Gå til innhold

1 åring vil ikke ha melk, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så lenge hun får i seg meieriprodukter på annen måte, så er det jo ingen grunn til at hun skal drikke melk?

Kanskje hun rett og slett ikke tåler melk så godt? Det er en del som tåler andre meieriprodukter laget på melk, men allikevel ikke tåler å drikke melk. Snakker ikke om direkte allergi, men en grad av intoleranse. Melk er "kraftigere" for magen enn andre meieriprodukter, tror også det er høyere konsentrasjon av laktose.

Annonse

Venninnen min gir sønnen Biola istedenfor. Han liker heller ikke melk.

Minstemoren vår drakk heller ikke melk, helt frem til hun begynte i barnehage (14 mnd gammel). Jeg hadde glemt å gi beskjed om at hun ikke likte det, og da jeg kom for å hente henne, sa jeg det til de ansatte. De så spørrende på meg og sa at hun hadde drukket melken til lunsj, hun :) Og siden den gang har hun drukket det :)

Lillebror hos oss (13 mnd) liker heller ikke melk - hverken vanlig melk eller MME. Han blir kjempesår i stumpen av yoghurt, men liker det veldig godt.

Han liker smøreost, så han får det på maten 1 gang om dagen. Han får mye mørke grønnsaker (brokkoli særlig) som også inneholder kalsium.

Det er ikke nødvendig å drikke melk for å få i seg kalsium altså!

Det er ikke noe problem, man må ikke drikke melk.

Guttungen har aldri gjort det, da det var slutt på puppen, nektet han å gå over til kuvarianten. :o)

Han fikk (og får fremdeles) havregrøt lagd med melk til frokost, ost på maten og en yoghurt som mellommåltid eller til dessert av og til.

Kalsium finnes også bl.a i grove brødprodukter og grønne grønnsaker som brokkoli og spinat.

Gjest venter tredjemann

Så lenge hun får i seg meieriprodukter på annen måte, så er det jo ingen grunn til at hun skal drikke melk?

Kanskje hun rett og slett ikke tåler melk så godt? Det er en del som tåler andre meieriprodukter laget på melk, men allikevel ikke tåler å drikke melk. Snakker ikke om direkte allergi, men en grad av intoleranse. Melk er "kraftigere" for magen enn andre meieriprodukter, tror også det er høyere konsentrasjon av laktose.

Både joghurt og hvit ost har lavere mengde laktose. Mine tåler kun vellagrede hvite oster - der er laktosen lik null.

Annonse

Gi vann. :) Det går helt fint.

Jenta mi likte ikke melk før hun var 15-16 måneder tror jeg. Prøvde å gi litt innimellom, og plutselig var det helt greit. Hadde ikke hatt noen betenkeligheter om hun fortsatt bare fikk vann å drikke. (Men med yoghurt, smøreost og gulost i kostholdet da.)

Sånn var det med min eldste også, og jeg var ifølge mamma helt lik.

Det er ikke noe problem så lenge barnet får gulost, yoghurt og melk i maten sånn at de får i seg melk på andre måter. Sannsynligvis fordøyer hun melken bedre på denne måten også, i stedet for å drikke ren melk.

Gjest venter tredjemann

Ja, var det ikke det jeg skrev da?

Var ikke meningen å irritere deg, men for en som lever med slike holdninger at "det går greitt med litt melk i smøret" osv, er dette et viktig poeng at det skilles mellom høy laktose produkter/lavlaktose og laktosefritt.

Dersom man er laktoseintolerant betyr det at man ikke tåler laktose (dvs. kan spalte melkesukker). Noen kan spalte litt, noen ingenting. Og utfra dette kan man velge hva som kan spises.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...