Gå til innhold

perlesvulst, cholesteatom

Anbefalte innlegg

har en gutt på snart 2 år som har hatt dren. drenet på det ene øret falt ut og ved undersøkelse 3 mnd senere fant legene perlesvulst i trommehinnen. jeg ble fortalt at dette var sjeldent, legen var mer opptatt av dette enn å fortelle om svulsten. han skal opereres innen 2 uker. jeg har lest endel om dette på nettet og vet hva det er, hva det kommer av og endel om bivirkninger, komplikasjoner. men siden legen ikke nevnte noe om komplikasjoner og bivirkninger lurte jeg på om dere kunne fortelle meg mer om det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256662-perlesvulst-cholesteatom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Cholesteatom, som er en epitelkledd liten sekk/ cyste, ofte med infisert innhold.Det kan være medfødt, men vanligvis opptrer det som følge av en infeksjon i mellomøret og kan følge av at det har vært et dren gjennom trommehinnen til mellomøret.Cholesteastom kan påvirke bendannelse og derved erodere ben omkring mellomøret.

Å avgjøre opprinnelsen til eller årsaken til choloesteastomet hos den enkelte kan være vanskelig, men utseendet av cholesteastomet er viktig for bedømmelsen. På grunn av at cholesteatomet kan påvirke benstrukturen omkring, kan det derved gi hørselshemming.Det kan også en sjelden gang gi skade av nerver omkring mellomøret.

Behandlingen er kirurgisk og du bør be ØNH lege som skal operere informere deg om inngrepet og det som er aktuelt for ditt barn. når det gjelder dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...