Gå til innhold

reflux, brekninger, stress

Anbefalte innlegg

mikkels1365381043

jeg er en mann på 26 år og har i de siste 4 årene vært veldig plaget av oppstøt og brekninger. kaffe, øl og røyk har vært ting jeg har måttet kutte ut. Jeg er på siste året i en skuespillerutdanning og mitt største problem er at disse brekningene kommer under nerver og anstrengelse når jeg går på scenen. jeg har fått utdelt en rekke medisiner, blant annet mot brekninger og kvalme og mot reflux (losec/nexium). Har vært 2 ganger på gastroskopi, den ene gangen fikk jeg vite at jeg hadde antydning til en liten brokk, men at det var så lite at det ikke hadde noe betydning. Jeg putter figeren i halsen for å få opp slim før hver gang jeg skal gå på scenen og det er jo ikke en ting jeg vil fortsette med i all framtid. Er det noen som kan gi meg noen tips, hvis ikke blir jeg nødt til å gi opp det aller helst vil drive med

Jeg har også hatt en fortid med narkotika spesielt amfetamin. for 6 år siden var det nesten daglig. for 3-4 år siden sluttet jeg så og si, brukte det ca bare 4 ganger i året. det er 4 mnd siden jeg rørte noe sist og jeg tror ikke jeg kommer til å ta noe igjen, heldigvis så gir det meg ingen ting lenger. har også brukt steroider 4 år siden. Grunnen for at jeg nevner dette er selvfølgelig at jeg lurer på om dette kan ha noe med problemet mitt å gjøre

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255469-reflux-brekninger-stress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Fordøyelsessystemet reagerer lett på stress som igjen påvirker blant annet produksjonen av magesyre og tarmsystemets bevegelse. Kaffe, tobakk, sterk mat, krydder og løk er kjent for å forverre tilstanden. Det finnes også en bakterie som kalles Helicobacter pylori, som kan overleve i magesyra og gi problemer. Normalt sett blir man testet for denne før legen skriver ut Nexium eller Losec. Matvarer som broccoli og kål inneholder en gruppe stoffer kalt sulforafamer som hemmer veksten av denne bakterien og det er forklaringen på hvorfor kålsaft har vært anbefalt mot magesår. Urter som kamille virker også beroligende på tarmsystemet og ingefær kan motvirke kvalme. Det kan være lurt å drikke tre kopper kamillete (1 ts overhelles en desiliter kokende vann) daglig og dessuten ingefærte mot kvalmen. Fint at du har sluttet med steroider og amfetamin. I og med at det er ca 4 år siden du brukte dette regelmessig tror jeg det har lite med dagens plager å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...