Gå til innhold

OK sang å¨lære i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest farslykke

Hjelp !

Jeg er en av de med nisselue som ikke kan forstå hva som er feil med ordet neger . Nigger er en helt annen sak selvfølgelig...

Men hva er riktig å bruke , svart eller afrikaner var det noen som foreslo . Man er jo ikke nødvendigvis afrikaner selv om man er mørk ? Og norsk afrikaner ? Må ikke en av foreldrene være norsk eller skal man ha norsk pass eller hva er det som definerer det ?

Selvsagt er ikke et ord essensielt diskriminerende i seg selv. Det som betyr noe er hva avsender og/eller mottaker oppfatter med ordet som er det sentrale. Jeg foreslår at alle forkjempere for bruken av "neger" tar seg en liten runde og snakker med et titalls "negere" og spør dem hvordan de opplever å bli kalt nettopp det. Svaret er åpenbart og det er hele denne saken. Nisselue eller ei.

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trompet

4

• Mrs. Wallace

3

• DarkPink

3

• trk1365380645

2

Selvsagt er ikke et ord essensielt diskriminerende i seg selv. Det som betyr noe er hva avsender og/eller mottaker oppfatter med ordet som er det sentrale. Jeg foreslår at alle forkjempere for bruken av "neger" tar seg en liten runde og snakker med et titalls "negere" og spør dem hvordan de opplever å bli kalt nettopp det. Svaret er åpenbart og det er hele denne saken. Nisselue eller ei.

Svar på spørsmålet da, hva skal man si?

Svart holder i massevis.

Vanskeligere er det ikke.

Det har da også blitt gjentatt x antall ganger i den offentlige debatt og på denne siden ved tidligere anledninger.

Man går da ikke rundt og kaller folk for svart istedenfor for neger. Makan.

Gjest ikke så gale vel

Ungene elsker den sangen i den barnehagen jeg jobber i. Ser ikke noe galt i ordet negergutt, det beskriver en person, på samme måte som kineserjente eller hvit unge.

Barnehagen er et fint sted å lære toleranse og respektere ulikheter, det er ikke noe galt i å være en mørk gutt og det gir sangen heller ikke utrykk for.

Det blir det samme som at foreldre til hvite barn skal bli sinte for Hoa Hottentott for den handler jo om en liten negergutt som hette velse Hoa... og det er ikke noen hvite barn i den teksten!

Gjest farslykke

Man går da ikke rundt og kaller folk for svart istedenfor for neger. Makan.

De som synes at det må være helt greit å bli kalt neger «fordi det er jo det de er», kan jo bruke noen sekunders tankekraft på om de ville likt å bli kalt for den språklige motsatsen som ble brukt tidligere. Da opererte man jo med den negroide rase og den ariske rase. Kanskje skulle alle ta seg en reise og fortelle at de synes det er fint å bli kalt arisk? Eller har dette uttrykket noen konnotasjoner man ikke ønsker å knyttes til? I så fall er det jo mulig å utvikle en viss forståelse for at «neger» heller ikke er greit.

Paradokset her er at ordene «svart» og «neger» kan synes å oppfattes omvendt blandt en del hvite og flertallet av de svarte nordmenn. Mange hvite nordmenn synes «neger» klinger mind-re diskriminerende stigmatiserende enn «svart». Problemet er bare at de aller fleste svarte nordmenn er uenige. Men jeg kan ikke fatte og begripe hvite nordmenn som insisterer på sin rett til å si «neger» når det må være åpenbart for alle med grunnleggende leseferdigheter at det blir oppfattet krenkende. Da står vi til syvende og sist tilbake med manglende folkeskikk, ar-roganse og muligens det som verre er som forklaringer.

Annonse

Gjest farslykke

Ungene elsker den sangen i den barnehagen jeg jobber i. Ser ikke noe galt i ordet negergutt, det beskriver en person, på samme måte som kineserjente eller hvit unge.

Barnehagen er et fint sted å lære toleranse og respektere ulikheter, det er ikke noe galt i å være en mørk gutt og det gir sangen heller ikke utrykk for.

Det blir det samme som at foreldre til hvite barn skal bli sinte for Hoa Hottentott for den handler jo om en liten negergutt som hette velse Hoa... og det er ikke noen hvite barn i den teksten!

Les hele tråden, så skjønner du forhåpentligvis mer. Hvis ikke er det trist.

Gjest en som og jobber i barnehage

Tror du har misforstått litt. Dette handler ikke om hva DU mener er ok å kalle en annen person men hva de som er mørhudede mener om å bli kaldt neger.Jobber i barnehage jeg og der vi har to flotte mørkhudede barn. Selvsagt kaller vi ikke disse for negere så jeg skjønner ikke helt hvilken "type"barn du sikkter til..Hos oss synger vi "Det var en gang en gutt.."Dette fordi vi da inkluderer alle guttene..Kansje det hadde vært en ide for dere og..Iallefall bør du som ansatt i barnehagen ha et åpent syn for hva foreldre til disse barna mener om saken. Hva du selv mener bør du kansje holde for deg selv. Det er for barna og foreldrene vi jobber.

Gjest ikke så gale vel

Tror du har misforstått litt. Dette handler ikke om hva DU mener er ok å kalle en annen person men hva de som er mørhudede mener om å bli kaldt neger.Jobber i barnehage jeg og der vi har to flotte mørkhudede barn. Selvsagt kaller vi ikke disse for negere så jeg skjønner ikke helt hvilken "type"barn du sikkter til..Hos oss synger vi "Det var en gang en gutt.."Dette fordi vi da inkluderer alle guttene..Kansje det hadde vært en ide for dere og..Iallefall bør du som ansatt i barnehagen ha et åpent syn for hva foreldre til disse barna mener om saken. Hva du selv mener bør du kansje holde for deg selv. Det er for barna og foreldrene vi jobber.

"Jobber i barnehage jeg og der vi har to flotte mørkhudede barn."

Sefølgelig, alle barn er flotte, det spiller ingen role hvilken hudfarge de har, alle er like mye verdt og det prøver vi å lære barna.

Gjest ikke så gale vel

Les hele tråden, så skjønner du forhåpentligvis mer. Hvis ikke er det trist.

At noen sier neger som skjellsord?

Det er jo ikke et skjellsord, i ungdomskulturen i norge har jøde og hore oså lenge vært skjellsord, men opriktig talt så er det en som tilhører jødedommen og en som tjener til livets ophold ved å selge sex.

Barna ser jo etterhvært forskjeller på hverandre, noen er brune, noen hvite, noen høye, noen har fregner og noen har briller, om man synger om ulikhetene eller ikke så vil barna legge merke til de.

Nå skal det sies at jeg er hvit, men har ikke noe i mot andre uansett hvor de kommer fra og hvordan de ser ut.

Hadde jeg vært brun i huden (som ikke hadde plaget meg noe siden jeg synest mørhudede er nydelige!) så hadde jeg nok likt at ting i barnehagen også handlet om "sånne som meg" fordi om jeg var et valig barn så hadde jeg nok følt meg litt spesiell om man også sang om brune barn, fordi om alle sanger som ikke nevner hudbfarge ikke nødvendigvis handler bare om hvite, men om alle.

Det at barnehagen også hadde hatt brune dukker barna kunne leke med (den mørke babyborn er jo kjempestillig) og at man kunne tengen mennesker i alle mulige farger tror jeg at jeg hadde likt hadde jeg gått i barnehagen og vært brun, desverre var jeg like kjedelig og hvit som de andre..

Gjest en som og jobber i barnehage

"Jobber i barnehage jeg og der vi har to flotte mørkhudede barn."

Sefølgelig, alle barn er flotte, det spiller ingen role hvilken hudfarge de har, alle er like mye verdt og det prøver vi å lære barna.

Selvsagt skal dere lære barna det, forstår derfor ikke hvorfor dere må synge en sang med en tekst som tydligvis de fleste foreldre og mørkhudede reagerer negativt på..( det ser du jo ved å lese trådene under her ).Det er her jeg mener at- det du mener er ok å kalle en annen person likevel er respektløst når de det gjelder ikke ønsker å bli kalt det. Dette lærer vi ikke barna i bh. Rekkner med at dere heller ikke snakker om negere i bh, men event betegn på lande de kommer fra som dansk, svensk ol..

Gjest farslykke

At noen sier neger som skjellsord?

Det er jo ikke et skjellsord, i ungdomskulturen i norge har jøde og hore oså lenge vært skjellsord, men opriktig talt så er det en som tilhører jødedommen og en som tjener til livets ophold ved å selge sex.

Barna ser jo etterhvært forskjeller på hverandre, noen er brune, noen hvite, noen høye, noen har fregner og noen har briller, om man synger om ulikhetene eller ikke så vil barna legge merke til de.

Nå skal det sies at jeg er hvit, men har ikke noe i mot andre uansett hvor de kommer fra og hvordan de ser ut.

Hadde jeg vært brun i huden (som ikke hadde plaget meg noe siden jeg synest mørhudede er nydelige!) så hadde jeg nok likt at ting i barnehagen også handlet om "sånne som meg" fordi om jeg var et valig barn så hadde jeg nok følt meg litt spesiell om man også sang om brune barn, fordi om alle sanger som ikke nevner hudbfarge ikke nødvendigvis handler bare om hvite, men om alle.

Det at barnehagen også hadde hatt brune dukker barna kunne leke med (den mørke babyborn er jo kjempestillig) og at man kunne tengen mennesker i alle mulige farger tror jeg at jeg hadde likt hadde jeg gått i barnehagen og vært brun, desverre var jeg like kjedelig og hvit som de andre..

Jeg tror rett og slet at du enten ikke har lest begrunnelsene og poengene i denne tråden. Ellers å er du så enkel at du ikke forstår poenget.

Så lag meg gjenta:

De fleste mørhudete eller svarte mennesker i Norge liker ikke å bli kalt "neger". Det liker heller ikke de fleste svarte barns foreldre, om de selv er svarte eller ikke.

Dette er belagt herfra til månen og hjem igjen.

Kaller du noen for "neger", opptrer du respektløst og potensielt sårende, selv om du i utgangspunktet ikke mener det i det hele tatt.

Hvis du jobber i barnehage håper jeg for guds skyld at du tar slike innspill ad notam. Hvis ikke risikerer du å såre, noe jeg antar som en selvfølge at du ikke ønsker.

Så, for å oppsummere.

Svarte, afrikanere m.fl. liker ikke å bli kalt "neger". Kaller du dem det likevel, opptrer du respektløst og sårende. Ditt valg.

De som synes at det må være helt greit å bli kalt neger «fordi det er jo det de er», kan jo bruke noen sekunders tankekraft på om de ville likt å bli kalt for den språklige motsatsen som ble brukt tidligere. Da opererte man jo med den negroide rase og den ariske rase. Kanskje skulle alle ta seg en reise og fortelle at de synes det er fint å bli kalt arisk? Eller har dette uttrykket noen konnotasjoner man ikke ønsker å knyttes til? I så fall er det jo mulig å utvikle en viss forståelse for at «neger» heller ikke er greit.

Paradokset her er at ordene «svart» og «neger» kan synes å oppfattes omvendt blandt en del hvite og flertallet av de svarte nordmenn. Mange hvite nordmenn synes «neger» klinger mind-re diskriminerende stigmatiserende enn «svart». Problemet er bare at de aller fleste svarte nordmenn er uenige. Men jeg kan ikke fatte og begripe hvite nordmenn som insisterer på sin rett til å si «neger» når det må være åpenbart for alle med grunnleggende leseferdigheter at det blir oppfattet krenkende. Da står vi til syvende og sist tilbake med manglende folkeskikk, ar-roganse og muligens det som verre er som forklaringer.

Alle negrene jeg kjenner kaller seg selv neger, og synes at å bli kalt svart er ganske gammeldgs. Men så jævlig nærtakende er de egentlig ikke på noen ord.

Annonse

Gjest farslykke

Alle negrene jeg kjenner kaller seg selv neger, og synes at å bli kalt svart er ganske gammeldgs. Men så jævlig nærtakende er de egentlig ikke på noen ord.

Nok et klassisk og haugammalt argument. "Alle jeg kjenner synes det er helt ok med neger". Det kan være, ser ikke bort fra det, men da kjenner du et lite, utvalgt og meget spesielt utvalg svarte. Hvor er de i den offentlige debatten? De er der ikke, fordi de ikke er der. Fordi ingen er villig til å slåss for et ord som oppfattes diskriminerende mot en selv.

Ditt andre poeng om at "svart" skal være gammeldags og "neger" angivelig da så moderne. Det er en påstand med omtrent intet grunnlag i historien, ei heller i dagens virkelighet. Hvis det stemmer, hvor er da alle organisasjonene for svarte som kaller seg "neger" eller "negro" for den slags skyld? Finnes ikke. Det heter Black power, black pride, black consciousness etc, etc. eller African youth, afrikansk osv osv. Det er en grunn til det De har valgt navnene selv.

Men jeg forsvarte da ikke bruken av ordet men ville på en måte forklare hvordan man kan fortelle barna at det som før var vanlig nå er uvanlig...

Det var for at de skal forstå at ordene ikke betydde noe nedsettende ,i sangen for eks. men var en gammel sang som beteforeldrene sang , å så vet jeg at gamle mennesker ikke vet noe annet navn på brune mennesker , så de er uvitende også mht at det er et ikke lov ord Derfor bør barna lære at selv om de ordene blir brukt av gamle mennesker så behøver de ikke bety noe negativt , hårsåre er vi men det er faktisk alle foreldre uansett hvor i verden barna dems kommer fra , , Å nå tror jeg ikke brilleslange lenger blir brukt på personer som bruker briller , Det ble det mye brukt før , men Rom ble ikke bygget på et år , ting tar tid , nye generasjoner kommer til å da blir det nok orden på språkbruket også etterhvert , som det jo i Amerika også ble etter mange flere ti år med forskjellige menneskeraser

Så vil jeg spørre , er det feil å si mulatt om en persons utseende , for å beskrive personen? Hva sier man da?Hun er mulatt , dvs en blanding ....?

Gjest farslykke

Så vil jeg spørre , er det feil å si mulatt om en persons utseende , for å beskrive personen? Hva sier man da?Hun er mulatt , dvs en blanding ....?

I bunn og grunn ja. Mulatt stammer fra "muldyr" som er en krysning mellom hest og esel. Ingen flatterende sammenligning. Jeg unngår ordet. har aldri hatt sterkt behov for kategorisering, bortsett fra når det gjelder ignoranter (og nei, den var ikke rettet til deg...) I Sær-Afrika opererte de med "colouredW" i apartheid-tiden. Hvordan uttrykket oppfattes av dem det gjelder, vet jeg ikke.

trk1365380645

Det aller beste er å ikke sette folk i bås, å ikke kategorisere:-) Stort sett spiller det jo ingen rolle hvordan folk ser ut eller hvor de kommer fra, det viktige er jo hvem de er og hva de gjør! Og beskrive kan man gjøre uten å kategorisere, selv om det er mørke mennesker man snakker om! F.eks ved hjelp av adjektiver som mørkebrun, lysebrun, krusete hår, korketrekkere, stritt hår, briller, kort, lang etc. Altså omtrent på samme måte du ville beskrive en hvilken som helst person med lys hud:-)

Mvh

Uff - noen tar ikke poenget. Har det falt deg inn at "hottentott" er et negativt skjellsord som hvite rasister i Sør-Afrika brukte om khoi-khoi befolkningen i det sørlige Afrika. Det hjelper ikke at Torbjørn Egner brukte det for 50/60 år siden - på en tid da de fleste land i Afrika ennå var kolonier. Å kalle en afrikaner i Norge "neger" er vel som å kalle vietnamesere og kinesere "gulinger". At DU ikke er støtt over ordbruken viser jo bare at du ikke forstår kritikken. Våre barn vil ha seg frabedt å bli kalt "neger" av hvite, uvitende mennesker.

I bunn og grunn ja. Mulatt stammer fra "muldyr" som er en krysning mellom hest og esel. Ingen flatterende sammenligning. Jeg unngår ordet. har aldri hatt sterkt behov for kategorisering, bortsett fra når det gjelder ignoranter (og nei, den var ikke rettet til deg...) I Sær-Afrika opererte de med "colouredW" i apartheid-tiden. Hvordan uttrykket oppfattes av dem det gjelder, vet jeg ikke.

Takk for svar , . sier riktig nok at barna er en blanding , derfor er de også så vakre , men .... får av og til spørsmål om akurat dette .

Nok et klassisk og haugammalt argument. "Alle jeg kjenner synes det er helt ok med neger". Det kan være, ser ikke bort fra det, men da kjenner du et lite, utvalgt og meget spesielt utvalg svarte. Hvor er de i den offentlige debatten? De er der ikke, fordi de ikke er der. Fordi ingen er villig til å slåss for et ord som oppfattes diskriminerende mot en selv.

Ditt andre poeng om at "svart" skal være gammeldags og "neger" angivelig da så moderne. Det er en påstand med omtrent intet grunnlag i historien, ei heller i dagens virkelighet. Hvis det stemmer, hvor er da alle organisasjonene for svarte som kaller seg "neger" eller "negro" for den slags skyld? Finnes ikke. Det heter Black power, black pride, black consciousness etc, etc. eller African youth, afrikansk osv osv. Det er en grunn til det De har valgt navnene selv.

Dette er kjempeinteressant. Vi skal adoptere fra Etiopia og jeg har blitt observant på ordbruken det siste året. innrømmer at jeg selv brukte ordet neger før, for meg var det mer nøytralt og "finere" å si en svart. Hver gang noen nå sier neger, kjenner jeg at jeg har piggene ute med en gang, men forsøker å huske hvordan jeg selv ressonerte. Jobber med å "omvende" slekta og resten av omgangskretsen. Ved litt forklaring går det stort sett greit, men mange nordmenn føler det er stygt å si svart. De velger neger bevist. For de fleste hjelper det å bli forklart at de mørke finner dette sårende, mens andre nekter å bytte betegnelse fordi DE mener det er riktig å si neger. Det er svært sjelden ondt MENT.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...