Gå til innhold

unger og legging

Anbefalte innlegg

Gjest fall a sleep!

Har du prøvd melatonin? Har hørt at det skal være bra.

hva er det for noe?

ska prøve ett tips jeg fikk i dag også.

oljedamp (vann og olje over stearinlys) sette det på klokken 6 og mest sannsynlig er hun slått ut rundt klokken åtte.

men tviler på at dette vil funke,men er verdt ett forsøk

dette funket for min mor da jeg var liten.

har liksom ikke den kvelds tiden alene med kjæreste eller bare for å se en film liksom uten at hun surrer rundt meg og lager oppstyr.

ett stort savn!

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

5

• Lurveline

4

• Velouria

2

• Wibecke

2

hva er det for noe?

ska prøve ett tips jeg fikk i dag også.

oljedamp (vann og olje over stearinlys) sette det på klokken 6 og mest sannsynlig er hun slått ut rundt klokken åtte.

men tviler på at dette vil funke,men er verdt ett forsøk

dette funket for min mor da jeg var liten.

har liksom ikke den kvelds tiden alene med kjæreste eller bare for å se en film liksom uten at hun surrer rundt meg og lager oppstyr.

ett stort savn!

http://www.mozon.no/alternativt/det_gr_nne_leksikon/melatonin_fremmer_s_vnen

jeg lar henne få sove til 9 slik at jeg får spist litt og tatt meg en dusj om morgenen. ikke minst få vekket mine små energi kilder hehe.

drittvær eller flottvær så makter jeg ikke å sitte inne med begge ungene. hun har en tendens til å kjede seg fort og lager mer arbeid her hjemme for meg og bare det å gå å rydde etter henne hele tiden sliter meg bare mer ut.

derfor er jeg ute med dem og noen andre venninner i min situasjon og lar ungene slite ut hverandre.

i sommer funket dette da de kunne bade og løpe fra seg i det varme været,men de er herdet i disse kalde stunder virker det som

de andre venninnene mine har fått sovemedisin til ungene og det har vært en suksess!

men har alltid vært skeptisk til medisin og spør derfor om andres erfaringer for det kan nesten se ut som eneste utvei for meg.

jeg er forferdelig sliten og hungrer etter normal søvn på alle tre

"jeg lar henne få sove til 9 slik at jeg får spist litt og tatt meg en dusj om morgenen. ikke minst få vekket mine små energi kilder hehe."

Det spørs om du ikke må forsake litt av denne alenetiden på morningen for å få til mer alenetid på kvelden, å ikke stå opp før klokka er ni er ikke tidlig akkurat;o)

det funker kun for minstemann og ikke for den verste hehe.

tror hun er imun mot alle knep

Han yngste her i huset er inne i en periode nå, men vet at det går over i løpet av noen få dager. Han var sånn forrige uke også! Her er det snakk om 1 eller 2 dager i uken, men ser trenden! Han er sikkert super trøtt i kveld *håpe håpe* Han er 3 snart 4. Men vær ille i 1 - 1,5 år Heldigvis var jeg ikke i jobb da så jeg kunne sove når han sov!! For å være der for eldstemann når hun kom hjem fra barnehagen.

Vet hvordan du har det... men søvn og innsovingen går mye bedre nå, spesielt merket vi det etter han ble 3 år.

Mager trøst, men alikevel :-)

Hilsen

jeg lar henne få sove til 9 slik at jeg får spist litt og tatt meg en dusj om morgenen. ikke minst få vekket mine små energi kilder hehe.

drittvær eller flottvær så makter jeg ikke å sitte inne med begge ungene. hun har en tendens til å kjede seg fort og lager mer arbeid her hjemme for meg og bare det å gå å rydde etter henne hele tiden sliter meg bare mer ut.

derfor er jeg ute med dem og noen andre venninner i min situasjon og lar ungene slite ut hverandre.

i sommer funket dette da de kunne bade og løpe fra seg i det varme været,men de er herdet i disse kalde stunder virker det som

de andre venninnene mine har fått sovemedisin til ungene og det har vært en suksess!

men har alltid vært skeptisk til medisin og spør derfor om andres erfaringer for det kan nesten se ut som eneste utvei for meg.

jeg er forferdelig sliten og hungrer etter normal søvn på alle tre

Svært få småbarn som sover til 9 om morgenen legger seg til "vanlig" tid om kvelden.

Jeg er stygt redd for at du må velge mellom alenetid om kvelden og alenetiden om morgenen. Altså, om du vil at barnet skal legge seg i skapelig tid, bør du vekke det tidligere om morgenen. Når du lar det sove ut sånn, blir det jo strålende opplagt til en ny, lang kveld.

Når legger du ham, da? Er han trøtt om morgenen? Sover han om dagen? Min pode (nå seks år) har alltid hatt lite søvnbehov. Vi tok den siste dagduppen da han var såvidt fylt to år, men like fullt var han våken til ca 20-2130 om kvelden - og strålende opplagt kl 0630 om morran.

Annonse

Gjest også en mamma

Du skriver ikke noe om når hun legger seg og når hun faktisk sovner, og hvor lenge hun da sover.

Du skriver derimot at dere har prøvd det meste.

Det er fryktelig slitsomt med barn som ikke sover om natta. Been there, done that...

Vår yngste hadde store søvnproblemer egentlig fra hun var født, og i ettertid skulle jeg ønske at vi hadde bedt om hjelp litt før. Vi prøvde også alt, og ingenting hjalp. En sommer ga vi henne Zyrtec allergipille hver kveld.

Til slutt ba vi legen om Vallergan. Fikk da mikstur. I starten opplevde vi litt hangover på henne, men det gikk seg til i løpet av noen dager. hun var 3,5 år da vi begynte med Vallergan.

Målet med Vallergan var å få henne inn i et fornuftig søvnmønster, og "lære" kroppen til når den skal sove. Det tok tid. Legen snakket om noen uker, men det ble til 9 måneder med Vallergan. Deretter trappet vi ned, og hadde to ukers sirkus, og nå går det stort sett bra. Nå er hun 4,5 år.

Jeg vil si... det er ingen grunn til IKKE å be om hjelp. Har man først prøvd "alt" så må det være lov å prøve Vallergan også.

Noen nevner Melatonin, som er egentlig en etterligning etter et hormon vi har i kroppen, søvnhormon, som gjør oss trøtte. Vi prøvde det på vår datter - og det var helt uten effekt hos oss. Melatonin er dessuten ikke egentlig godkjent, det må "søkes" om godkjenningsfritak eller hva det nå heter for hver gang. Dette fordi medikamentet er lite utprøvd. Jeg var langt mer skeptisk til Melatonin enn til Vallergan.

Så mitt råd, ta kontakt med legen, legg fram saken, og spør hva legen mener om Vallergan slik situasjonen er for dere. Lytt til legens anbefaling! Vallergan er ikke veldig farlig.

Gjest også en mamma

Svært få småbarn som sover til 9 om morgenen legger seg til "vanlig" tid om kvelden.

Jeg er stygt redd for at du må velge mellom alenetid om kvelden og alenetiden om morgenen. Altså, om du vil at barnet skal legge seg i skapelig tid, bør du vekke det tidligere om morgenen. Når du lar det sove ut sånn, blir det jo strålende opplagt til en ny, lang kveld.

Men det skyldes at de har kommet inn i en ond sirkel. Barnet er slitent og trøtt og TRENGER faktisk søvn, men greier ikke roe seg på kvelden. Etter slitsomme netter er både foreldre og barn så slitne at man nesten MÅ ta igjen litt når man kan, for i det hele tatt å fungere.

Vekkes barnet tidlig får man i tillegg et overtrøtt barn, som bare er grinete, eller kanskje helt ekstremt aktiv. Det å vekke barnet tidlig er sjelden noen løsning på langvarige sønvproblemer som det beskrives her.

Men det skyldes at de har kommet inn i en ond sirkel. Barnet er slitent og trøtt og TRENGER faktisk søvn, men greier ikke roe seg på kvelden. Etter slitsomme netter er både foreldre og barn så slitne at man nesten MÅ ta igjen litt når man kan, for i det hele tatt å fungere.

Vekkes barnet tidlig får man i tillegg et overtrøtt barn, som bare er grinete, eller kanskje helt ekstremt aktiv. Det å vekke barnet tidlig er sjelden noen løsning på langvarige sønvproblemer som det beskrives her.

Jeg prøver på ingen måte å påstå at å vekke ungen tidligere er en løsning for søvnproblemer.

Jeg påpeker bare at det slett ikke hjelper å la barnet sove lenge om morgenen når det er vanskelig å få det til å sovne om kvelden.

Gjest Fenrisulven

er ganske desperat og har prøvd det aller meste vil jeg tro.

går snart tom for ideer og prøveperioder.

har da altså prøvd masse forskjellig i over tre måneder uten forbedring.

føler meg ti år eldre enn det jeg er.

vil da tro vallagan er siste utvei

Men har du forsøkt lenge nok?Du skriver du har prøvd alle mulige metoder og gode råd i en tre måneders periode.

Kanskje ting må prøves ut lenger for at det skal få en virkning, det tar lang tid å avvenne en uvane.

Jeg vet absolutt ingenting om søvnproblemer, men forstår jo at det må være fryktelig slitsomt.

Håper du finner en løsning snart!

Det er naturlig å tenke at det er en måte å bryte den vonde sirkelen på. Det gir sikkert ikke resultater første dagen, men dersom det gjennomføres konsekvent at barnet vekkes for eksempel klokken halv åtte, vil det over tid gi utslag, vil jeg tro.

Gjest fall a sleep!

"jeg lar henne få sove til 9 slik at jeg får spist litt og tatt meg en dusj om morgenen. ikke minst få vekket mine små energi kilder hehe."

Det spørs om du ikke må forsake litt av denne alenetiden på morningen for å få til mer alenetid på kvelden, å ikke stå opp før klokka er ni er ikke tidlig akkurat;o)

det er kanskje ikke så tidlig,men når minsten står opp klokken 7 og jeg bare har fått rundt 5 timer på puten så er det tidlig.

Gjest fall a sleep!

Han yngste her i huset er inne i en periode nå, men vet at det går over i løpet av noen få dager. Han var sånn forrige uke også! Her er det snakk om 1 eller 2 dager i uken, men ser trenden! Han er sikkert super trøtt i kveld *håpe håpe* Han er 3 snart 4. Men vær ille i 1 - 1,5 år Heldigvis var jeg ikke i jobb da så jeg kunne sove når han sov!! For å være der for eldstemann når hun kom hjem fra barnehagen.

Vet hvordan du har det... men søvn og innsovingen går mye bedre nå, spesielt merket vi det etter han ble 3 år.

Mager trøst, men alikevel :-)

Hilsen

takk takk:)

har tatt det hele med en stor klype salt:)

Annonse

Gjest fall a sleep!

ja mulig,men har som sagt to små og er alene med dem.er ikke alltid så lett da,men jeg har nå litt tålmodighet igjen så de ska nok gå seg til.

vil jo gjerne være uthvilt slik at jeg kan kose meg med ungene og ikke være slapp og ha dårlig kroppsholdning.

skal jo holde tritt med disse energibombebe og=)

Gjest fall a sleep!

Når legger du ham, da? Er han trøtt om morgenen? Sover han om dagen? Min pode (nå seks år) har alltid hatt lite søvnbehov. Vi tok den siste dagduppen da han var såvidt fylt to år, men like fullt var han våken til ca 20-2130 om kvelden - og strålende opplagt kl 0630 om morran.

rutinene er slik:

opp ca:8-9

spiser god frokost,

ut klokken 12,

lunsj klokken 1,

hjem igjen klokken 3,

middag klokken 4,

bading klokken 6,

kvelds klokken 7.

rundt denne tiden legger minsten seg og da prøver vi og å legge størsten,men det er jo lettere sagt enn gjort.

hun legger seg i sengen og vi leser eventyr eller trapper ned på lek og sånnt.

demper lys åsså gir jeg alle tenkelige tegn på at det er natt.

men hun kan holde det gående fram til midnatt og vel så det.

hun sover ikke på dagen og får ikke sukkertøy.

hun er ute med andre unger stortsett hele dagen også.

har prøvd å la dem leke sammen på rommet med oljedamp tipset jeg fikk av min mor og det kan se ut til å virke. hun la seg klokken halv tolv i går!

og jeg fikk sove i hele 7 timer!!

endelig!

rutinene er slik:

opp ca:8-9

spiser god frokost,

ut klokken 12,

lunsj klokken 1,

hjem igjen klokken 3,

middag klokken 4,

bading klokken 6,

kvelds klokken 7.

rundt denne tiden legger minsten seg og da prøver vi og å legge størsten,men det er jo lettere sagt enn gjort.

hun legger seg i sengen og vi leser eventyr eller trapper ned på lek og sånnt.

demper lys åsså gir jeg alle tenkelige tegn på at det er natt.

men hun kan holde det gående fram til midnatt og vel så det.

hun sover ikke på dagen og får ikke sukkertøy.

hun er ute med andre unger stortsett hele dagen også.

har prøvd å la dem leke sammen på rommet med oljedamp tipset jeg fikk av min mor og det kan se ut til å virke. hun la seg klokken halv tolv i går!

og jeg fikk sove i hele 7 timer!!

endelig!

Du kan ikke forvente at en toåring skal sove 14 timer om natten. Våkner h*n 9, er leggetid kl. 7 om kvelden helt umulig.

Vil du legge 7, må du forvente at barnet våkner i 6-tiden. Hvis du er heldig.

Gjest fall a sleep!

Du skriver ikke noe om når hun legger seg og når hun faktisk sovner, og hvor lenge hun da sover.

Du skriver derimot at dere har prøvd det meste.

Det er fryktelig slitsomt med barn som ikke sover om natta. Been there, done that...

Vår yngste hadde store søvnproblemer egentlig fra hun var født, og i ettertid skulle jeg ønske at vi hadde bedt om hjelp litt før. Vi prøvde også alt, og ingenting hjalp. En sommer ga vi henne Zyrtec allergipille hver kveld.

Til slutt ba vi legen om Vallergan. Fikk da mikstur. I starten opplevde vi litt hangover på henne, men det gikk seg til i løpet av noen dager. hun var 3,5 år da vi begynte med Vallergan.

Målet med Vallergan var å få henne inn i et fornuftig søvnmønster, og "lære" kroppen til når den skal sove. Det tok tid. Legen snakket om noen uker, men det ble til 9 måneder med Vallergan. Deretter trappet vi ned, og hadde to ukers sirkus, og nå går det stort sett bra. Nå er hun 4,5 år.

Jeg vil si... det er ingen grunn til IKKE å be om hjelp. Har man først prøvd "alt" så må det være lov å prøve Vallergan også.

Noen nevner Melatonin, som er egentlig en etterligning etter et hormon vi har i kroppen, søvnhormon, som gjør oss trøtte. Vi prøvde det på vår datter - og det var helt uten effekt hos oss. Melatonin er dessuten ikke egentlig godkjent, det må "søkes" om godkjenningsfritak eller hva det nå heter for hver gang. Dette fordi medikamentet er lite utprøvd. Jeg var langt mer skeptisk til Melatonin enn til Vallergan.

Så mitt råd, ta kontakt med legen, legg fram saken, og spør hva legen mener om Vallergan slik situasjonen er for dere. Lytt til legens anbefaling! Vallergan er ikke veldig farlig.

hun blir lagt i 8tiden,men sovner ikke før kanskje 1-2 om natten.

tusen takk for svar fra en som kjenner min situasjon!

sku ha spurt om hjelp før også,men trodde dette bare var en midlertidig ting eller noe..

blir dette langvarig og ikke minst at minsten tar etter og at jeg da står med to barn som ikke sovner før laaaangt på natt da blir det baluba her!

det er en kjempe påkjenning på kroppen min og er nå begynnt med kiropraktor for dårlig kroppsholdning. mye stive ledd her ja pga.dårlig søvn:(

Gjest fall a sleep!

Men har du forsøkt lenge nok?Du skriver du har prøvd alle mulige metoder og gode råd i en tre måneders periode.

Kanskje ting må prøves ut lenger for at det skal få en virkning, det tar lang tid å avvenne en uvane.

Jeg vet absolutt ingenting om søvnproblemer, men forstår jo at det må være fryktelig slitsomt.

Håper du finner en løsning snart!

hei og takk for svar!

søvn problemer er ingen spøk og vil tror jeg har prøvd lenge nok.

det er en tøff påkjenning på kroppen min og utgiftene på det er like tøft!

men tror som sagt at jeg har funnet en løsning!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...