Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som flere andre sier, det står eventuelt fordi det er frivillig. Alle vaksiner er frivillige.

Personlig er jeg noe skeptisk til vaksinasjonsprogrammet. Til tross for årevis med massiv kikhostevaksinering har man de senere årene opplevd tilnærmet epidemier med kikhoste. Vaksinen ble endret på slutten av 80-tallet, og den vaksinen som gis i dag er ikke like effektiv.

Polio og difteri er så godt som ikke eksisterende sykdommer i vår del av verden. Stivkrampe kan ha noe for seg, spesielt hos barn som både graver i jorda og omgås dyr og barn.

Jeg vil anbefale dere å bruke litt tid på å sette dere inn i vaksinen, hva det vaksineres i mot og evt bivirkninger. Det er ikke livsnødvendig at vaksinen tas akkurat nå, den kan utsettes. så tar dere en avgjørelse etter at dere har satt dere inn i både fordeler og risiko.

Jeg tror ikke frykten for vaksinen blir mindre, heller større ved å utsette det.

Å droppe en vaksine fordi barnet er redd for stikket er ingen grunn i det hele tatt, mener jeg.

Om barnet ikke tåler å bli vaksinert er det en annen sak.

mvh

Fortsetter under...

HVis grunnen er det at han gruer seg så synes jeg ikked et er grunn nok. :) Synes alle bør følge programmet.. Hva hvis mange droppa vaksinene, også plutselig så hadde vi disse skumle sykdommene her igjen? Skjønner godt at han gruer seg, og ikke noe greit det stakkars.. Jeg har også sprøyteskrekk, og blir kvalm når poden min skal ha sine vaksiner. :)

Du kan trøste han med at poden min ikke gråt engang når han fikk den, og han var jo baby! Neste gang så sier du det ikke til han så lang tid i forkant, er verre å gå å grue seg lenge enn det lille stikket. Sånn er det i hvert fall for mitt vedkommende. Mindre tid å grue seg på jo bedre. men dere MÅ ikke noe som helst.. det bestemmer du, men er jo for å beskytte sønnen din mot disse sykdommene da. Så er jo best for han.

Lykke til da. :)

Annonse

HVis grunnen er det at han gruer seg så synes jeg ikked et er grunn nok. :) Synes alle bør følge programmet.. Hva hvis mange droppa vaksinene, også plutselig så hadde vi disse skumle sykdommene her igjen? Skjønner godt at han gruer seg, og ikke noe greit det stakkars.. Jeg har også sprøyteskrekk, og blir kvalm når poden min skal ha sine vaksiner. :)

Du kan trøste han med at poden min ikke gråt engang når han fikk den, og han var jo baby! Neste gang så sier du det ikke til han så lang tid i forkant, er verre å gå å grue seg lenge enn det lille stikket. Sånn er det i hvert fall for mitt vedkommende. Mindre tid å grue seg på jo bedre. men dere MÅ ikke noe som helst.. det bestemmer du, men er jo for å beskytte sønnen din mot disse sykdommene da. Så er jo best for han.

Lykke til da. :)

"Neste gang så sier du det ikke til han så lang tid i forkant"

Psst, Spirello - når de går i 2. klasse, er det ikke så lett å holde slike ting skjult. De får kanskje slike beskjeder som ranselpost, og svært mange kan faktisk lese den selv...

Min har sprøyteskrekk, så det endte med hylskriking og totalt nederlag - ingen sprøyte. 35 2.klassinger fikk sprøyta, men ikke han. Huff.

Nå har jeg overlatt problemet til pappaen. Hva skal man gjøre med sånn sprøyteskrekk - full narkose??

Min har sprøyteskrekk, så det endte med hylskriking og totalt nederlag - ingen sprøyte. 35 2.klassinger fikk sprøyta, men ikke han. Huff.

Nå har jeg overlatt problemet til pappaen. Hva skal man gjøre med sånn sprøyteskrekk - full narkose??

Kan kankje hjelpe med beroligende av typen man gir barn med tannlegeskrekk.

For øvrig er det best å gi dem minst mulig tid til å grue seg. Inn til helsesøster, kutte godsnakk og forhandlinger og få det fortest mulig unna ved tvang om nødvendig. Alt man velmenende forsøker å gjøre for å mote barnet opp på forhånd virker bare som seigpining.

Nøkkelen er å gi barnet minst mulig tid til å bygge opp et traume.

Snakker man med barnet i etterkant kommer de nokså greit over det.

mvh

Jeg ville ikke ha informert ham om vaksinen før kvelden i forveien tror jeg... ingen grunn til å grue seg så fælt så lenge... Men jeg ville insistert på vaksine. Heller prate ordentelig sammen om at dette er et lite stikk som gjør litt vondt men det går fort over.

Jeg var sånn.

Dere må forklare kort og greit, ingen vits i å gi seg ut på lange forklaringer eller "trøst".

Om nødvendig må han tvinges, for å skjønne at det ikke er så farlig allikevel.

Jeg svimte av opp gjennom alle årene på skolen hver gang det var sprøyte eller pirquet-prøve... Men jeg er jammen glad for at jeg ikke fikk altfor mye trøst eller forståelse, for da hadde det på en måte vært enda mer "lov" til å grue seg så fælt. Det var mer sånn "vi vet at du synes det er ille, og det er helt greit at du synes, men dette MÅ du, så da får du heller ligge litt på benken etter at du har svimt av".

Men jeg er til en viss grad sånn fortsatt, men jeg ble mye bedre etter fødselen min for et år siden, med x antall drypp, sprøyter og til slutt keisersnitt.

Det jeg vil fram til er: noen ER bare sånn. Men jeg synes det er såpass viktig å følge vaksineprogrammet at jeg kommer til å tvinge min datter om hun har arvet min angst...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...