Gå til innhold

Gis antibiotika mot øreverk?

Anbefalte innlegg

Gjest snulletutten

Hei,

vår datter på 4 har øreverk, ble det konstatert da hun var hos legen for sterk hoste tidligere i dag. Hun ble undersøkt av en legestudent, som skrev ut antibiotika. Fastlegen skrev under på resepten. Er det vanlig i våre dager å gi antibiotika mot øreverk? (Datteren vår har ikke klaget over vondt i øret før i natt, under hostekulene!)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255367-gis-antibiotika-mot-%C3%B8reverk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min femåring har hatt vondt i øret mange ganger, og bare fått antibiotika av og til når det har vært ekstra ille og rødt osv. Ellers bruker man iflg min lege helst ikke antibiotika mot øreverk lenger. Man bruker paracet og nesedråper, og følger med almentilstand, og kontakter legen igjen dersom det ikke blir bedre i løpet av noen dager, og så skal man helst på kontroll noen uker etterpå for å sjekke at det ikke ligger væske i mellomøret.

Men dersom legen har forskrevet antibiotika er det jo mulig at det var speseielt rødt og ille? Kanskje du skulle spurt?

Gjest catiki21

Hei!!

Jeg vet ikke om det blir gitt antibiotika mot øreverk. Jeg fikk det ikke når jeg var barn, det husker jeg. jeg var 4 år på slutten av 80 tallet, karnskje mer vanlig nå.En får som regel antibiotika om en har bakterier eller en infeksjon. Det er det antibiotika hjelper met, men om en ikke tåler pencelin får en sikkert antibiotika tror jeg om legen tror det hjelper. aldri dumt å teste det ut hvertfall om det hjelper. Vet ikke hvordan hun blir av antibiotikaen, jeg går selv på antibiotika nå og jeg blir temmelig dårlig av den, veldig sløv og sover hele tiden. jeg vet ikke, men jeg prøver å hjelpe for det.

Gjest snulletutten

Min femåring har hatt vondt i øret mange ganger, og bare fått antibiotika av og til når det har vært ekstra ille og rødt osv. Ellers bruker man iflg min lege helst ikke antibiotika mot øreverk lenger. Man bruker paracet og nesedråper, og følger med almentilstand, og kontakter legen igjen dersom det ikke blir bedre i løpet av noen dager, og så skal man helst på kontroll noen uker etterpå for å sjekke at det ikke ligger væske i mellomøret.

Men dersom legen har forskrevet antibiotika er det jo mulig at det var speseielt rødt og ille? Kanskje du skulle spurt?

Det var mannen min som var hos legen med henne, skjønner du, så jeg fikk ikke spurt. Men hun har altså ikke klaget noe over vondt i øret før littegrann i natt. Det har visst gått hull på trommehinna på den ene siden. Jeg er mer tilhenger av homeopatiske midler, men går selvfølgelig ikke av veien for å bruke skolemedisin når det kniper.

Annonse

Det blir mindre og mindre vanlig - heldigvis. Det er bevist at antibiotika ikke gjør at ørebetennelsen blir fortere borte. Dette fordi de aller fleste ørebetennelser er pga virus.

Det beste å gjøre ved ørebetennelser er å la barnet drikke mye vann. Lite melk. Ligge med hodet høyt. Gi smertestillende.

Trodde det bare gies når det er ille jeg? Poden min har ikke hatt betennelse, men har vært rosa og tatt seg til øret og grått - så tydelig han var litt plaget av det. Legen sa at hun ikke ville gi antibiotika før ungen hylskrek halve natta pga. øret og øret måtte være helt rødt eller trommehinna sprukket før hun ga antibiotika. Fikk beskjed om å gi nesedråper (ikke saltvann) fordi når man var tett i nesa så hadde det en forbindelse med ørekanalen? Ga nesedråper vi, og da han ble mindre forkjøla var øret bra..

Det var mannen min som var hos legen med henne, skjønner du, så jeg fikk ikke spurt. Men hun har altså ikke klaget noe over vondt i øret før littegrann i natt. Det har visst gått hull på trommehinna på den ene siden. Jeg er mer tilhenger av homeopatiske midler, men går selvfølgelig ikke av veien for å bruke skolemedisin når det kniper.

Så etterpå at jeg formulerte meg litt klossete, mente ikke "kanskje skulle du spurt legen når du var der", men "kanskje du skulle ringe og spørre i morgen om det var veldig ille" :-)

Med hull på trommehinnen tror jeg nok jeg ville ha godtatt antibiotika ja. Rart hun ikke har klaget mer? Min gutt hyler og bærer seg og skjærer tenner og klarer ikke å sitte i ro når han har øreverk, så han viser veldig tydelig at ørevondt, _det_ er vondt. Han holdt på i nesten en time idag før paraceten endelig virket. Slitsomt.

God bedring :-)

Trodde det bare gies når det er ille jeg? Poden min har ikke hatt betennelse, men har vært rosa og tatt seg til øret og grått - så tydelig han var litt plaget av det. Legen sa at hun ikke ville gi antibiotika før ungen hylskrek halve natta pga. øret og øret måtte være helt rødt eller trommehinna sprukket før hun ga antibiotika. Fikk beskjed om å gi nesedråper (ikke saltvann) fordi når man var tett i nesa så hadde det en forbindelse med ørekanalen? Ga nesedråper vi, og da han ble mindre forkjøla var øret bra..

Det er forbindelse mellom bihulen og mellomøret - øretrompeten. Det er denne kanalen som slipper ut overtrykk i øret når du stiger i fly. Da kan du ofte høre et plopp når lufta blir presset gjennom den. Den åpnes og lukkes når du svelger, og det kan du ofte høre, derfor er det bra med tyggis og noe å suge på. Den må ikke være åpen, og ikke tett, for da blir trykket feil, og du hører dårligere.

Øyet har også en slik kanal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...