Gå til innhold

Jul i svingen

Anbefalte innlegg

Kunne tenkt meg en serie som kunne roe oss ned i adventstiden. Det synes jeg ikke Jul i svingen gjør.

I dagens episode var det jo så dårlig stemning. Serien har så langt ikke falt i smak for min 3-åring. i går var han redd, og i dag var det kjedelig. Gir den en sjangse til, hvis ikke blir det nok Blåfjell-DVD hos oss. Kan skjønne at litt eldre barn synes Jul i svingen er gøy.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256504-jul-i-svingen/page/2/#findComment-2038373
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pepperkakekari

Bortsett fra den meget påfallende politiske korrektheten, som er latterlig typisk for Barne-TV nå for tida, samt det ganske skremmende innslaget da juletreet falt, var det en allright episode.

Men skjønner ikke hvorfor det ikke går an å lage en helt vanlig koselig julehistorie, uten skremmende dramatiske innlag og politisk korrekt påvirkning og opprdagelse ?

Er helt enig med deg mht det "overpedagogiske", politiske korrekte sosiademokratiske budskapet. Det blir påtatt og tvungent.

Det er jo slik i våre dager, desverre, så noen enkle, sjarmerende julehistorier kan vi nok glemme fra nrk sin side. SLik sett har vi likt Olsenbanden junior - julekalenderen best av alle hittil - den var super, Men passe jo ikke for de helt minste, da. Vi liker også "Amalies jul" mye bedre enn blånissene og kjører den i år, på opptak, til barnas store glede. De er nå 12 og 9 og husker så vidt Amalies jul fra de var små.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256504-jul-i-svingen/page/2/#findComment-2039281
Del på andre sider

Er helt enig med deg mht det "overpedagogiske", politiske korrekte sosiademokratiske budskapet. Det blir påtatt og tvungent.

Det er jo slik i våre dager, desverre, så noen enkle, sjarmerende julehistorier kan vi nok glemme fra nrk sin side. SLik sett har vi likt Olsenbanden junior - julekalenderen best av alle hittil - den var super, Men passe jo ikke for de helt minste, da. Vi liker også "Amalies jul" mye bedre enn blånissene og kjører den i år, på opptak, til barnas store glede. De er nå 12 og 9 og husker så vidt Amalies jul fra de var små.

Skjønner ikke hva som er så overpedagogisk og PK med noen av seriene i det hele tatt, jeg. Jeg tror faktisk ikke unger har vondt av å lære litt om å være inkluderende og bra mennesker eller litt miljøvern.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256504-jul-i-svingen/page/2/#findComment-2039285
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Skjønner ikke hva som er så overpedagogisk og PK med noen av seriene i det hele tatt, jeg. Jeg tror faktisk ikke unger har vondt av å lære litt om å være inkluderende og bra mennesker eller litt miljøvern.

Det JEG mener blir litt overdrevent PK er at det er så gjennomført.

Det bor ikke mange mennesker i Svingen, men flere nasjoner er representert. Det kan vi svelge, separat.

Men så er det barna. De er SÅ forskjellige. Så TOTALT forskjellige. Hvert barn sin karakter. Likevel - og dette er naturstridig - så er de alle bestevenner. I virkeligheten leker barn mest med andre med samme interesser. Her har vi "fotballgutten" Linus, alternative Akaia, nerden Atif, overbeskyttede Nure, bråtøffe guttejenta Åsa og den tidligere bølla Børre som det er så synd på. Ja, og så dukket Victoria opp - snobbete og overlegen - men som selvsagt er sånn bare fordi hun er usikker og lei seg.

Alle er så gode på bunnen, og de som er slemme er det egentlig synd på.

Dette blir litt i overkant PK synes jeg.

I tillegg syns jeg at handlinga er tynn. Marvin er en morsom karakter for oss voksne, men ungene mine ble skikkelig sure over at han lurte barna til å måke snø, og at det dessuten var skummelt. Det var dårlig gjort, det.

I tillegg krangler foreldrene til Linus hele tiden, og det er ikke særlig hyggelig.

Ungene syns serien er OK, men særlig "julete" er den jo ikke.

så heldigvis har vi Jul i Blåfjell på DVD og kan ta en episode daglig av den også. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256504-jul-i-svingen/page/2/#findComment-2039678
Del på andre sider

Annonse

Gjest pepperkakekari

Er enig med mariaflyfly, og i tillegg blir det i overkant med den stakkars muslimen som i utgangspunktet ikke fikk delta, men der hele familien plutselig blir en del av lolkalsamfunnet og juleforberedelsene. Ergerlig at det ikke er med noen ateister, hare krishna-medlemmer og Jehovas Vitner, så kunne det ligget an til noen interessante perspektiver!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256504-jul-i-svingen/page/2/#findComment-2040458
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...