Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest labolina

Hvorfor deltar de ikke?

Våre barn er ikke medlemmer i statskirken, vi har hatt navnefest (human etisk forbund) i stedet for dåp, og er selv aldri i kirken bortsett fra begravelser og bryllup.

Jeg synes allikevel det er greit at ungene er med barnehage og skole i kirken, for det er en del av Norges kultur. Jeg synes kirka er et høytidelig bygg som passer til spesielle anledninger (som begravelser, bryllup osv) uten at jeg er kristen.

Jeg synes det også er greit at bestemor leser barnebibelen for dem, mer som eventyr og for å kunne ta del i en felles kulturhistorie, enn for å overbevise til tro.

Hvorfor deltar de ikke?

Våre barn er ikke medlemmer i statskirken, vi har hatt navnefest (human etisk forbund) i stedet for dåp, og er selv aldri i kirken bortsett fra begravelser og bryllup.

Jeg synes allikevel det er greit at ungene er med barnehage og skole i kirken, for det er en del av Norges kultur. Jeg synes kirka er et høytidelig bygg som passer til spesielle anledninger (som begravelser, bryllup osv) uten at jeg er kristen.

Jeg synes det også er greit at bestemor leser barnebibelen for dem, mer som eventyr og for å kunne ta del i en felles kulturhistorie, enn for å overbevise til tro.

Bra skrevet. Selv er jeg medlem i statskirken. Men ser på kirka mer som kultur.Det er foresten en hyggelig tradisjon.

Hvis noen ikke skal være med, blir de igjen på småbarnsavdelingen.

Heldigvis er det en drøss med tolerante foreldre i snuppas barnehage, så også muslimer, ateister og humanetikere er med i kirken før jul.

Som Atif i jul i svingen sa så fint til foreldrene sine i gårsdagens episode: "Dere skal ikke feire jul, dere skal høre på at jeg synger".

Tror unger har godt av å eksponeres for både det ene og det andre, jeg ;)

Men nå skal jeg ikke ro meg langt utpå viddene her...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...