-2027598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Vegetariske Italienske kjøttboller (heter den egentlig, men jeg lager stek av den) 3 piskede egg (jeg bruker gjerne 4) 1 mellomstor løk -fint snittet 1-2 fedd knust hvitløk 1-2 dl grovt reven ost 1,5 dl griljermel 0,5 dl havregryn 1 dl valnøtter *1 -finhakka 2-3 ss fløte (el. melk) 1 ts fjærkre-krydder *2 1 ts salt Alle ingrediensene blandes. La farsen hvile ei lita stund (ikke nødvendig) Formes til boller/kaker eller steik og stekes på panne eller i Ovnen v/ 175-200`c ca. 45 min. *1: Her kan du selv velge hvilke nøtter du vil bruke; Valnøtter, hasselnøtter, cashewnøtter. Selv bruker jeg en blanding av disse. Cashewnøtter er veldig godt i slike boller/steker! *2: Her kan du velge krydder som du vil, jeg bruker som oftest et godt vilt-krydder eller grillkrydder. ("Hildurs urterarium" i Brønnøysund har et grillkrydder som passer veldig godt til dette). Her er to jeg ikke har prøvd: Cashewnøttestek: 100 g cashewnøtter 1 dl bokhvete 1 dl kokt naturris 3 kokte poteter 1 kokt sellerirot 3 ss hakket persille 2 ts havsalt eller seltin Sett stekovnen på 225 °C. Mal cashewnøttene og selleriroten. Bland alle ingrediensene godt og smak til med salt. Ha retten i en smurt og strødd form. Stekes i ca. 30 minutter. Julefarse til stek 1 grovhakket løk 200 g sjampinjong i skiver 1 ss smør 200 g grovrevne gulrøtter 2,5 dl melk 4 lettpiskede egg 150 g støtt brød 1 dl revet ost 2 dl grovhakkede valnøtter/hasselnøtter 1 ts buljongpulver 1 ts basilikum ½ ts timian ½ ts ingefær salt etter smak Fres løk og sopp lett i smøret. Bland alle ingrediensene sammen og la farsen stå og trekke i ca 30 min. Fylles i form. Stekes ved 200`c i 45-50 min. La den stå noen min. i formen. Svigermor lagde verdens beste nøttestek. Oppskrifta rakk ho ikke å få ned i kokeboka (døde i sommer), men jeg fant "grunnoppskrifta" og har fått med meg litt av det ekstra ho har puttet oppi. Om jeg husker det kan jeg gi deg oppskrifta når vi er på plass i nyhuset. Den er virkelig goood! Og med en hjemmelaga kantarellsaus ved siden av, og hjemmelaga karamellpudding til dessert, har 2.juledags-middagen pleid å være den beste ) Supert, tusen takk. Da blir middagen til Flisen og jeg litt mer spennende enn den bruker å være på julaften. Og jeg tar gjerne i mot svigemors nøttestek også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255208-tradisjoner-p%C3%A5-juleaften/page/2/#findComment-2027794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.