Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min sønn går i 2 klasse,og vi har fått innkalling til helsesøster til kontroll,og eventuelt vaksine mot difteri,stivkrampe,kikhoste og polio. Hvorfor står det evnt? behøver man ikke ta den?

Sønnen min gruer seg noe så veldig at det er helt vondt,ikke spiser han nesten og våkner om natta å gråter fordi han kan ikke tenke på annet enn denne vaksinen,sukk.

Og han skal ikke ta den før mandag...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255251-m%C3%A5-vi-ta-denne-vaksinen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mandolina

Du må forklare ham at det ikke gjør noe særlig vondt å få vaksine.

Det er veldig morsomt for de eldre elever i skolen å utmale skrekkscenarier om hvor vondt det er å få vaksine. Gutten din er sikkert blitt vettskremt av slike ville historier.

Prøv å forklare ham at han har fått vaksine før og at det har gått bra, og ikke noe å engste seg for.

Vennlig hilsen

Han må ikke ta den, men den hører med i vaksinasjonsprogrammet som han sikkert er en del av.

Min 2klassing har nettopp tatt den, og oppførte seg som ham på forhånd. Jeg fulgte henne, og vi brukte lang tid på å ta den. Hun syntes det var forferdelig og gråt sine modige tårer. De andre barna tok den uten problemer. Vi ville at hun skulle ta den, men ikke utsette den, for hun ville vært like redd neste gang vi møtte opp.

Lykke til

Vi endte faktisk opp med å bestikke henne med en tur på lekebutikken etterpå, så hun fikk noe hun ønsket seg.

Jeg var akkurat som ham!

Og jeg ble ikke bedre før for et år siden, da jeg fødte... ;)

Men det hjelper ikke å utsette det, og hvis dere har bestemt dere for å følge vaksineprogrammet, så er det bare å hoppe i det! Men spør ham om han har hørt noen skumle historier som gjør at han er så redd, for det kan godt hende av de eldre...

Min yngste stesønn tok denne vaksinen for noen uker siden, og synes det bare svei litt med en gang (men overarmen var rød og hoven i flere dager etterpå, men det plaget ham ikke nevneverdig).

Det er grusomt å være redd, men hvis han har blitt skremt av noe, så blir han kanskje beroliget av å ta den? Altså at det ikke var så ille som han fryktet?

Annonse

2. klassingen her har ganske nylig tatt den sprøyta. Den var ikke særlig vond, hun gledet seg faktisk (!)

Men hun fikk en reaksjon i ettertid. Samme dag hun tok sprøyta, følte hun seg litt slapp og uvel, og hun hovnet litt opp. Ikke målbar feber.

Dagen etter klødde hun litt på stikkstedet når vi sto opp. Det hadde hovnet opp litt mer.

På formiddagen fikk jeg telefon fra skolen, om at hun klødde _veldig_ og var kjemperød og hoven.

Jeg gikk til skolen, for mannen hadde bilen. Da jeg kom dit, viste hun meg arma, og den så ikke bra ut. Svært hoven var den. Og klødde som bare det. Jeg ringte legen, og legesekretæren sa at dette var helt naturlig. Prøvde å få tak i helsesøster, men traff henne verken på kontoret eller mobil.

Enden på visa, var at vi tok en drosje hjem. Det gikk bra, men gøy var det ikke. Hevelsen gikk ned på et par-tre dager.

Dere må selvsagt ikke ta vaksinen, det velger dere helt selv. Jeg ville ventet litt med vaksinen og snakket med ham og prøvd å gjøre han trygg på at den evt. lille smerten som er går fort over.

Nå gir ikke jeg mine barn alle vaksiner som tilbys, men det er valg vi tar og jeg ville ikke presset mine barn til å vaksineres om de ble så stresset av det. Det kan jo vente en uke eller to og heller se om han klarer å roe seg litt.

Man er ikke tvunget til å ta de vaksinene.

Men jeg ville aldri tilgi meg selv om jeg lot et av barna mine slippe vaksinen fordi h*n var redd og barnet så fikk en av disse sykdommene.

Så får man heller holde barnet fast, la stikket komme og være ferdig med det.

Jeg har forklart veldig grundig for mine barn hvorfor vaksine er viktig og at alternativet kan være mye verre.

Jeg mener også at de som har helse til å la seg vaksinere har en moralsk plikt til å gjøre det av hensyn til de som ikke kan gjøre det.

mvh

Man er ikke tvunget til å ta de vaksinene.

Men jeg ville aldri tilgi meg selv om jeg lot et av barna mine slippe vaksinen fordi h*n var redd og barnet så fikk en av disse sykdommene.

Så får man heller holde barnet fast, la stikket komme og være ferdig med det.

Jeg har forklart veldig grundig for mine barn hvorfor vaksine er viktig og at alternativet kan være mye verre.

Jeg mener også at de som har helse til å la seg vaksinere har en moralsk plikt til å gjøre det av hensyn til de som ikke kan gjøre det.

mvh

Jeg er så hjertens enig.

For at et vaksineprogram skal fungere skikkelig, bør vel noe sånt som minst 85 prosent av befolkningen være vaksinerte. Jo flere som unnlater å gjøre det, jo større fare for at epidemier av ulike slag skal bryte ut.

Og ettersom noen ikke kan vaksinere seg, og de aller minste som regel ikke er dekket, bør de som kan vaksinere seg sørge for å gjøre det.

Annonse

Gjest tynn tråd

Det er jo stort sett ikke selve stikket som gjør vondt, men væsken som injiseres i muskelen. Av erfaring vet jeg at muskelen utvides mye saktere når man injiserer sakte. Da kan i beste fall smerte utebli. Men det kan bli SVÆRT vondt hvis man injiserer for fort - noe som vil gi barnet en skrekk-opplevelse dere alle kan få "stor glede av" i lang tid.....

Kanskje du kan ringe helsesøster og forklare hvordan gutten din har det? Kanskje han kan få møte henne FØR vaksinasjonen?

Ønsker dere lykke til:)))

Angela1365380318

Det går bra, alle de andre i klassen skal jo ta den og alle gruer seg. Husker dselv hvor mye man grudde seg og hvor lettet man var etterpå, de var jo ingenting! Akkurat som å gå til tannlegen eller andre kipe ting, men gruer seg veldig, men så går det fint.

Det er en grunn til at vaksinen er der for å si det sånn, hva om han trakker på en rusten spiker eller blir bitt av en medelev, veldig kipt å måtte dra på legevakten, få bedøvelse, sy og så få enda et stikk (tror det må stikkes i armen og ikke nødvendigvis der han allerede er bedøvet..)

Jeg ville sendt han på skolen, vaksinen skal beskytte han mot ting som er mye verre en et nålestikk og hele klassen kommer til å grue seg sammen og være lettet sammen etterpå, tror han lett kan føle seg utenfor går han glipp av det ved å feks ta sprøyten på helsestasjonen alene med deg.

Vi har valgt og ikke ta vaksinen enda. Jenta vår hadde infeksjon i kroppen på den tida barna ble tilbydt sprøyta, og da skal man vente med å stikke.

Hun er også en av dem som gruer seg veldig og som regel besvimer når hun blir stukket.

Så når hun skal ta den så kommer vi til å dra på helsestasjonen i fred og ro og ta den der.

Og det gjør heller ingenting å utsette den fordi vaksinen kommer et år før tida som ble praktisert tidligere.

Dermed er virkestoffene fra forrige gang i kroppen enda.

Alle vaksiner er frivillige! Ønsker dere ikke å ta den så ta kontakt med helsesøster, eller send med en lapp til skolen.

Storesøster hos oss tok den tidligere i høst, og har fått plagsomme bivirkninger etterpå.

I 4 uker etter vaksina hadde hun utslett 10 cm i diameter rundt stikkstedet. Hele armen klødde. Hun har siden vaksina vært plaget med hodepine og slapphet.

Jeg angrer på at hun fikk den...

Gjest også en mamma

Som flere andre sier, det står eventuelt fordi det er frivillig. Alle vaksiner er frivillige.

Personlig er jeg noe skeptisk til vaksinasjonsprogrammet. Til tross for årevis med massiv kikhostevaksinering har man de senere årene opplevd tilnærmet epidemier med kikhoste. Vaksinen ble endret på slutten av 80-tallet, og den vaksinen som gis i dag er ikke like effektiv.

Polio og difteri er så godt som ikke eksisterende sykdommer i vår del av verden. Stivkrampe kan ha noe for seg, spesielt hos barn som både graver i jorda og omgås dyr og barn.

Jeg vil anbefale dere å bruke litt tid på å sette dere inn i vaksinen, hva det vaksineres i mot og evt bivirkninger. Det er ikke livsnødvendig at vaksinen tas akkurat nå, den kan utsettes. så tar dere en avgjørelse etter at dere har satt dere inn i både fordeler og risiko.

Hele vaksinasjonsprogrammet er frivillig. Dere _måtte_ ikke ta de han fikk som baby, heller.

Jeg er for vaksiner. Jeg er f.eks. gammel nok til å ha en venninne som mistet broren sin i difteri. De eldste i familien min var lærere den gangen polio og tub. sveipet over barnekullene og gjennomsnittlig minst én i hver klasse kom tilbake med skinner på beina og minst én ikke kom tilbake i det hele tatt. Jeg tror mange ikke forstår hvor heldige vi er som slipper å være redde for slike epidemier lenger.

Så jeg synes alle barn som er friske nok, bør gå gjennom programmet. Og jeg tror det er bedre å ta vaksinen sammen med klassen enn å grue seg til en senere anledning.

Kan du ikke "ufarliggjøre" denne situasjonen? ikke trøst altfor mye, da føler han det er desto større grunn til bekymring...

synes du burde la ham ta den, det er den mest vanlige vaksinen vi har....

Bedøvelsesplaster virker bare i huden, så det vil gi falsk trygghet.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...