Gå til innhold

Hvordan slutte å gi noen julegaver?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har bare spurt rett ut.

"du, jeg har fått litt nok av alt det gavestyret, så jeg lurte på om vi kanskje skulle slutte å kjøpe gaver til hverandre, kanskje bare skrive et koselig julekort i stedet?"

Så i år har jeg max 4 å kjøpe gave til. :D Men så får jeg ikke noe særlig heller, men det er jo selvsagt helt ok.

tzatziki1365380058

30 gaver hver synes ikke jeg var mye. Hvis dere ikke har 15 barns, så burde det være overkommelig å greie å pakke opp julaften, eller er det en sermoni, hvor en og en pakke skal åpnes? Jeg er vant til at barna får bortimot 100 gaver hver, og papiret er av alle i løpet av et par timer.

Selvsagt kan det bli litt for mye av det gode, men 30 er vel ikke akkurat for mye...

100 gaver hver? Da er du vant til meget borskjemte barn - hvis det ikke er 10 kroners pakker da, men selv det blir jo litt...

Våre unger får ca 20 gaver hver, og jeg synes helt klart det er i overkant. Vi har noe tilnærmet oppakkings-seremoni,ja. Tviholder på det - poenget er ikke bare å rive av papiret før man hopper til neste, nei.

Men da bør man ikke være mer enn maks 4 tilstede da, ellers blir det for lang seanse. Nei, man kan kose seg uten å gjøre det langtekkelig også vel?

Man kan kose seg med begge deler. Jeg synes bare du var så bombastisk med at det var en ikke barnevennlig jul. Jeg og mange av mine venner/familie er vant med en og en pakke, og det blir ikke langtekkelig for oss.

Men hadde barna fått over 100 pakker slik som dine, hadde jeg kanskje revurdert det.

Poenget er at det er forskjellig hva som er koselig og barnevennlig, alt etter tradisjoner og hva man gjør det til.

Gjest mummihjul

Jeg har spurt noen av vennene mine om vi kan slutte å gi ALLE ungene gaver. At feks lillemor på 3år kan gi deres lillemor på 3år gave, men søsknene får utebli. At ungene våre har så lite med ungene dine å gjøre for tiden at vi kan droppe gavene-tror du ikke!? Og alle jeg har spurt litt fint rundt omkring er ENIGE!

Det går helt fint å spørre og si at : Vet du, dette tar litt av, ungene husker ikke hva de har fått av hvem, så vi må skjerpe inn. Vi blakker oss helt i julen ogspå, og for alle er det vanskelig økonomisk. Her jeg bor ble en 60år gammel bestemor nettopp tatt for nasking av julegaver....

Men da bør man ikke være mer enn maks 4 tilstede da, ellers blir det for lang seanse. Nei, man kan kose seg uten å gjøre det langtekkelig også vel?

Vi kan være veldig mange på julaften og barna får kanskje 30 gaver hver. Og vi pakker opp en og en og det tar mange timer og alle storkoser seg.

De av barna som kan skrive gjør stort alvor av å skrive hva og hvem fra de har fått og hjelper de yngste barna.

Og vi tar gjerne en pause halvveis, da er det lov å studere og prøve gaver.

Vi har aldri opplevd skriking eller stressa og utakknemlige barn.Vi koser oss, tar en telefon til familie som ikke er tilstede, og har alltid kontroll på hvem vi har fått gavene fra.

En jul der alle flerrer av papiret ønsker vi oss ikke, du skulle sett 3 åringen sist jul pakke opp gaver, rolig og med et salig glis!

(Nei,jeg har ikke spesielt rolige barn)

Annonse

30 gaver hver synes ikke jeg var mye. Hvis dere ikke har 15 barns, så burde det være overkommelig å greie å pakke opp julaften, eller er det en sermoni, hvor en og en pakke skal åpnes? Jeg er vant til at barna får bortimot 100 gaver hver, og papiret er av alle i løpet av et par timer.

Selvsagt kan det bli litt for mye av det gode, men 30 er vel ikke akkurat for mye...

Hei Maiken!

Gjest Mindrestresspåjul

Jeg tror alle hadde blitt glade om det var noen som tok initiativet til å slutte :-)

I vår familie gir vi bare gaver til egne barn og nevøer og nieser/barnebarn -og de voksne til ektefeller/samboere. Dermed blir julen mye mindre stresset!

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...