Gå til innhold

Hvordan slutte å gi noen julegaver?

Anbefalte innlegg

Jeg er av den oppfatning at jeg synes både egne og mange andres barn får altfor mange julegaver. Vi har stor familie og får mange mange til hvert barn (sikkert 30 gaver hver!!) Vi må posjonere gavene for det blir for mye julaften, slik at vi åpner noen julaften, noen 1.juledag osv- hvordan kan man si fra til venner at vi kanskje skal slutte å gi hverandres barn julegaver?..

Vet dette er etskikkelig luxproblem men jeg synes det tar helt av og blir altfor mye- noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255903-hvordan-slutte-%C3%A5-gi-noen-julegaver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I vår familie snakker vi om slikt vi. Også blandt våre venner. Så si det rett ut: Jeg synes det blir litt i overkant mye gaver, og synes ikke vi skal gjøre det i år.

Min venninne har gitt klar beskjed om at ho ikke kjøper noe i år, og det er jo kjempegreit å vite for meg.

Jeg har kjøpt en liten ting til henne, men kommer til å si at det også var fordi jeg bodde hos henne noen dager.

Gjest lompejul

30 gaver hver synes ikke jeg var mye. Hvis dere ikke har 15 barns, så burde det være overkommelig å greie å pakke opp julaften, eller er det en sermoni, hvor en og en pakke skal åpnes? Jeg er vant til at barna får bortimot 100 gaver hver, og papiret er av alle i løpet av et par timer.

Selvsagt kan det bli litt for mye av det gode, men 30 er vel ikke akkurat for mye...

Annonse

er det ikke bare å snakke med vennene dine om det da?

det har vi gjort. noen ganger meg som tar initiativet, andre ganger venninne som har gjort det.

ettersom folk får flere barn, har vi sett det unødvendig å måtte kjøpe til alle venners barn.

her er det full forståelse uansett hvem som har tatt initiativet til å stoppe gaveflommen :-)

30 gaver hver synes ikke jeg var mye. Hvis dere ikke har 15 barns, så burde det være overkommelig å greie å pakke opp julaften, eller er det en sermoni, hvor en og en pakke skal åpnes? Jeg er vant til at barna får bortimot 100 gaver hver, og papiret er av alle i løpet av et par timer.

Selvsagt kan det bli litt for mye av det gode, men 30 er vel ikke akkurat for mye...

Er du seriøs? 100 gaver til hvert barn?

Mine barn får ca 20 gaver hver, og jeg synes det er mer enn nok!

Og ja, selvfølgelig skal en og en gave pakkes ut slik at vi vet hvem presangene kommer fra. Ellers er det jo umulig å takke for gavene.

Er det ikke bare å ringe til de aktuelle vennene og si ifra da??

Bare si som det er, at du synes det blir for mye gaver å få og kjøpe, og spør om dere kan gjøre en avtale om å ikke kjøpe til hverandres barn iår.

Jeg er temmelig sikker på at ingen tar dette ille opp. Tvert imot er de kanskje enige med deg, og glade for at du foreslo dette først!

Gjest lompejul

Er du seriøs? 100 gaver til hvert barn?

Mine barn får ca 20 gaver hver, og jeg synes det er mer enn nok!

Og ja, selvfølgelig skal en og en gave pakkes ut slik at vi vet hvem presangene kommer fra. Ellers er det jo umulig å takke for gavene.

Herregud! Sitter dere en og en og ser på at alle gaver pakkes ut? Så utrolig kjedelig det hørtes ut. Man kan da fint takke for en gave likevel, man ser da hva man får, eller kaster dere alt etterhvert? Bare å legge pakkalappen på tingene det da.

Høres ut som dere har noen lite barnevennlige juler hos deg...

Herregud! Sitter dere en og en og ser på at alle gaver pakkes ut? Så utrolig kjedelig det hørtes ut. Man kan da fint takke for en gave likevel, man ser da hva man får, eller kaster dere alt etterhvert? Bare å legge pakkalappen på tingene det da.

Det pleier vi også. Har gjort det siden jeg og søstra mi var små.

Mye koseligere det enn å rive opp alle pakkene.

Så fint at vi ikke feirer jul sammen, da.

For jeg hadde nok ikke likt dine tradisjoner så godt.

Mine barn er faktisk kjempefornøyd med julaften, og det er jo hovedsaken, ikke sant?

De snakker fortsatt om den julen da vi feiret hos en tante og onkel, og julegavene fylte halve rommet. De kunne ikke skjønne vitsen med at det var 10 presanger fra samme person til samme person.

Jeg tenkte i mitt stille sinn: Det er et sunnhetstegn, barna mine, at dere reagerer på dette, for dette er rett og slett kvalmt!

Vi åpner også en og en pakke. Koser oss med åpningen.

Det har jeg gjort når jeg var liten, og forsatt med det.

Synes ikke det er noe mindre barnevennlig, men en koselig stund med familien.

Annonse

Gjest lompejul

Så fint at vi ikke feirer jul sammen, da.

For jeg hadde nok ikke likt dine tradisjoner så godt.

Mine barn er faktisk kjempefornøyd med julaften, og det er jo hovedsaken, ikke sant?

De snakker fortsatt om den julen da vi feiret hos en tante og onkel, og julegavene fylte halve rommet. De kunne ikke skjønne vitsen med at det var 10 presanger fra samme person til samme person.

Jeg tenkte i mitt stille sinn: Det er et sunnhetstegn, barna mine, at dere reagerer på dette, for dette er rett og slett kvalmt!

Men det er da heller ikke noe poeng å kjøpe 10 gaver fra en og samme person til samme person. Vi snakket om store familier gjorde vi ikke, og da blir det automatsik mange gaver, selv om man ikke kjøper mange til hver. I tillegg så har faktisk en del folk venner og da blir det også gaver der.

Hvis du synes det er et så stort problem å få gaver så har du kanskje et problem? Sørg for å ønske dere noe dere har bruk for og vil ha da vettu, heller enn bare å kjøpe noe for å kjøpe noe.

Gjest lompejul

Vi åpner også en og en pakke. Koser oss med åpningen.

Det har jeg gjort når jeg var liten, og forsatt med det.

Synes ikke det er noe mindre barnevennlig, men en koselig stund med familien.

Men da bør man ikke være mer enn maks 4 tilstede da, ellers blir det for lang seanse. Nei, man kan kose seg uten å gjøre det langtekkelig også vel?

fuji1365380447

Vi tviholder også på å åpne en og en pakke på julaften. Det er en måte å beholde ærbødigheten til både giver og mottaker på.

En jul var vi så mange (15 stk) og da gikk det ikke. Hysteriske unger flerret opp papir og kastet seg over neste gave, uten å få meg seg hvem gaven var fra. Det var er grusom kveld, hvor vi alle bestemte oss for at den "gammeldagse" måten er bedre, selv om det kan ta lang tid.

Vi tviholder også på å åpne en og en pakke på julaften. Det er en måte å beholde ærbødigheten til både giver og mottaker på.

En jul var vi så mange (15 stk) og da gikk det ikke. Hysteriske unger flerret opp papir og kastet seg over neste gave, uten å få meg seg hvem gaven var fra. Det var er grusom kveld, hvor vi alle bestemte oss for at den "gammeldagse" måten er bedre, selv om det kan ta lang tid.

En mellomting går også an...

Hos oss er vi av og til mange voksne. Da synes jeg det er litt meningsløst å sitte og se på en og en gave bli åpnet,- så lenge giveren var en litt utenforstående. Altså, voksne barn/stebarn som får gaver av sine venner - og meg som får gaver fra min familie - som de andre ikke har noe særlig forhold til.

Å se på gaver bli åpnet hvor giveren er en "innenforstående",- det er jeg enig i er koselig. Men det blir fort mange, mange gaver hvis man er 10-15 stykker samlet. Og alle får gaver fra de andre 14 + venner + familie utenom. Oj, nå begynte jeg nesten å grue meg ;-)

Gjest julestjert

En mellomting går også an...

Hos oss er vi av og til mange voksne. Da synes jeg det er litt meningsløst å sitte og se på en og en gave bli åpnet,- så lenge giveren var en litt utenforstående. Altså, voksne barn/stebarn som får gaver av sine venner - og meg som får gaver fra min familie - som de andre ikke har noe særlig forhold til.

Å se på gaver bli åpnet hvor giveren er en "innenforstående",- det er jeg enig i er koselig. Men det blir fort mange, mange gaver hvis man er 10-15 stykker samlet. Og alle får gaver fra de andre 14 + venner + familie utenom. Oj, nå begynte jeg nesten å grue meg ;-)

uff, ja. det minner meg om en gang vi var på besøk hos noen på julaften, der familien satt å åpnet den ene gaven etter hverandre. De fikk utrolig mye gaver. Hele oppakkingen tok vel tre timer eller noe. Ikke det at jeg har dårlig tid, men vi som var gjester var ferdige med våre gaver etter den første timen.

uff, ja. det minner meg om en gang vi var på besøk hos noen på julaften, der familien satt å åpnet den ene gaven etter hverandre. De fikk utrolig mye gaver. Hele oppakkingen tok vel tre timer eller noe. Ikke det at jeg har dårlig tid, men vi som var gjester var ferdige med våre gaver etter den første timen.

Er det ikke koselig å kose seg med oppakkingen julekvelden da? Det er jo det barna gleder seg til. Hva skal man gjøre resten av kvelden? Leke med alle tingene kan man jo gjøre hele romjula og etter det.

Vi har pleid å være 8-10 stk. Og to tre stk har fått pakke samtidig som man åpner og alle får se.

Har pleid å ta rundt tre timer. Med litt kos og småprat i mellom pakkene.

Syns ikke det høres særlig koselig ut å røske av papiret og være ferdig på en time.

Gjest julestjert

Er det ikke koselig å kose seg med oppakkingen julekvelden da? Det er jo det barna gleder seg til. Hva skal man gjøre resten av kvelden? Leke med alle tingene kan man jo gjøre hele romjula og etter det.

Vi har pleid å være 8-10 stk. Og to tre stk har fått pakke samtidig som man åpner og alle får se.

Har pleid å ta rundt tre timer. Med litt kos og småprat i mellom pakkene.

Syns ikke det høres særlig koselig ut å røske av papiret og være ferdig på en time.

Er det ikke koselig å kose seg med oppakkingen julekvelden da?

åjo! Vi åpner en gave av gangen. Men vår familie har ikke ti tusen gaver fra nær og fjern. Det kan være noe med innpakkingen også. Enkelte pakker inn en og en liten ting.

Det jeg vil fram til er at det blir kjedelig å sitte å se på at de andres lass av gaver. Det kan bli kjedelig selv for barna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...