Gå til innhold

Vil ikke spise...

Anbefalte innlegg

Nå er vi inne i en veldig (...)morsom periode hvor vår 3-åring spiser utrolig lite mat. Vanligvis er hun den som spiser nesten like mye som meg, men nå pirker hun bare i maten. Også de rettene vi vet at hun elsker. Dermimot maser hun høl i hodet på oss mellom måltidene. Da vil hun ha godteri, kaker og frukt - men får da ikke noe. Av og til får hun en frukt på ettermiddagen for at hun skal få i seg noe.

Men, hva gjør jeg idag?? Vi har bakt pepperkaker på formiddagen. Hun spiste en god del deig men jeg orket ikke å mase om det. Hun har foreløpig ikke fått smak pepperkakene. Nå har vi spist mat (pizza) og planen var at hun skulle få pepperkaker etter maten. Men hun spiste bare en skje med mat og vegret seg å spise mer. Hvordan gjør vi det nå med pepperkakern?? Det hadde jo vært morsomt å få smakt å de, men vi må jo ikke hvis det er beste måten.

Hvordan ville dere gjort det??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256668-vil-ikke-spise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er normalt sett ganske "striks" på dette med mat. Altså, hvis man ikke spiser middag på lørdag f.eks. (vi legger stort sett middagen ganske rett før barne-tv da), så orker man ikke godteri heller. Sier ikke at man må spise tre posjoner altså, men at det blir sånn at det er mer mat enn godteri i magen, på en måte.

Men akkurat dette med pepperkakene hadde jeg nok firt litt på. Alternativt kan hun få EN om hun ikke har spist noe ordentlig mat. Det er noe med å ikke ta vekk gleden over å lage noe også - så da får hun smake, men ikke ETE, om du skjønner...

Hvis hun er frisk, og ellers spiser bra og liker det meste, og dette er en periode, så ville jeg prøvd å ikke bry meg om hvor mye hun spiser, men forlange at hun skal sitte ved bordet når det er mat (evt. en viss tid, alt etter som hva dere har praktisert mens hun spiste bra - men hun skal ikke slippe unna middagsbordet, liksom). Gjør det hyggelig, tenn lys, og prat om andre ting enn mat. Lag ting du vet hun synes er ok, ihvertfall EN ting hver dag som du vet hun liker (altså, om hun ikke liker fisken så liker hun kanskje poteter og saus sånn i utgangspunktet).

Det heter så fint at de voksne bestemmer HVA barnet skal spise, og barnet bestemmer hvor mye! Og så lenge dette er en periode, så ville jeg absolutt ha gått for den løsningen!

Frukt er jo sunt, så det er jo en problemstilling om den også skal inndras. Jeg kunne ha vært fristet til å prøve det noen dager, for å se om det er det eplet eller bananen som gjør at hun holder det gående. Sannsynligvis spiller det ingen rolle.

Skjønner at det er kjedelig når sånne anti-spise-perioder kommer når vi nærmer oss jul, hvor vi spiser mer snop og frukt og nøtter, og det er mye enklere at det blir et fokus på det at hun ikke har spist "ordentlig" mat først. Men prøv å ikke tenk på det, og ikke kommenter hva hun spiser eller ikke spiser til måltidene - snakk om helt andre ting!

Det ordner seg nok, og i perioder kan de leve på fem riskorn og et halvt glass vann om dagen, virker det som!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256668-vil-ikke-spise/#findComment-2038919
Del på andre sider

..jeg vil gjerne ha generelle tips rundt dette med spisingen... Hva har virket/ikke virket med deres barn??

Hos oss går det med spising i perioder. Ser man på det under ett så spiser de kjempebra. Men alle barna har perioder innimellom der de er småspiste.

Jeg pleier å si at de må smake på maten. Er det brødskiver oppmuntrer jeg til at de spiser 1/2 skive. Er det middag oppmuntrer jeg til at de spiser 4-5 biter. Noen ganger spiser de da mer av seg selv. Andre ganger orker de ikke mer da - og det er greit.

Det blir selvsagt ikke noe mat mellom måltidene når de ikke spiser til måltidene. Det vet de også.

Og etter noen småspiste dager, så kommer det som regel dager med god appetitt.

Så jeg hadde ikke brydd meg noe særlig så lenge ungen er frisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256668-vil-ikke-spise/#findComment-2038962
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Jeg mener at man skal holde seg til den planen man har. Dvs har man planlagt pepperkaker, så blir det pepperkaker. Det blir i mine øyne feil å "straffe" hele familien for at 3-åringen ikke hadde lyst på pizza (og hadde fylt magen med pepperkakedeig - med mammas velsignelse).

Ellers mener jeg at man holder på faste måltider, og mas mellom måltidene skal ikke føre frem. Men har man altså planlagt noe ekstra, så skal alle få det man har planlagt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256668-vil-ikke-spise/#findComment-2039681
Del på andre sider

Annonse

Gjest theoline

Jeg hadde gitt henne en pepperkake, men ikke når hun hadde mast seg til den, gitt henne den når hun ikke hadde ventet det, sagt "værågod, takk for at du hjalp til med bakingen".

Og når det gjelder mat er det eneste som har hjulpet her i gården å overse totalt hvor mye han spiser, var en hard tilvenningsperiode, for jeg ville jo at han skulle få nok å spise, men visst jeg maste ble han bare obs på det selv og det førte ikke frem.

Jeg tar på mat som normalt, og konsentrerer meg fullt å helt om min egen mat, etter vi har sagt takk for mat hiver jeg restene i søpla, og sier ikke et ord om det er igjen en eller to biter, noen ganger hele tallerkenen.

I begynnelsen kikket han på meg når det lå igjen noe på tallerkenen, for å se om jeg skulle prøve å få han til å spise opp, men jeg overså det totalt, og da ble det til at han gjerne tok de siste bitene i stedet.

Og har han spist opp får han gjerne høre at han hadde vært flink og spist mye, og det liker han å høre, men negative tilbakemeldinger gir jeg ikke.

Men det hjalp, han koser seg med maten sin i fred å ro, og spiser til han blir mett, og jeg har på tildels lite mat slik at han klarer å spise opp, og evnt spørre om påfyll.

Når mormora eller andre tar på mat til han er det slike mengder at han mister motet før han får stukket gaffelen nedi, men hun synes nok at han er litt mager...

Men mellom måltidene er det fint lite å få bortsett fra vann.

Dette fungerer hos oss, men ikke dermed sagt det gjør det hos andre, men da jeg var barn prøvde foreldrene mine å få meg til å spise ved å komme med bemerkninger om hvor lite jeg spiste, "du må spise mer enn det der", "skal du ikke ha mere mat?", "Lillesøstra di spiser jo mere enn det der", og klassikereren " Visst du spiser opp skal du få det og det", "gjør du det ikke får ikke du dessert"!

Det slo kjempefeil, jeg syntes overhodet ikke det var morro å sitte ved middagsbordet, og kom jeg meg unna så gjorde jeg det, og måtte jeg sitte der spiste jeg minimalt, nok til at jeg fikk gå fra fortest mulig.

Derfor lar jeg min sønn være i fred ved bordet, vi koser oss vi!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256668-vil-ikke-spise/#findComment-2039754
Del på andre sider

Jeg gjør som Theoline. Minst mulig mas, og overse det hvis han ikke spiser. Det skal være koselig å spise middag. Det eneste jeg er streng på er at han skal oppføre seg fint ved bordet, ikke sitte og sutre og bråke om det er "feil" mat.

Og så prøver jeg å unngå å straffe barnet ved f.eks å inndra lørdagsgodtet eller for den saks skyld pepperkakene.. Når middagen er ferdig så snakker vi ikke mer om hva som ble spist eller ikke spist. Da er det ferdig. Hadde vi planer om lørdagsgodt så blir det lørdagsgodt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256668-vil-ikke-spise/#findComment-2039769
Del på andre sider

..jeg vil gjerne ha generelle tips rundt dette med spisingen... Hva har virket/ikke virket med deres barn??

De fleste barn har perioder hvor de ikke spiser, det er helt normalt. Du har fått masse flotte råd her, som du trygt kan følge. Ha faste måltider, ikke mas, ingen mellommåltider og plutselig er matlysten tilbake.

Jeg hadde også gitt en pepperkake som takk for hjelpen. Og rose når han spiser - næmen kan du spise så mye! Så flott!

Du har jo en svært sunn innstilling til problemet, så det går bra!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256668-vil-ikke-spise/#findComment-2039786
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...