Gå til innhold

Oppklaring mht pepperkakedeig

Anbefalte innlegg

Til orientering:

Det er ikke fløte i pepperkakedeig. Så du trenger ikke dra på butikken på forhånd for å kjøpe dette.

Det er lurt å sjekke om man har mer sirup igjen fra i fjor før man begynner, så man slipper å dra bort på butikken en gang til.

Når man lager pepperkakedeig er det ikke lurt å ha i natron _før_ man koker opp. *bobleboble*

Når man drar bort på butikken for å få tak i sirup som man ikke hadde, er det lurt å sjekke om det er noe _annet_ man mangler, som feks hvetemel.

Men det går faktisk fint å bruke 500g rugmel og 900g hvetemel (!). Femåringen syns det var helt toppers, for "da blir det jo litt sunnere mamma!"

Når man steker det første brettet er det lurt å huske å sette på tidsuret. *host*

Når femåringen er lei, etter ca 200g deig og to brett med kaker, går det fint å legge plast på bollen som fortsatt er ca 9/10 full med deig, og sette den aller innerst i kjøleskapet igjen, og skrive i kalenderen for neste desember at jeg må huske å kjøpe ferdige pepperkaker.

Smaker godt likevel da. Litt sånn fullkornkjeksaktig :o)

Når ringer de og forteller at jeg er nominert til husmorprisen tro?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256498-oppklaring-mht-pepperkakedeig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beste husmorinnlegget jeg har lest på lenge!!!!!

Så du skulle bake uten hvetemel og sirup? Og måtte kjøpe fløte, selv om du ikke trengte det?

Og toppen av alt din erkesunne sønn :-)

Jeg har klart noe av dette selv, men ikke alt på en gang!

nå vil jeg ned og gjøre klar en deig. Skal først se i skapet hvilke ingredienser jeg har. Takk for gode tips!

*LOL*

Det finnes da pepperkakeoppskrifter _med_ fløte, så det var ikke så galt tenkt ;-)

Vi bakte pepperkaker i dag, først ble niesa på 11 mndr lei, så ble 7-åringen lei. 5-åringen derimot holdt på helt til deigen var slutt. Tante, mormor og mor hadde småpauser innimellom for å kjøre folk i bursdag, på dans og for å amme babyen.

Nå ligger det en haug med pepperkaker på benken her og venter på sortering!

Annonse

Gjest Ulvinnen

Vi har også bakt pepperkaker i dag. Lagde deigen i går - og hadde faktisk alle ingrediensene i huset.

Klok av skade lagde jeg en liten porsjon i år. Det vil si, det var junior som lagde deigen, bare under oppsyn av mor.

Men i år var både junior og frøkna så ivrige at de var meget skuffet da deigen tok slutt. Så nå får vi se om vi skal lage en ny porsjon før jul - eller satse på at de blir fornøyde med å få delta på de andre 6 slaga...

Jeg får legge til at mine er eldre enn dine. Akkurat nå driver frøkna å rydder og vasker etter bakinga - deilig :-D

Beste husmorinnlegget jeg har lest på lenge!!!!!

Så du skulle bake uten hvetemel og sirup? Og måtte kjøpe fløte, selv om du ikke trengte det?

Og toppen av alt din erkesunne sønn :-)

Jeg har klart noe av dette selv, men ikke alt på en gang!

nå vil jeg ned og gjøre klar en deig. Skal først se i skapet hvilke ingredienser jeg har. Takk for gode tips!

*LOL*

På tross av ditt innlegg - klarte jeg å kjøpe dobbelt opp med sirup......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...