Gå til innhold

Min lille jente er syk.

Anbefalte innlegg

Min lille på 1,5 år er syk.. Hadde 39,9 i feber, kjempe slapp spydde. No har hun til slutt sovnet på sofaen.

Hva bør jeg gjøre? Bare gi henne febernedsettende og mye drikke og det jeg får i henne av mat? Har hørt en del om feberkramper og er veldig redd hun skal få det, hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255232-min-lille-jente-er-syk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi henne masse å drikke (det er lov med saft når man er syk!) og det hun ønsker å spise. Frukt oppdelt i biter, kjeks, brød med pålegg hun liker, yoghurt, kanskje sånne babybegre med frukt.

Gi febernedsettende når feberen er over 39 og/eller hun har dårlig allmenntilstand.

Feberkrampe _kan_ man få om feberen går veldig fort opp eller ned.

Har barnet feber skal barnet ikke ha mye klær på seg. Det er ofte best å bare ha på bleie og evt. en kortermet body.

Ved feberkrampe skal du avkjøle barnet. Du kan gjerne ta det tynnkledde barnet med ut, eller avkjøle med kluter med litt kaldt vann. (Ikke iskaldt.) Legg klutene på panne og under armene - i armhulene.

Feberkrampe er skremmende, og jeg synes det er greit å ta en tur på legevakta med barnet da. (Vi har bare opplevd det 1 gang med mellomsøster.)

Ellers er ikke feber farlig. Feber er en flott mekanisme som hjelper kroppen å bekjempe det som har gjort den syk.

Gjest tynn tråd

Ring legevaketen og råfrør deg med dem om du bør komme til legen eller vente å se det litt an

Du kan gi henne febernedsettende, men du kan også legge kjølige omslag på hodet hennes og la være å ha på henne klær. Da går feberen fortere ned. Et kjølig rom kan også gjøre godt (men da med et teppe over seg).

Feberkramper er ikke farlige men de ser skumle ut. Hvis feberkramper inntreffer så legg noe kaldt under armene hennes (cold pack) eller ispose med et håndkle rundt. Ikke gi henne drikke hvis hun får kramper.

Hvis du fortsatt er engstelig så ring lege:)

Gi henne masse å drikke (det er lov med saft når man er syk!) og det hun ønsker å spise. Frukt oppdelt i biter, kjeks, brød med pålegg hun liker, yoghurt, kanskje sånne babybegre med frukt.

Gi febernedsettende når feberen er over 39 og/eller hun har dårlig allmenntilstand.

Feberkrampe _kan_ man få om feberen går veldig fort opp eller ned.

Har barnet feber skal barnet ikke ha mye klær på seg. Det er ofte best å bare ha på bleie og evt. en kortermet body.

Ved feberkrampe skal du avkjøle barnet. Du kan gjerne ta det tynnkledde barnet med ut, eller avkjøle med kluter med litt kaldt vann. (Ikke iskaldt.) Legg klutene på panne og under armene - i armhulene.

Feberkrampe er skremmende, og jeg synes det er greit å ta en tur på legevakta med barnet da. (Vi har bare opplevd det 1 gang med mellomsøster.)

Ellers er ikke feber farlig. Feber er en flott mekanisme som hjelper kroppen å bekjempe det som har gjort den syk.

det er lov med saft når man er syk!

Dol-regel :) ?

Annonse

Jubalong har allerede sagt mye av det jeg pleier å si ;)

Pass på at hun ikke har for mye på seg når hun skal sove. Gjerne bare et lett teppe over seg, og la henne sove i bare bleia.

Masse drikke er viktig, gjerne litt saft.50/50 blanding av eplemost og Farris er veldig fint hvis hun kaster opp litt også.

Saftis er en fin måte å lure i dem væske på når de er syke. :)

God bedring til dere :)

Det har jeg aldri sagt, sa hun kunne rådføre seg med legevakta på tlf, dessuten hadde hun ikke bare feber, men kasta opp også.

Ok. For meg hadde det uansett ikke vært aktuelt å ta kontakt med legevakta for 2 dager med oppkast og feber. Men vi er alle forskjellige :)

Annonse

Gjest Psyk av alt

Du kan gi henne febernedsettende, men du kan også legge kjølige omslag på hodet hennes og la være å ha på henne klær. Da går feberen fortere ned. Et kjølig rom kan også gjøre godt (men da med et teppe over seg).

Feberkramper er ikke farlige men de ser skumle ut. Hvis feberkramper inntreffer så legg noe kaldt under armene hennes (cold pack) eller ispose med et håndkle rundt. Ikke gi henne drikke hvis hun får kramper.

Hvis du fortsatt er engstelig så ring lege:)

Jeg synes man skal være MEGET forsiktig med å gi råd som nærmer seg å bety at det ikke alltid er nødvendig å ta kontakt med lege ved feberkramper.

Jeg vil driste meg til å si at feberkramper betyr legekontakt!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...