Gå til innhold

Amming etter 1 år

Anbefalte innlegg

Gjest ammeanda

Noen som vil dele erfaringer? Hva gjør dere med ammingen etter at barnet er 1 år. Jeg syns det er koselig å ha denne ammestunden. Nå er han fortsatt interessert, og jeg ammer ca 2 gg pr døgn. Bør jeg slutte nå? Ifølge helsesøster er det nå best for meg å slutte. Hun sier jeg blir sliten, men jeg føler ikke jeg blir sliten av å amme. Men er det noe vits i å fortsette?

Når sluttet dere å amme på offentlige steder? Jeg har sluttet med det, men ser mange gjør det selv om barna er litt større.

Jeg har ikke begynt med vanlig melk heller. Bare litt youghurt. Men hvordan introduserer dere vanlig melk? Kan han drikke 2 dl vanlig melk første dag liksom eller bør man trappe opp?

Jeg er ny og undrende på dette. Håper noen med erfaring kan gi meg noen anstendige råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256636-amming-etter-1-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ammingen fortsetter du selvfølgelig med så lenge både du og barnet har lyst til det. Det samme gjelder amming offentlig.

Når det kommer til kumelk, så burde du prøve litt først, for å se om han får en allergisk reaksjon. Om han får det, så betyr det ikke at han er allergisk mot melk i all framtid, bare at du burde vente ennå litt til før du prøver.

Gjest ammeanda

Ammingen fortsetter du selvfølgelig med så lenge både du og barnet har lyst til det. Det samme gjelder amming offentlig.

Når det kommer til kumelk, så burde du prøve litt først, for å se om han får en allergisk reaksjon. Om han får det, så betyr det ikke at han er allergisk mot melk i all framtid, bare at du burde vente ennå litt til før du prøver.

Tusen takk for raskt svar! Men hvilke allergiske reaksjoner må jeg se etter? Er det vanlig de har slike og ser man det med en gang eller kan det være ting vi ikke ser?

Tusen takk for raskt svar! Men hvilke allergiske reaksjoner må jeg se etter? Er det vanlig de har slike og ser man det med en gang eller kan det være ting vi ikke ser?

Jeg så det rimelig raskt på min sønn, i form av røde prikker på kinnene og rundt munnen. Andre får diarè og mageknip.

Vent i hvert fall 24 timer etter å ha gitt kumelk første gang, før du gir igjen :)

Den helsesøstra høres ut som et gufs fra oldtiden ;-)

Hun vet da ikke om du blir sliten av å amme. Det er du som må finne ut av hva du trives best med! Faktisk har WHO gått ut med at amming er veldig sunt også i andre leveår.

Jeg ammet mine tre i hhv. 15 mnd, 16 mnd og 20 mnd. Må innrømme at jeg slutta litt før jeg ønsket det, både med andre og tredjemann. Et slagt press utenfra som gjorde at jeg følte meg litt "rar" som fortsatt ammet når de var over året. Tredjemann bestemte jeg meg for å amme til jeg selv følte det var greit å slutte.

Etter ettårsalderen ammet jeg sjelden andre steder enn i sofaen/senga hjemme. Vi trappa gradvis ned slik at pupp kun ble gitt morgen og kveld. Etterhvert var det bare morgenpupp som gjaldt.

Av mine tre unger er eldstemann den eneste som har vært mye syk. hun har også hatt atopisk eksem. De to andre har så og si aldri vært syke. Jeg aner ikke om det kan ha med lengden på ammingen å gjøre, siden jeg jo egentlig ammet eldstemann ganske lenge også, men har av og til lurt på om det kunne vært en fordel å amme henne enda lengre.

Annonse

Gjest sjøstjerna

Amm så lenge du og barnet trives med det.

Vær obs på at du etterhvert vil møte mange "bedrevitere" som synes det er uhørt at du fremdeles ammer.

Men blås i dem.

Du vet hva som er best for dere.

Du spør etter erfaringer. Vel, etter fylte 1 år ble alltid annen mat gitt først- og morsmelk ble gitt som dessert- om barnet ville. Amming utover de vanlige måltidene unngikk jeg. Fordi: da barnet var lite- var det barnet som fikk bestemme når det ville ha pupp. Etter 1 års dagen tok JEG styringen på når barnet skulle få og ikke.

Ang kumelk- sikkert lurt å innføre det mens du ammer. Fordi det er lettere å fordøye all annen mat, når barnet også har tilgagn på morsmelk.

Gjest ammeanda

Den helsesøstra høres ut som et gufs fra oldtiden ;-)

Hun vet da ikke om du blir sliten av å amme. Det er du som må finne ut av hva du trives best med! Faktisk har WHO gått ut med at amming er veldig sunt også i andre leveår.

Jeg ammet mine tre i hhv. 15 mnd, 16 mnd og 20 mnd. Må innrømme at jeg slutta litt før jeg ønsket det, både med andre og tredjemann. Et slagt press utenfra som gjorde at jeg følte meg litt "rar" som fortsatt ammet når de var over året. Tredjemann bestemte jeg meg for å amme til jeg selv følte det var greit å slutte.

Etter ettårsalderen ammet jeg sjelden andre steder enn i sofaen/senga hjemme. Vi trappa gradvis ned slik at pupp kun ble gitt morgen og kveld. Etterhvert var det bare morgenpupp som gjaldt.

Av mine tre unger er eldstemann den eneste som har vært mye syk. hun har også hatt atopisk eksem. De to andre har så og si aldri vært syke. Jeg aner ikke om det kan ha med lengden på ammingen å gjøre, siden jeg jo egentlig ammet eldstemann ganske lenge også, men har av og til lurt på om det kunne vært en fordel å amme henne enda lengre.

Takk for oppmuntring. Jeg føler meg ikke klar til å slutte å amme nå. Helsesøster virka nokså spydig. Det var en selvfølge at jeg sluttet nå liksom. Så jeg vet ikke om jeg tørr å si det til henne neste kontroll at jeg faktisk har tenkt å fortsette. Nå ammer jeg bare 2 gg pr dag da, morgen og ettermiddag. Men det syns jeg fungerer veldig bra for oss. Melk har jeg også så det holder.

Klem og takk for gode råd..

Takk for oppmuntring. Jeg føler meg ikke klar til å slutte å amme nå. Helsesøster virka nokså spydig. Det var en selvfølge at jeg sluttet nå liksom. Så jeg vet ikke om jeg tørr å si det til henne neste kontroll at jeg faktisk har tenkt å fortsette. Nå ammer jeg bare 2 gg pr dag da, morgen og ettermiddag. Men det syns jeg fungerer veldig bra for oss. Melk har jeg også så det holder.

Men helsesøster følger ikke med på sitt fagområde her, for helse-anbefalingene går nå ut på å fortsette å amme barnet langt inn i 2 leveår.

Amming er viktig for immunforsvar og er kjempebra når barnet kanskje skal begynne i barnehage og blir utsatt for smitte.

Du får oppdatere deg på anbefalingene og "ta" helsesøster sikkelig neste gang:-)

Jeg sier som de under her - am så lenge du og barnet vil, uten å bry deg om hva andre måtte mene.

Amming i andre leveår er flott, og så lenge du fremdeles ammer litt får barnet verdifulle antistoffer. Verdens helseorganisasjon anbefaler amming i to år.

Jeg ammet storesøster til hun var to år og fire mnd, men amming offentlig ble det stort sett slutt på da hun var 15 mnd, omtrent. Bortsett fra i spesielle tilfeller - jeg ammet henne rett før toårsdagen på et fullstappet fly fra Brussel til Oslo, og tror alle passajerene rundt meg i tillegg til meg selv bare pustet lettet ut da den overtrøtte turboen jeg hadde på fanget omsider sovnet ved puppen...

Nå fullammer jeg lillesøster som akkurat har tippet seks mnd, og regner vel med å holde på i to år denne gangen også, hvis frøkna vil da.

Med storesøster introduserte vi kumelk gradvis fra 15 mnd, men så lenge du ammer et par ganger om dagen og gir ost/yoghurt ved siden av holder det i massevis.

Am så lenge dere begge er fornøyde.

Det er greit å vite om at amming _kan_ gjøre at kroppen trenger lengre tid for å komme seg. Men du vet jo selv hvilken form du er i.

Jeg er stor tilhenger av diskresjon ved amming og synes det er naturlig at det blir mer og mer privat etter som barnet blir eldre.

mvh

Annonse

Jeg ammer jenta på 16,5 mnd tre ganger pr dag. Så langt lar jeg henne styre dette selv. Vi koser oss begge to, men det er nok noen måneder siden jeg sluttet å amme med andre enn oss i familien tilstede. Det hender at noen spør om jeg ammer fremdeles, og de er ikke negative i det hele tatt. Jeg ville ikke brydd meg om det uansett.

Melk begynte jeg å gi henne litt og litt før hun rundet året.

Eg har amma mine til dei var 14, 18 og 18 mnd. Dei siste to mista interessa da, med eldstemann gikk det over fordi vi da berre hadde kveld/natt igjen, og da han flytta på eige rom og sov heile natta så blei det stopp.

Eg amma vel ikkje offentleg så mykje etter at dei vart året, mest fordi dei ikkje hadde same behovet for det da.

Men når det gjeld å bli sliten, så veit vel du det mykje betre enn helsesøstera. Om du VIL amme, om barnet VIL die, om du HAR mjølk og overskot, så er det vel berre å halde fram med det så lenge de syns det er ok.

Det er viktig å begynne med veldig små mengder kumjølk om gongen, og gjer det helst no mens du framleis har morsmjølk å gi!

Hvis både du og ditt barn vil fortsette, så gjør dere det - helt uavhengige av hva helsesster sier! Merkelig utsagn fra henne!

Mine tre ammet jeg hhv i 1 mnd, 17 mnd og 20 mnd. Med de to første var det jeg som bestemte meg for slutte - sistemann sa i fra selv at hun ikke ville ha mer.

Etter ettårsdagen ammet jeg vel 2-3 ganger om dagen 2-3 mnd, så 1-2 ganger om dagen den siste tiden.

Jeg koste meg veldig med ammingen. Vi har mye allergi i familien, og foreløpig har ingen av barna hatt antydning til allergi - og jeg håper kanskje at langvarig amming har vært med på å hjelpe i forhold til det.

I fohold til "offentlig" amming, så gjør du det du synes er OK. En gutt i familiebarnehagen til minstejenta mi blir av og til ammet når mora henter ham - han er vel ca 1,5 år.

Når det gjelder ammingen så anbefaler WHO at man ammer i 2 til 3 år. Så hvorfor helsesøster sier du skal slutte forstår ikke jeg.

Det er jo du og barnet som bestemmer akkurat det.

Jeg ville nok prøvd meg litt forsiktig frem med melka. Gitt kanskje 1 dl i kopp en dag og sett hvordan det gikk.

Vår lillemann blir kjempesår i stumpen etter å ha fått i seg melk/yoghurt osv.

Klart du skal si det rett ut, at du faktisk _vet_ at det er sunt for babyen å amme fortsatt. Sånne helsesøstre burde vært forbudt, så bare gi henne inn ;-)

Selvfølgelig kan du amme etter at ungen har fyllt ett år! Ettårsdagen er jo bare en dato, dere bestemmer sjøl når dere er klare til å kutte ut.

Jeg ammet begge mine til de var over året, jentungen ammet jeg til hun var 17 mndr, siste ammingen tok hun puppen i munnen, spytta den ut, holdt på å le seg skakk, og gikk ut til kjøleskapet og ropte Yukkuk!(Yoghurt). Så hun valgte å slutte selv ;-)

Vi erstattet morgenpuppen med yoghurt til begge mine etter fyllte ett år, de spiste ordentlig frokost i bhg begge to på den alderen ca en time etter yoghurten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...