Gå til innhold

Barnevakt med kjærest på slep?

Anbefalte innlegg

Gjest mandolina

Fordi jeg er interssert og har en datter på 13 år....

Vil heller ikke at hun begynner for tidelig...

Det er vel for personlige emner å komme inn på i åpent forum.

I skolen snakket jeg med klasselæreren til datteren min, og han mente også at barn i tidlig teenårene var for unge til å ha faste kjærester.

Venninnen til datteren min hadde en del forskjellige kjærester (ikke bare svermerier) i barneskolen og ble sammen med en mann som var over 30 år da hun var ca 14 og flyttet inn til ham rett etter ungdomsskolen.

Slike forhold synes jeg er tragiske, for barna får jo ikke ha noen ungdomstid til å lære mange forskjellige å kjenne før de velger den de vil stifte familie med.

Hilsen

Fortsetter under...

• Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

11

• hidi

9

• Piraye

7

• MsSophie

4

Mest aktive i denne tråden

I skolen snakket jeg med klasselæreren til datteren min, og han mente også at barn i tidlig teenårene var for unge til å ha faste kjærester.

Venninnen til datteren min hadde en del forskjellige kjærester (ikke bare svermerier) i barneskolen og ble sammen med en mann som var over 30 år da hun var ca 14 og flyttet inn til ham rett etter ungdomsskolen.

Slike forhold synes jeg er tragiske, for barna får jo ikke ha noen ungdomstid til å lære mange forskjellige å kjenne før de velger den de vil stifte familie med.

Hilsen

15 er ikke tidlig i tenårene, det er midt i.

Hilsen

Det er jo liv...man feiler og forsøker. Det gjorde sikkert du òg. Så jeg skjønner nok ikke hva du mener.. Er enig i at 15 er altfor ungt, men hvordan kan du forhindre det!

Gjest mandolina

15 er ikke tidlig i tenårene, det er midt i.

Teenårene er de årene hvor tallene på engelsk ender med teen.

Elleve- og tolvåringer er ikke i teenårene, for teenårene med begynner med trettenåringer og ender med nittenåringer og da er femten tidlig i teenårene.

Hilsen

Gjest mandolina

Det er jo liv...man feiler og forsøker. Det gjorde sikkert du òg. Så jeg skjønner nok ikke hva du mener.. Er enig i at 15 er altfor ungt, men hvordan kan du forhindre det!

Det er å følge godt med og passe å datteren sin.

Samt opplæring i det en selv mener er viktig.

Hilsen

Annonse

Gjest Lydia Nalen

Sier meg enig her.

Uhørt at de skal ha det for travelt med kjæreste etc.

Stort antall partnere øker også sjansen for livmorhalskreft. Tidlig debut gir ofte flere partnere...

Hva pokker har barnepass og livmorhalskreft å gjøre i samme diskusjon?

Dine påtatte moralske indignasjoner har ingen ting i denne debatten å gjøre.

Gjest i mitt tilfelle

Hilsen

Jeg hadde min første kjæreste som 12-åring. Gikk hånd i hånd, kysset, var mye sammen, også alene, med kjærestene mine. Debuterte sexuelt gjorde jeg først etter at jeg var 20, altså stemmer ikke det du hevder

Gjest mandolina

Jeg hadde min første kjæreste som 12-åring. Gikk hånd i hånd, kysset, var mye sammen, også alene, med kjærestene mine. Debuterte sexuelt gjorde jeg først etter at jeg var 20, altså stemmer ikke det du hevder

Jeg hevder ingenting. Er bare åpen for eventualiteter.

Hilsen

Gjest i mitt tilfelle

Jeg hevder ingenting. Er bare åpen for eventualiteter.

Hilsen

Du kan jo ikke beskytte barna dine mot alle eventualiteter. Har du utstyrt dem med overvåkningskamera? Jeg tror overbeskyttelse/det å ha for strenge grenser kan virke mot sin hensikt. Jeg har mer troen på å kommunisere med ungdommene og lære dem å ta ansvar for seg selv.

Gjest Elextra

Nei, jeg har bare teenåringer i huset, og de får ikke lov å være kjærester som 15- åringer.

De færreste 15-åringer får lov til det av ansvarsbevisste foreldre.

Hilsen

Tror du virkelig det står i din makt å nekte din datter å ha kjæreste når hun er 15?

Du kan til en viss grad kontrollere hvor mye tid din datter har på egen hånd, selvfølgelig, men vil hun ha kjæreste, får hun det til. Lite godt kommer ut av å forsøke å kontrollere de store barnas liv; sjansene for at barna vil trosse foreldrene blir bare desto større.

Gjest mandolina

Du kan jo ikke beskytte barna dine mot alle eventualiteter. Har du utstyrt dem med overvåkningskamera? Jeg tror overbeskyttelse/det å ha for strenge grenser kan virke mot sin hensikt. Jeg har mer troen på å kommunisere med ungdommene og lære dem å ta ansvar for seg selv.

Akkurart.

Hilsen

Annonse

Gjest mandolina

Tror du virkelig det står i din makt å nekte din datter å ha kjæreste når hun er 15?

Du kan til en viss grad kontrollere hvor mye tid din datter har på egen hånd, selvfølgelig, men vil hun ha kjæreste, får hun det til. Lite godt kommer ut av å forsøke å kontrollere de store barnas liv; sjansene for at barna vil trosse foreldrene blir bare desto større.

Jeg har ikke sagt at foreldre skulle være kontrollfreakere. Bare sagt at i denne spesielle situasjon ville jeg ha reagert.

Ved å ha tillit til ungdommene og gi dem opplæring i de verdinormer som en synes er viktige tror jeg at en vil komme langt på vei med å få ungdommene til å følge normene foreldrene setter.

Jeg har barn i flere aldre og opplæringen virket i de eldste barnas tilfelle, og enda fungerer det fint med de yngste.

Hilsen

Gjest sjøstjerna

Har du hørt oppfordringen fra vinmonopolet? Som viser til at den alkoholen som foreldre sender med ungdommen kommer i _tillegg_ til det ungdommen ellers ville drikket?

Jeg tror at dersom foreldre signaliserer at det er greit med kjæreste i ung alder- så er sjansen større for at de får det. Videre så tror jeg at kjæresteri i ung alder ikke varer lenge- og at dette er med på å øke antall seksual-partnere (som faktisk har sammenheng med risiko for livmorhalskreft).

Derfor ville jeg ikke likt om min datter fikk lov å ha med kjæreste når hun sitter barnevakt.

Som små-barnsmor ville jeg heller ikke likt å ha ei barnevakt med kjærest på slep. Dette fordi jeg betaler for en barnevakt som er opptatt av mine barn. Og som ikke blir totalt distrahert av en kjæreste.

En tobarnsmor

Teenårene er de årene hvor tallene på engelsk ender med teen.

Elleve- og tolvåringer er ikke i teenårene, for teenårene med begynner med trettenåringer og ender med nittenåringer og da er femten tidlig i teenårene.

Hilsen

Ikke at jeg har noe med det, men hvorfor bruker du ikke det norske ordet: tenåring. Det er de årene der alderen ender på -ten på norsk, treTEN, fjorTEN osv. Altså akkurat det samme som på engelsk.

Hvis du først skal bruke engelsk må du iallefall bruke hele ordet, og ikke en kloning av norsk og engelsk. Da heter det teenager.

:)

Gjest mandolina

Ikke at jeg har noe med det, men hvorfor bruker du ikke det norske ordet: tenåring. Det er de årene der alderen ender på -ten på norsk, treTEN, fjorTEN osv. Altså akkurat det samme som på engelsk.

Hvis du først skal bruke engelsk må du iallefall bruke hele ordet, og ikke en kloning av norsk og engelsk. Da heter det teenager.

:)

Takk for korreksjonen!

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...