Gå til innhold

alkoholbruk i barnefamilier

Anbefalte innlegg

Det at man MÅ ha er definitivt et faresignal. (Nå antyder ikke jeg at du mente at du hadde det slik:-) Jeg synes også MENGDEN er veldig vesentlig.

Om man tar et par glass hver helg tror jeg er helt OK.

Her hjemme er det helt avholds for tiden etter mange år med problemer (som da nå ser ut til å løse seg).

Jeg drikker kun når jeg er andre steder. (Ute med jentene på jobben osv.) Også da med måte - slik jeg alltid har gjort.

Jeg synes også man skal prøve å begrense inntaket veldig mens barna er våkne.

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

5

• Tinkebøtta

4

• candyqueen_83

3

• hidi

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Her er ungene gjerne oppe ganske sent i helgene... Synes ikke det er nødvendig å krangle om legging når man kan sove lenge neste dag, men det betyr også at vi som foreldre ikke kan utsette ting til etter at barna er lagt. Jeg er selv a-menneske og legger meg relativt tidlig også i helgen. Så skal det bli noe rødvinskos på meg blir det gjerne når det er barn tilstede. Er det noe galt i å bli litt på en snurr foran ungene?? Jeg er sannelig ikke helt sikker på dette jeg!

Nå vet jeg ikke hvor gamle barn du har, men nei det er ikke greit å bli på en snurr foran ungene!

Jeg drikker ikke alkohol når ungene er oppe og sjelden når de er hjemme i det hele tatt. Det har hendt jeg har tatt ett glass vin når ungene er i seng på hytta f.eks. Vinen nyter jeg når jeg er alene hjemme eller sammen med kjæresten min - ikke sammen med ungene. Jeg vet jeg lett blir fnisete og litt på en snurr og det vil jeg ikke at ungene skal oppleve rett og slett.

Så lenge man ikke ammer synes jeg ikke det gjør noe om man tar 1 glass vin hvertfall 3-4 dager i uka. Skal man drikke mer enn 1 glass vin bør man begrense seg til 1-2 ganger i uka. Og jeg synes ikke man skal drikke så mye at man blir beruset med mindre man har noen andre til å passe på barna.

Hvem vet om noe skjer med dem på natta. Jeg synes at minst 1 voksen i huset skal være i kjørbar stand til enhver tid.

Vi har blitt veldig glade i rødvin de siste årene, men drikker det nesten aldri mens ungene er oppe. Vi skjuler ikke at vi har det (dvs de ser glassene på benken dagen etter og kartongen eller flaska på kjøkkemet) - men selve drikkingen foregår som regel når det bare er oss i stua.

Vi kan bli ganske fnisete begge to, litt avhengig av dagsform og type vin - og jeg ønsker ikke at barna mine skal se oss sånn.

Til lørdag skal vi ha en sammenkomst hjemme hos oss, med to par invitert - og da blir det alkohol til. Vi kommer til å ta hensyn til at det da er barn i huset. Det er sjelden de våkner, så litt promille blir det nok utover kvelden og natta....

Koser meg i lag med mannen- eller alene- med ca 1/2-1 glass vin utpå kvelden opptil annen hver dag.

Dårlig samvittighet? Nei, hvorfor det?

Samme her, vi koser oss ofte med 1 glass vin, og jeg har ingen dårlig samvittighet for det. Vi drikker ikke vin tidlig på ettermiddagen eller kvelden, men etter kl. 20.00. Jeg drikker aldri sprit, og blir heller ikke på en "snurr" eller spesiellt "blid" etter å ha delt en flaske vin. Vi skjuler ikke for våre barn at vi tar ett glass vin.

Gjest jeg er ikke alkis!

Så lenge man ikke ammer synes jeg ikke det gjør noe om man tar 1 glass vin hvertfall 3-4 dager i uka. Skal man drikke mer enn 1 glass vin bør man begrense seg til 1-2 ganger i uka. Og jeg synes ikke man skal drikke så mye at man blir beruset med mindre man har noen andre til å passe på barna.

Hvem vet om noe skjer med dem på natta. Jeg synes at minst 1 voksen i huset skal være i kjørbar stand til enhver tid.

Vi er jo to foreldre da, og mannen min drikker så og si ikke. Rødvinskos betyr ikke så mye for ham... Sånn sett er der alltid et edru voksent menneske i huset i tillfelle noe skulle skje, vi er da såpass ansvarlige!

Jeg skjønner ikke helt det enkelte sier her at de ikke drikker så mye at de blir beruset??? Jeg kjenner godt virkning etter 1/2 - 1 glass jeg. Og skal det bli slik rasjonering er det jo ikke noe kos lenger da!! Da blir det som å åpne en sjokoladeplate og bare få lov å spise LITT av den.

Annonse

Gjest Jeg er ikke alkis!

Jeg ville absolutt ikke likt det hvis foreldrene mine "ble på en snurr" når jeg vokste opp, nei!

Slike ting kan være med på å skape utrygghet hos barn. Dessuten synes jeg man gir ut dårlige signaler ved å bli pussa så barna ser det.

Når barna er tilstede drikker jeg maks et glass rødvin.

Det er mulig jeg tar helt feil nå, så da får du bare tilgi meg :-)... men er det kanskje litt sånn at du vil ha bekreftelse på at det du gjør er ok - fordi du innerst inne egentlig er en smule bekymret over alkoholbruken din?

Sant og si prøver jeg å bli enig med meg selv om den alkoholbruken jeg har nå er helt problemfri. Jeg ORKER rett og slett ikke mer dårlig samvittighet. Og hvis det at jeg drikker en flaske vin i forbindelse med helga er noe galt i, noe som må skjules... Ja, nei da tror jeg jeg enten begynner å gå ut på byen eller kutter helt ut!!! Den rødvinskosen er faktisk ikke verdt dårlig samvittighet, og en nagende følelse av at man gjør noe som ikke er stuerent.

Sant og si prøver jeg å bli enig med meg selv om den alkoholbruken jeg har nå er helt problemfri. Jeg ORKER rett og slett ikke mer dårlig samvittighet. Og hvis det at jeg drikker en flaske vin i forbindelse med helga er noe galt i, noe som må skjules... Ja, nei da tror jeg jeg enten begynner å gå ut på byen eller kutter helt ut!!! Den rødvinskosen er faktisk ikke verdt dårlig samvittighet, og en nagende følelse av at man gjør noe som ikke er stuerent.

Jeg har ikke dårlig samvittighet for at vi drikker rødvin etter at ungene er i seng (de er 2,5 år, 5 år og 7,5 år).

MEN jeg har kjent på dårlig samvittighet de få gangene (kanskje 2-3 ganger i året) vi har hatt alkohol fremme mens de har vært der, og evt til mat sammen med barna. Det liker jeg egentlig ikke, og jeg tror vi er enige med oss selv i at vi venter til barna er lagt.

MEN det at det alltid bør være en person som er kjørbar i huset - det følger vi ikke.

SKulle noe uforutsett skje, får vi spandere taxi.

Vi er jo to foreldre da, og mannen min drikker så og si ikke. Rødvinskos betyr ikke så mye for ham... Sånn sett er der alltid et edru voksent menneske i huset i tillfelle noe skulle skje, vi er da såpass ansvarlige!

Jeg skjønner ikke helt det enkelte sier her at de ikke drikker så mye at de blir beruset??? Jeg kjenner godt virkning etter 1/2 - 1 glass jeg. Og skal det bli slik rasjonering er det jo ikke noe kos lenger da!! Da blir det som å åpne en sjokoladeplate og bare få lov å spise LITT av den.

Jeg blir også påvirket av 1/2-1 glass vin, og drikker derfor ikke mer når barna er i huset.

Men du må gjerne kose deg med litt mer så lenge det er en edru voksen i huset.

Gjest Jeg er ikke alkis!

Jeg har ikke dårlig samvittighet for at vi drikker rødvin etter at ungene er i seng (de er 2,5 år, 5 år og 7,5 år).

MEN jeg har kjent på dårlig samvittighet de få gangene (kanskje 2-3 ganger i året) vi har hatt alkohol fremme mens de har vært der, og evt til mat sammen med barna. Det liker jeg egentlig ikke, og jeg tror vi er enige med oss selv i at vi venter til barna er lagt.

MEN det at det alltid bør være en person som er kjørbar i huset - det følger vi ikke.

SKulle noe uforutsett skje, får vi spandere taxi.

Dere høres ansvarlige ut synes jeg, men jeg tenker også nå at hvordan lære barn god alkoholkultur hvis dette er så fy at de ikke kan være vitne til at mor og eller far inntar varene på en "skikkelig måte". At man drikker alkohol, blir litt blidere og avslappet enn man var før man drakk og at det ikke er noe mer enn det??? Blir det like spennende og gå på fylla i ungdomstida da når man er vant til at alkohol ikke er FRYKTELIG FORBUDT og FY. Det er en tanke som slår meg når jeg sitter i denne debatten her...

candyqueen_83

Sånn tenker jeg også. Det virker som det er mange foreldre som drikker begge to når barna sover, for da ser dem jo ikke foreldrene uansett. Men hva om det skjer noe? Ikke alltid man har tid til å vente på drosje f.eks.

Dere høres ansvarlige ut synes jeg, men jeg tenker også nå at hvordan lære barn god alkoholkultur hvis dette er så fy at de ikke kan være vitne til at mor og eller far inntar varene på en "skikkelig måte". At man drikker alkohol, blir litt blidere og avslappet enn man var før man drakk og at det ikke er noe mer enn det??? Blir det like spennende og gå på fylla i ungdomstida da når man er vant til at alkohol ikke er FRYKTELIG FORBUDT og FY. Det er en tanke som slår meg når jeg sitter i denne debatten her...

Jeg tenker følgende: I Norge er det ikke lovlig å kjøpe eller bruke alkohol føør en er 18 år. Mine barn skal da heller ikke få tillatelse fra oss å bruke alkohol før de når den alederen. Men de kommer sikkert til å smake en slurk og få kjenne "hvor vondt det er " (de har luktet på øl).

Når de blir litt eldre enn de er nå (og legger seg seinere), kommer de sikkert til å se oss med rødvin. MEN jeg tror og håper vi skjerper oss og skjuler fnisingen og fjollingen til etter de har lagt seg. For de vil nok fort merke at vi endrer karakter....

Det vi har sagt om alkohol, er at det er ulike drikker for voksne, som vi kan bli trøtte av og litt rare av - slik at det ikke er lov til å kjøre bil når en har drukket vin og øl.

De har heldigvis ikke hatt noe befatning med fyll av noe slag og ubehagelige episoder.

Hjemme hos oss var det ikke noe alkohol da vi var barn (bortsett fra hjemmelaget tomtebrygg til jul), men det kom likør på bordet om kvelden (for de voksne) da jeg var 16-17 år, og en sjelden gang litt vin.

Husker bare det som morsomt at mamma ble rød i kinnene og blank i øynene av et glass vin. Husker også da vi var 13 og 16 år på en ferie at mamma var litt susen etter en middag med vin til. Ikke noe vondt minne i det hele tatt, bare litt morsomt, for hun er egentlig en veldig forsiktig og rolig dame :-)

Sånn tenker jeg også. Det virker som det er mange foreldre som drikker begge to når barna sover, for da ser dem jo ikke foreldrene uansett. Men hva om det skjer noe? Ikke alltid man har tid til å vente på drosje f.eks.

Helt enig.

Og tenk hvis noe alvorlig skjer og man må til sykehuset eller legevakta med barnet. Greit, man kan ringe drosje. Men hvor moro er det å være full på legevakta når man kommer med et barn...

Annonse

candyqueen_83

Helt enig.

Og tenk hvis noe alvorlig skjer og man må til sykehuset eller legevakta med barnet. Greit, man kan ringe drosje. Men hvor moro er det å være full på legevakta når man kommer med et barn...

Nei det hadde jeg nok syntes vært pinlig..

Det er sikkert ikke ofte sånne ting skjer, men det KAN skje og man vet ikke når.

ylvali1365381015

Vi har barn på snart seks og ti, og drikker nok vin i mye større mengder nå enn da de var mindre.

Vi pleier å ha vin i helga, drikker gjerne et glass eller to til lørdagspizzaen også, mens barna drikker sin brus. Ser overhodet ingenting galt i det.

Så lenge vi også kan drikke vann eller te til kosen av og til, og barna ikke lærer at alkohol nødvendigvis hører med dersom vi skal kose oss ekstra.

Nå blir ikke vi brisne eller fulle mens ungene er oppe, sjelden ellers også om vi da ikke er på fest, men jeg er faktisk ganske fnisen og tøysete i edru tilstand også. Tror neppe ungene her i huset forbinder en rar mor med alkohol-jeg er bare rar, jeg.

Dette forklarte sønnene min til sin nye kompis her forleden, for å forberede ham på hva han kunne møte når han ble med hjem til oss. "Du skjønner, mamman min er litt sånn rar hun, synger og lager grimaser, og så pleier hun å løpe sånn fort opp trappa og og klappe i hendene"... ;-o Jeg vet ikke akkurat om jeg pleier å gjøre det, men noen innfall får jeg da, dersom jeg er glad eller får et øyeblikks lykkesjokk, kan jeg hoppe og danse litt rundt, synge og imitere. Jeg skjønner jo at sønnen kan bli flau når han er blitt såppas stor og sammenligner meg med mer beherskede og trauste mødre, så jeg prøver å tone det litt ned. Men litt galskap og glede er ikke farlig. Hverken med to glass vin innabords eller i klinkende edru tilstand.

Burde jeg flyttet til Brasil?

Ha en deilig dag, med eller uten vin! :-)

Gjest Elextra

Ideelt sett bør selvfølgelig én kunne kjøre, men det blir jo ikke det samme å drikke vin alene. Jeg er nok ikke typen til å leve livet mitt i et worst case scenario.

Bor heldigvis i byen hvor det sjelden er veldig vanskelig å få tak i taxi. Står det om livet ringer vi ambulanse.

candyqueen_83

Ideelt sett bør selvfølgelig én kunne kjøre, men det blir jo ikke det samme å drikke vin alene. Jeg er nok ikke typen til å leve livet mitt i et worst case scenario.

Bor heldigvis i byen hvor det sjelden er veldig vanskelig å få tak i taxi. Står det om livet ringer vi ambulanse.

Kan ta lang tid før ambulansen kommer også ;) hehe

Vi har barn på snart seks og ti, og drikker nok vin i mye større mengder nå enn da de var mindre.

Vi pleier å ha vin i helga, drikker gjerne et glass eller to til lørdagspizzaen også, mens barna drikker sin brus. Ser overhodet ingenting galt i det.

Så lenge vi også kan drikke vann eller te til kosen av og til, og barna ikke lærer at alkohol nødvendigvis hører med dersom vi skal kose oss ekstra.

Nå blir ikke vi brisne eller fulle mens ungene er oppe, sjelden ellers også om vi da ikke er på fest, men jeg er faktisk ganske fnisen og tøysete i edru tilstand også. Tror neppe ungene her i huset forbinder en rar mor med alkohol-jeg er bare rar, jeg.

Dette forklarte sønnene min til sin nye kompis her forleden, for å forberede ham på hva han kunne møte når han ble med hjem til oss. "Du skjønner, mamman min er litt sånn rar hun, synger og lager grimaser, og så pleier hun å løpe sånn fort opp trappa og og klappe i hendene"... ;-o Jeg vet ikke akkurat om jeg pleier å gjøre det, men noen innfall får jeg da, dersom jeg er glad eller får et øyeblikks lykkesjokk, kan jeg hoppe og danse litt rundt, synge og imitere. Jeg skjønner jo at sønnen kan bli flau når han er blitt såppas stor og sammenligner meg med mer beherskede og trauste mødre, så jeg prøver å tone det litt ned. Men litt galskap og glede er ikke farlig. Hverken med to glass vin innabords eller i klinkende edru tilstand.

Burde jeg flyttet til Brasil?

Ha en deilig dag, med eller uten vin! :-)

Hehe, jeg kan også ofte være litt sånn "rar", helt uten promille. ;o)

Vi tar oss gjerne noen glass vin hjemme, og det gjør ikke noe at våre (nå store) barn ser det.

Om noe skulle skje, og det sto "om livet" og ikke taxi kom på øyeblikket, hadde jeg fint kjørt med promille. Om det var veldig alvorlig.

Når tenåringen er ute om kvelden derimot, og kanskje vil hentes etc. da sørger vi for å være edru.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...