Gå til innhold

Regresjon hos 5 åring

Anbefalte innlegg

Gjest Solveigh

Noen som har erfaring med at biologisk barn begynner å tisse på seg etter at barent har fått en adoptiv søster/bror? Vi har en 5 år gammel gutt som har begynt å tisse og bæsje seg ut etter at han fikk en adoptivbror for 4 måneder siden. Begynner å bli fortvilet nå fordi det går nå ofter i buksa enn det går på doen. Noen tips til oss? Kan vel ikke begynne med bleier på han igjen....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255901-regresjon-hos-5-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest been there

Jeg har opplevd noe lignende. Min datter på 4,5 begynte å tisse seg ut ca 1-2 ganger daglig etter at vi hadde vært hjemme med minstemann i ca 2 måneder.. Dette skjedde nesten hver dag i ca 2 uker. Da fant vi ut at vi måtte gjøre noe, for det skjedde både i barnehage og hjemme.

Det som ble redningen vår var at vi lagte et ark med forskjellige ting som vi ville at jenta vår skulle "jobbe" litt med. F.eks. en rute for å ikke tisse på seg en hel dag, en rute for litt rask påkledning på morgenen (hun brukte en EVIGHET på dette), sitte fint ved middagsbordet, være med å rydde leker, ikke komme ned etter at hun var i seng osv... Så fant vi frem dette arket hver kveld og ga et kryss for hver ting hun hadde klart denne dagen. Vi gjorde kryssene om til ukepenger, og ga 50 øre per kryss. Så hver lørdag talte vi opp og hun tjente ca 25 kroner i uken på dette. Utrolig så motiverende det var for henne!! Hun ble så stolt av alle kryssene hun fikk og det gikk nesten litt sport i det. Og det beste av alt, tissing i buksen stoppet på dagen!! :-)

Lykke til!

PS! Og uansett ville jeg aldri startet med bleie igjen, det er han for gammel til synes jeg...

vår gutt var tre år og nesten tørr da han ble storebror, vi opplevde at han begynte å tisse på seg veldig ofte da vi kom hjem medlillebror

Vi gjorde alle slags feil, ble iritert og sint, maste...

Da vi tok opp dette med helsesøster, ga hun oss rådet om å slutte å mase, men leie storebror på do uten spørsmål med jevne mellomrom. Da vi sluttet med masingen ble alt mye bedre etter få dager.

Ellers hører jeg mange har god erfaring med belønning med klistermerker for hver gang barnet går på do eller for hver tørre dag, etter x antall dager får barnet en premie, feks velge middag, hyggelig aktivitet el gave.

Lykke til

Ja, iallefall så ble det en del tisse-uhell?! i en periode for vår 5 åring. Jeg skriver "?" bak pga. at det føltes faktisk ikke helt som uhell. Han kunne f.eks tisse i senga like etter at han hadde lagt seg i senga - for å få litt ekstra oppmerksomhet syntes jeg. Jeg tok det helt med ro og skiftet på senga mens vi hadde en hyggelig prat.

Tissinga har gått over, men selv om det nå er et år siden vi fikk minsten synes jeg fortsatt han av og til vil være litt baby. Ha flaske når hun har etc. Det er ikke ofte så det er ikke noen problem å la han synes jeg.

Men, litt kjedelig er det hvis det blir mye. Kanskje gi han en premie for store gutter hvis han holder seg tørr i 5 dager. Ha kryss i en kalender eller noe sånn.

Iallefall - gjem sukkene og stønnene til han er ute av syne. Ikke la det bli psykisk slitsomt for han.

Lykke til!

Gjest AnniFrisinger

Hmm, om det hadde vært adoptiv barnet ditt dette gjaldt, så tror jeg de fleste her ville ha svart annerledes. Da ville det nok ha vært greit å funnet frem bleiene igjen. Ser ingen forskjell på dette jeg, og syns du gutten trenger bleier så tar du på han det. Det er uansett kun snakk om en kort periode.

Gjest hallow :o/

Jeg fikk oss valp i høst og da opplevde jeg faktisk at vår syvåring hadde flere uhell om natten over et par ukers tid. Gleden over endelig å få hund ble blandet med en god porsjon med sjalusi siden mamma ble så opptatt med valpen. Jeg og minstejenta har alltid hatt et veldig nært og tett forhold. Vi snakket litt om dette og at mamma skulle ta seg bedre tid til bare å kose med "gulljenta si" og la henne sitte på fanget litt hver dag etc. Da må hunden holde seg litt på avstand. Da vi fikk litt alenetid sammen igjen så gikk det seg til. Ikke helt sasmmenlignbart med hund og småsøsken, men jeg kjente igjen mange av hennes rekasjoner fra da vår eldste ble storesøster i sin tid.

Annonse

Gjest been there

Hmm, om det hadde vært adoptiv barnet ditt dette gjaldt, så tror jeg de fleste her ville ha svart annerledes. Da ville det nok ha vært greit å funnet frem bleiene igjen. Ser ingen forskjell på dette jeg, og syns du gutten trenger bleier så tar du på han det. Det er uansett kun snakk om en kort periode.

Hva mener du? Da jeg svarte at jeg ikke ville ha tatt på bleie igjen så mente jeg mitt første adopptivbarn. Altså, begge barna mine er adopterte...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...