Gå til innhold

Trengher råd ang. legging/søvn - 16. mnd

Anbefalte innlegg

Blir det bråk i kveld (som det sikkert gjør) tar jeg med meg noe å lese på inn på rommet hans. Det var lurt! :) Nå er jeg kjempemotivert, for så irritert som han har gjort meg i dag har aldri hendt før! Kan han komme i trassalderen så tidlig?

Da vi kom hjem fra barnehagen fikk han middag, han tok tre biter og så tok maten i hånda og rett i gulvet. Slang seg tilbake i stolen og trua frem gråt. Prøvde å gi han drikke og snakket rolig til han, han vrei seg unna. Sa bare "nei vel, da er du forsynt da" og tok han ut av stolen, noe som resulterte i at han hyla enda mer og la seg ned i protest. Greit han var sliten så prøvde å roe han ned og løfe han opp, men han bare la seg ned. Lot han ligge mens jeg rydda av bordet. Han hyla og sparka og hyla. Gikk så bort og snakket rolig med han, så på meg og hyla mer. Gikk på kjøkkenet igjen. lagde meg par skiver og satt meg i sofaen, ungen lå fortsatt på gulvet, hyla ikke så mye da men titta på meg. Ba han komme til meg og sitte i sofaen (han gjør det når han er sliten og trøtt, da koser vi oss). Men så fort jeg prata satte han igang å hyle mer. Så satte han seg, og jeg spurte han en gang til, da la han seg ned igjen i en slags protest. Gikk bort og satte meg foran han og strakk armene ut til han, da kom han. Så satt vi å spiste og tulla i sofaen.

Så badetid.. I balja koser han seg, men å skylle håret er et mareritt. Tok han opp etter det, og da slang han seg bakover og trua frem gråt. Ble helt svett av å ta på bleie og pysj! Makan til unge! Jeg pleier å smøre hele han, klie nedover magen og beina og da ler han og er blid, men i dag gikk ikke noe. Helt vrang! Etter badet var jeg så irritert at det var rett i seng. Sa natta og la han ned. Han er dødstrøtt, derfor så vrang oppførsel tror jeg.. Jammen ble det stilt der inne og.

Kan ikke si jeg gleder meg til trassalderen hvis dette ikke er det. :) Han har også slått seg fullstendig vrang på et kjøpesenter, da skulle han se på en mann som spilte piano og klikka helt når jeg tok han bort. Legger seg ned, og griner på pur f... Hna får helt merkelig leppe når han griner sånn også rynker han øyenbryna. Ramp! :) TRor vi får nok å stri med fremover ja.. Uff... Men hadde ikke bytta han bort mot noe heller da, rampetrollet mitt..

Eldstejenta mi kom i trassalderen rundt 16 mnd. Jeg ante ikke at det kunne begynne så tidlig, men det gjorde det altså ;-)

Den eneste "trøsten" jeg har er at han garantert ikke har nådd "toppen" ennå ;-)

Trassalderen er kjempeslitsom, så man skal være glad man elsker ungene så høyt *ler*

Fortsetter under...

Gjest trultemor26

Har han eget rom? Hva med å ta han ut av senga og la han drive på på rommet sitt da? Med svakt lys, du sitter og leser eller noe, men er der, men du skal ikke leke med han. Han skal kjede seg. Så kan du jo prøve å legge han igjen? Hvertfall bedre enn å ta han med opp i stua. Så slipper du også en del hyl.

Noe som har funka her i heimen noen ganger er å ta hele kvelds-ritualet på nytt. Da er det inn på badet og skifte bleie og late som vi pusser tenna på nytt og så si natta til dyrene på gardinen og synge den vante nattasangen og så er det suss, natta-sove-godt-sees-i-morgen-mamma-er-glad-i-deg. Dette funker altså hos oss av og til.

Men nå har aldri snuppa mi vært noe problem å legge da *bank i bordet*

Har han eget rom? Hva med å ta han ut av senga og la han drive på på rommet sitt da? Med svakt lys, du sitter og leser eller noe, men er der, men du skal ikke leke med han. Han skal kjede seg. Så kan du jo prøve å legge han igjen? Hvertfall bedre enn å ta han med opp i stua. Så slipper du også en del hyl.

Noe som har funka her i heimen noen ganger er å ta hele kvelds-ritualet på nytt. Da er det inn på badet og skifte bleie og late som vi pusser tenna på nytt og så si natta til dyrene på gardinen og synge den vante nattasangen og så er det suss, natta-sove-godt-sees-i-morgen-mamma-er-glad-i-deg. Dette funker altså hos oss av og til.

Men nå har aldri snuppa mi vært noe problem å legge da *bank i bordet*

Ja, han har eget rom. men den taktikken funker i hvert fall ikke! :) Det VET jeg. Han liker nemlig å pusle og leke for seg selv, ogaå alene på rommet sitt.

Mine råd er for det første å slutte å ta ham med inn på stua. Han kobler veldig fort det at om han skriker lenge nok får han komme opp der det er morsomt.

Forbered deg på noen kvelder i mørket på soverommet (gjerne med ørepropper :)).

Når han våkner og skriker, så går du inn, legger ham ned og setter deg på en stol nær senga slik at han ser deg. Du kan gjerne lese eller løse kryssord/sudoku om du kan få til nok lys, eller du får bruke tiden til litt filosofering. Ikke underhold ham. La ham skrike. La ham turne i senga. Bare vær der.

Blir det kjempeille og han hylskriker og du er redd han kommer til å kaste opp, så reiser du deg rolig. Sier med rolig og lav stemme at:"Nå er det natta - sov godt lille venn." Så legger du ham ned og setter deg på stolen igjen.

Dette fortsetter du å gjøre til han sovner. Og ja, det kan ta flere timer, men tro meg, det er verdt det.

Neste kveld gjør du akkurat det samme. Sjansen er stor for at det går fortere over.

Kvelden etter setter du deg litt lenger unna. Gjerne slik at han ikke kan se deg, men at han hører du er der.

Du skal se at etter en 3-4-5 kvelder har han sluttet med dette.

Når han våkner på natta så gjør du det samme. Og jeg vet det er slitsomt, men prøv å gjør det i en helg. Og så er det lurt å bytte på!

Da går du inn til ham. Legger ham ned og sier at det er natt. Så setter du deg på stolen. Husk å ha på morgenkåpe eller noe annet, for det blir kaldt å sitte slik.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...