Gå til innhold

Barnevakt med kjærest på slep?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sagt at foreldre skulle være kontrollfreakere. Bare sagt at i denne spesielle situasjon ville jeg ha reagert.

Ved å ha tillit til ungdommene og gi dem opplæring i de verdinormer som en synes er viktige tror jeg at en vil komme langt på vei med å få ungdommene til å følge normene foreldrene setter.

Jeg har barn i flere aldre og opplæringen virket i de eldste barnas tilfelle, og enda fungerer det fint med de yngste.

Hilsen

"Ved å ha tillit til ungdommene..."

Hvordan tillit er det du referer til her? For i denne diskusjonen viser du ikke mye tillit til at dattra di tar de riktige avgjørelsene.

Fortsetter under...

• Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

11

• hidi

9

• Piraye

7

• MsSophie

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes du skal forklare for henne hvorfor du vil at kjæresten skal komme senere. Da er det lettere for både ham og henne å forstå. Hvis de ikke respekterer det får du heller si at du må se deg om etter en annen barnevakt.

Jeg synes det må være helt ok at du sier det. Forklar hvorfor.

Da Lillemann var 1,5-2,5 brukte vi ei jente som hadde med seg kjæresten sin. Jeg syntes det var helt ok da, men hun spurte også om det var greit først. Men de var rundt 20 begge to.

Jeg syns du har håndtert dette bra, hvis ikke du har forklart henne hvorfor kjæresten må vente så bør du gjøre det.

Ellers så syns jeg ikke det er noe galt i at hun får besøk av sin kjæreste når barna har sovnet.

Du kjenner jenta best, hvis hun har bevisst at hun er ansvarsfull og tar barnepass jobben på alvor. Så ser jeg ingen grunn til at hun ikke kan få besøk av kjæresten.

Jeg syns du har håndtert dette bra, hvis ikke du har forklart henne hvorfor kjæresten må vente så bør du gjøre det.

Ellers så syns jeg ikke det er noe galt i at hun får besøk av sin kjæreste når barna har sovnet.

Du kjenner jenta best, hvis hun har bevisst at hun er ansvarsfull og tar barnepass jobben på alvor. Så ser jeg ingen grunn til at hun ikke kan få besøk av kjæresten.

Jeg fikk meg ikke til å si noe om det i går kveld da vi kom tilbake, men jeg får ta det opp neste gang...

Vi spurte ungene hvordan det hadde vært med barnevakt. De sa de hadde hatt det kjempegøy med henne og lagt seg fint. "Men han kjæresten henne da" spurte vi. "Nei, han så vi ikke noe til - han kom etter vi hadde sovnet," svarte eldstemann. Så da ble det slik vi ville.

Annonse

Jeg er ikke innmeldt i noen sekt, men har et reflektert syn på moralbegreper.

Det er hyggelig at høre at noen er enig med meg.

Hilsen

Det høres ut som du mener alle som lar 15-åringen sin ha kjæreste har et mindre reflektert syn på moral enn deg.

Jeg tror du gjør barna dine en stor bjørnetjeneste ved å prøve å regulere livet deres i så stor grad når de er femten. Et år senere mener loven at de selv kan ta ansvar for om de er klar for sex eller ikke.

Jeg må huske å takke foreldrene mine for at de lot meg få leve og finne ut av ting på egenhånd, og var så lite dømmende at jeg kunne snakke med de om jeg fikk problemer.

Jeg argumenterer ikke, fremlegger bare mitt syn, fordi jeg tror at de unge har godt av å ha regler når de bare er 15 år.

De har de gagn av på sikt.

Det er flere her som er enige med meg og kall meg gjerne gammeldags, for jeg synes at de moderne unge mennesker får for lite opplæring i moralbegreper, i skolen får de bare opplæring i prevensjon ikke i fine gammeldagse moralnormer.

Jeg fikk referert et utsagn fra en lærerinne, hun sa at "hver gang du lå med en gutt, ga du litt av deg selv, og til sist var det ikke noe tilbake hvis du ga noe av deg selv til alt for mange".

Hilsen og godnatt

Uff og uff.

Dette synet må du gjerne ha på vegne av deg selv, men å tvinge det på barna dine?

Sex er utrolig gøy, så lenge man gjør det sikkert og samtykkende. _Det_ er hva du burde lære barna dine.

Gjest sjøstjerna

Uff og uff.

Dette synet må du gjerne ha på vegne av deg selv, men å tvinge det på barna dine?

Sex er utrolig gøy, så lenge man gjør det sikkert og samtykkende. _Det_ er hva du burde lære barna dine.

Sex er gøy? lære det til barna?

Nei.

Jeg mener at vi gjør ungdommen bjørnetjeneste ved å legge til rette for tidlig debut. Og vi legger stort press på jenta- ved å la ungdommen være uforstyrret alene.

Sex kan de finne ut av- men hvorfor så travelt?

Gjest sjøstjerna

oh my god betyr det.

og jeg er litt enig, å dra inn livmorskreft i denne debatten blir litt banalt.

Hvorfor blir det banalt?

Høyt antall partnere øker risiko for livmorhalskreft.

Og det er større sjanse å ende med høyt antall partnere jo tidligere man starter...

Så igjen, hvorfor mener du det blir banalt?

Annonse

Gjest sjøstjerna

Jeg synes ingen ukjent (for dere!) kjæreste har noe på barnevaktjobben hennes å gjøre.

Jeg tror ungene og jobben fort kan bli litt "glemt" når gutten kommer :/

HELT enig.

Forelskede ungdom har meget sterke følelser. Og de har øsnket og lengtet etter å få være alene. ENDELIG får de sjansen- mens jenta sitter barnevakt.

Vel, jeg vil ikke ha barnevakt som "må" ha kjæresten med.

Og jeg ville heller ikke likt om min datter fikk lov til å være alene med kjæresten mens hun satt barnevakt. Da ville jeg nektet min datter sitte barnevakt hos akkurat de menneskene...

Hvorfor blir det banalt?

Høyt antall partnere øker risiko for livmorhalskreft.

Og det er større sjanse å ende med høyt antall partnere jo tidligere man starter...

Så igjen, hvorfor mener du det blir banalt?

"Og det er større sjanse å ende med høyt antall partnere jo tidligere man starter..."

Kan du backe opp dette med noe tall?

"hvorfor blir det banalt"

Men tanke på hvor mange ganger en person har sex gjennom et liv så tror jeg ikke de evnt 10 ekstra gangene som 15åring har så veldig mye å si, for å si det sånn.

Det er din og ikke min tolkning.

Hilsen

Da hadde det vært fint om du forklarte hva du egentlig mener, da det er svært vanskelig for en annen å tolke.

Når du sier

"De færreste 15-åringer får lov til det av ansvarsbevisste foreldre"

Hva mener du så de foreldrene som lar 15-åringer få lov er?

Gjest sjøstjerna

"Og det er større sjanse å ende med høyt antall partnere jo tidligere man starter..."

Kan du backe opp dette med noe tall?

"hvorfor blir det banalt"

Men tanke på hvor mange ganger en person har sex gjennom et liv så tror jeg ikke de evnt 10 ekstra gangene som 15åring har så veldig mye å si, for å si det sånn.

Backe opp med tall?

Hvorfor man ofte ender med å ha hatt flere partnere dersom man starter tidlig?

Eller hvorfor sjansen får livmorhalskreft kanskje øker med økt antall partnere?

Gir en link:

http://www.forskning.no/Artikler/2005/januar/1105104012.84

(Vaksine er under utprøving).

Jeg synes ingen ukjent (for dere!) kjæreste har noe på barnevaktjobben hennes å gjøre.

Jeg tror ungene og jobben fort kan bli litt "glemt" når gutten kommer :/

Det er strengt talt ikke så mye å passe på hvis barna sover, og ikke står opp.

Hvis jenta har vist seg å være ansvarlig barnevakt, så er det vel sannsynlig at hun går og får ungene i seng igjen hvis de står opp ?

Ikke stemple alle ungdommer som noen forelskete fjortiser som ikke greier å håndtere ansvar i tilegg til å være en kjæreste.

Selvfølgelig er det noen som ikke oppfører seg slik de burde, men å dra alle over en kam sånn uten videre er vel litt drøyt.

Da mener jeg at prust kjenner jenta nok til å vurdere hennes barnevakt egenskaper en vi som sitter her på DOL ;)

Det høres ut som du mener alle som lar 15-åringen sin ha kjæreste har et mindre reflektert syn på moral enn deg.

Jeg tror du gjør barna dine en stor bjørnetjeneste ved å prøve å regulere livet deres i så stor grad når de er femten. Et år senere mener loven at de selv kan ta ansvar for om de er klar for sex eller ikke.

Jeg må huske å takke foreldrene mine for at de lot meg få leve og finne ut av ting på egenhånd, og var så lite dømmende at jeg kunne snakke med de om jeg fikk problemer.

Du, jeg skulle akkurat til å skrive ned noe lignende selv :)

Enig med deg der, Glimtipper.

Sex er gøy? lære det til barna?

Nei.

Jeg mener at vi gjør ungdommen bjørnetjeneste ved å legge til rette for tidlig debut. Og vi legger stort press på jenta- ved å la ungdommen være uforstyrret alene.

Sex kan de finne ut av- men hvorfor så travelt?

Du legger ikke til rette for en tidlig debut. Du legger til rette for at jenta tar sine egne valg. Man legger til rette for at sønnen eller datteren stiller med de sterkeste kortene mulig når de skal ta valg i eget liv: Informasjon og personlig integritet.

Om de velger å ha sex som femtenåringer, så vil de være rustet til å takle det. Det betyr ikke at du trenger å gi din velsignelse, det betyr bare at du må respektere deres valg så langt du klarer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...