Gå til innhold

Interessant øvelse! (om å gi bort leker)

Anbefalte innlegg

Ble fortalt av ei jeg kjenner at hennes barn før hver jul ga bort en kasse av lekene sine. Den ble gitt til Frelsesarmen, som sørger for at det blir julegaver til dem som ikke har så mye. Ideen bak det var å bli kvitt noe av overfloden, men også å lære ungene at det finnes barn som ikke har det like bra.

Kjempegod idè tenkte jeg, og fortalte Bella (6 år) at det skulle vi gjøre i år. Bella sin respons var "Jeg vet ikke om jeg har så lyst, men vi kan gjøre det likevel" ;o) Som sagt så gjort. Vi fant en Ikea-eske, og begynte å gå igjennom lekene for å finne ting å gi bort.

Og det første vi fant ut er at hun jammen ikke har så mye leker som vi alltid har klagt på at hun har! Hun har kassen med playmo og kassen med lego, men det leker hun jo ofte med, pluss at Lillebror også nok vil ha glede av det etter hvert. Så har hun en skogg med Barbie med utstyr, som er det hun leker mest med. En del dukker (men flere av dem har vært mine og ser ut deretter...) og en hylle full av bamser og andre tøydyr. Og selvfølgelig en kasse med dill som egentlig burde vært kastet for lenge siden. Men det er jo ikke noe man kan gi bort til andre enn søppelmannen ;)

Men vi heiv nå alt i en haug, og klarte å fylle Ikea-eskern 3/4 full. Mest tøydyr, men også et par dukker, to Barbier hun hadde dobbelt opp av, og noen andre småting. Da alt var vel oppi måtte vi ta alt ut av igjen så hun skulle få en siste sjanse til å ombestemme seg, men det eneste som ble tatt ut var en veske og et par bamser. Synes hun var flink!

Det var interessant på to måter. Både å se at hun klarte å gi vekk tingene sine uten protester, men også at hun tross alt ikke har så mye leker som vi alltid klager på at hun har. Hun har jo mye leker, men hun leker jo med det. Og vi kan jo ikke akkurat gi bort det... Så nå tror jeg hun skal få ønske seg leker til jul meg god samvittighet ;o)

Men det ble nå en eske, og 2/3 av det var helt ok leker som det nok er noen som får glede av. McDonnaldsbamsene får de få på kjøpet.

Men kanskje det er en ide for andre som synes at ungene har for mye leker?

Fortsetter under...

Vi gjorde faktisk nøyaktig samme øvelsen i fjor - og med omtrent samme resultat!

Guttungens lekepark er ikke så monstruøs som vi har antatt, det virker bare sånn når absolutt alt han eier ligger på gulvet i stedet for i skuffer og esker.

Han har mye lego og en del biler, men dem leker han med omtrent hele tiden.

Så var det en del tøydyr og leker han har vokst fra, samt leker han hadde dobbelt opp av. De ble delt i tre: En del som går i arv til lillebrøster, en del som ble gitt bort, og en del som var så slitt eller ødelagt at det måtte kastes.

Men han tok aksjonen med forbløffende godt mot, og endte faktisk opp med å rydde bort en del som skulle gis bort noen måneder senere også - på eget initiativ.

Det hjalp nok selvsagt på motivasjonen at han vet at han får greit med gaver både til jul og bursdag. Men at det er en interessant øvelse, det er det ingen tvil om. :o)

Vi gjorde faktisk nøyaktig samme øvelsen i fjor - og med omtrent samme resultat!

Guttungens lekepark er ikke så monstruøs som vi har antatt, det virker bare sånn når absolutt alt han eier ligger på gulvet i stedet for i skuffer og esker.

Han har mye lego og en del biler, men dem leker han med omtrent hele tiden.

Så var det en del tøydyr og leker han har vokst fra, samt leker han hadde dobbelt opp av. De ble delt i tre: En del som går i arv til lillebrøster, en del som ble gitt bort, og en del som var så slitt eller ødelagt at det måtte kastes.

Men han tok aksjonen med forbløffende godt mot, og endte faktisk opp med å rydde bort en del som skulle gis bort noen måneder senere også - på eget initiativ.

Det hjalp nok selvsagt på motivasjonen at han vet at han får greit med gaver både til jul og bursdag. Men at det er en interessant øvelse, det er det ingen tvil om. :o)

Hehe, ja det er jo en motivasjonsfaktor, helt klart ;o) Bella var ganske så søt der hun satt og nusset tøydyrene og sa høytidelig "farvel", før hun la dem i esken. Og hun var veldig opptatt av at det var barn som ikke hadde leker som skulle få dem.

Men jeg tviler på om vi kan gjøre det til en årlig happening, for så mye leker har hun definitivt ikke. Men det går jo an å gjøre det i mindre skala, trenger ikke å være en Ikea-eske hver gang. Vi får satse på en plastpose neste jul!

Hehe, ja det er jo en motivasjonsfaktor, helt klart ;o) Bella var ganske så søt der hun satt og nusset tøydyrene og sa høytidelig "farvel", før hun la dem i esken. Og hun var veldig opptatt av at det var barn som ikke hadde leker som skulle få dem.

Men jeg tviler på om vi kan gjøre det til en årlig happening, for så mye leker har hun definitivt ikke. Men det går jo an å gjøre det i mindre skala, trenger ikke å være en Ikea-eske hver gang. Vi får satse på en plastpose neste jul!

Ja, i år blir det bare å rydde bort leker som guttungen har vokst fra. Så kan de arves av nestemann...en gang.... :/

Ja, i år blir det bare å rydde bort leker som guttungen har vokst fra. Så kan de arves av nestemann...en gang.... :/

Ja nå er det pigede på tide at den Telefonen ringer!!!! :-( Du får hilse ham der oppe og si at vi er flere som synes at det er deres tur nå ;o)

Tvi-tvi, jeg vet hvordan du har det, og det er ikke særlig godt for forstanden å gå rundt slik og vente :-(

Ja nå er det pigede på tide at den Telefonen ringer!!!! :-( Du får hilse ham der oppe og si at vi er flere som synes at det er deres tur nå ;o)

Tvi-tvi, jeg vet hvordan du har det, og det er ikke særlig godt for forstanden å gå rundt slik og vente :-(

Takk for omtanken. :o)

Annonse

Ikke dumt det der nei! Også så flink hun var!

Vi har nylig flyttet storesøster på eget rom, og til helgen flytter mellomsøster til nytt rom. I den forbindelse har vi fått kastet mye, men jeg skal jammen gå igjennom det igjen. Kanskje det er noen her i byen som kan ha nytte av det også?

Gjest har gitt bort noe

Hva synes dere jeg skal gjøre; datteren min vil nå ikke ha besøk på rommet sitt fordi hun ikke synes hun har så mye fine leker som andre har. Nå har hun vært på besøk hos andre og sett hva de har.... Jeg har alltid tenkt at de ikke skal ha for mye, og det har de heller ikke. Men jeg vil ikke at hun skal være flau av rommet sitt.

Vi har gitt bort en søppelpose med bamser to år på rad til noen som kjører til estlandsområdene og barnehjem der.

Vi har ikke problem med å gi bort en del av dette og barna er med på å bestemme hvilken som skal gies bort.

Men jeg tok siste gang et par kosedyr ekstra oppi uten at eldste jenta så det og godkjente dette. Og tror du ikke at hun kom litt senere og spurte etter dette ene lekedyret!!

Hun ble ordentlig lei seg da jeg sa jeg hadde gitt det bort uten at hun hadde godkjent det. Så dette vil jeg ikke gjøre igjen...

Men ellers så er ungene kjempeglad for at andre barn i fattige omgivelser kan få noen leker av dem!

Ikke dumt det der nei! Også så flink hun var!

Vi har nylig flyttet storesøster på eget rom, og til helgen flytter mellomsøster til nytt rom. I den forbindelse har vi fått kastet mye, men jeg skal jammen gå igjennom det igjen. Kanskje det er noen her i byen som kan ha nytte av det også?

Gjør det :-) Men som "ho mor" sier så er det viktig at ungene selv er med og plukker ut det som skal gis bort, så en ikke ender med å gi bort noe de virkelig ikke har lyst til å gi bort...

Vi skal ta en tur til byen i kveld tenkte jeg og sette esken under treet :-)

Ser at Frelsesarmeen samler inn poser med "noe" under kjelen sin. Er det her man kan gi leker?

(Og jeg som kastet en del nå like føre helgen....)

Det er der man kan gi bort leker (og klær), ja. Så det er bare dumt å kaste leker som andre barn kan ha glede av.

Ser at Frelsesarmeen samler inn poser med "noe" under kjelen sin. Er det her man kan gi leker?

(Og jeg som kastet en del nå like føre helgen....)

Oups, jeg ser jeg virket hakket sur i forrige svar til deg, det var ikke meningen, altså :o)

Annonse

Hva synes dere jeg skal gjøre; datteren min vil nå ikke ha besøk på rommet sitt fordi hun ikke synes hun har så mye fine leker som andre har. Nå har hun vært på besøk hos andre og sett hva de har.... Jeg har alltid tenkt at de ikke skal ha for mye, og det har de heller ikke. Men jeg vil ikke at hun skal være flau av rommet sitt.

Hmmm, den problemstillingen har jeg rett og slett ikke vært borte i. Men jeg ser jo at en del unger har ekstreme mengder leker. Jeg mente som sagt at min datter var en av dem, men etter å ha gått gjennom skuffer og skap så ser jeg jo at det ikke var så ille som jeg først fryktet. Har ingen gode råd til deg, annet enn at det snart er jul, så du kan jo spørre om det er noen hun ønsker seg veldig :-)

Oups, jeg ser jeg virket hakket sur i forrige svar til deg, det var ikke meningen, altså :o)

Ikke noe problem. Jeg pleier å ta alt i beste mening:-) Og dette var en flott opplysning som jeg setter stor pris på. Jeg har lett etter et sted hvor jeg kan gi bort leker, men ikke funnet annet enn loppemarked.

Ikke noe problem. Jeg pleier å ta alt i beste mening:-) Og dette var en flott opplysning som jeg setter stor pris på. Jeg har lett etter et sted hvor jeg kan gi bort leker, men ikke funnet annet enn loppemarked.

Hehe, godt å høre! Jeg er sånn selv også, men har møtt på nok som er stikk motsatt til å vite at vi ikke alle er like ;o)

Jeg ble også veldig glad over å få det tipset, for jeg har også tenkt at loppemarked var alternativet til å kaste. Letter å motivere ungene når de får vite at det er noen som virkelig trenger lekene, som skal få dem.

Gjest catiki21

Hvor kan en gi bort leker? Jeg vet jeg har vanvittig mye leker hjemme hos mine foreldre! Har de enda pga jeg skal bruke de når jeg selv får egne unger. Men kan jo gi bort halvparten for det. Hvor kan jeg gi ting bort?

Hvor kan en gi bort leker? Jeg vet jeg har vanvittig mye leker hjemme hos mine foreldre! Har de enda pga jeg skal bruke de når jeg selv får egne unger. Men kan jo gi bort halvparten for det. Hvor kan jeg gi ting bort?

Frelsesarmeen har juletre i de fleste byer, hvor en kan legge esker/poser/sekker med leker, så gir de dem videre til barn som ikke har så mye. Har ikke Frelsesarmeen tre der du bor, kan du jo ringe og spørre hvor du kan levere det.

Gjest catiki21

Frelsesarmeen har juletre i de fleste byer, hvor en kan legge esker/poser/sekker med leker, så gir de dem videre til barn som ikke har så mye. Har ikke Frelsesarmeen tre der du bor, kan du jo ringe og spørre hvor du kan levere det.

Jo jeg tror de har juletre der lekene befinner seg. Jeg bor bare vanvittig langt unna mine foreldre nå, men skal dit til jul da. Så håper de har det fortsatt når jeg kommer!

Jo jeg tror de har juletre der lekene befinner seg. Jeg bor bare vanvittig langt unna mine foreldre nå, men skal dit til jul da. Så håper de har det fortsatt når jeg kommer!

Får håpe det :-) Ellers tror jeg nok som sagt du kan ta en telefon til Frelsesarmene, det er nok aldri for sent for dem å ta i mot. Og kjekt å tenke på alle som blir glade for lekene dine!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...