Gå til innhold

Puppenekt og sen utdrivningsrefleks

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Snuppa er nå snart fem mnd gammel, og går akseptabelt opp i vekt. Hun ligger lavt på kurven, men ikke noe dramatisk.

De siste ukene har jeg opplevd at jeg har for lite melk, og vi har også opplevd brystnekt med mye skriking, særlig ute blandt folk.

Hun hyler og nekter å ta puppen når vi er ute eller sammen med andre folk. Det går lettere når vi er hjemme i ro, men det er jo usedvanlig upraktisk å ikke kunne amme når vi er ute på tur.

Jeg lurer på om årsaken er at utdrivningsrefleksen er blitt mye tregere. Før kom melken etter fem,seks sug, men nå må hun suge lenge for at melken skal komme, og da blir hun frustrert.

Ofte så virker hun sulten etter å ha spist begge puppene, og da gir jeg henne en flaske etter amming. Hun spiser da gjerne 100-150 ml, så det er jo åpenbart at hun er mer sulten.

Hva skal jeg gjøre for å få mer melk?

Og hvordan kan jeg får utdrivningsrefleksen til å sette i gang raskere? Noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256869-puppenekt-og-sen-utdrivningsrefleks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Syntocinon nesespray

Du kan få resept på nesespray som øker utdriviningsrefleksen, den fungerte flott for meg.

Og så bør du amme ofte nok til at produksjonen i hvertfall opprettholdes på nåværende nivå, mens du etterhvert begynner med fast føde og evt mme som tilleggsdrikke.

Du får legge opp dagen slik at dere får et passe antall rolige ammestunder, nok til at hun får i seg en viss mengde morsmelk, så lenge du ønsker å amme. Om et melkemåltid (feks mens dere er ute av huset) og etterhvert grøten lages på erstatning, gjør jo ikke det noenting nå (med mindre hun har allergier eller intolleranser) som hun allikevel nesten er et halvt år og uansett ville gå over fra fullamming til noe annet i tillegg.

Hvis du har litt problemer med mengde / melkeproduksjon, bør det ikke gå for lenge mellom hver gang du ammer.

For å få mer melk: spis godt selv, drikk mye, hvil masse, hyppig amming, pass på å tømme hvert bryst helt, prøv amme-te, unngå stress, amming forut for eventuelle måltider med fast føde. En ammehjelper har gitt meg tips om å legge tilbake til første brystet igjen for en liten stund når begge er tømt. Da får du boostet produksjonen.

Det er muligens fornuftig med tanke på melkeproduksjonen å kutte erstatning og heller satse på litt grøt kombinert med morsmelken. Så kan du heller gi vann som tørstedrikk om nødvendig. Lett å komme inn i en ond sirkel med erstatningen og flaska. Men det kommer jo selvsagt helt an på hva du er motivert for.

Med tanke på uro og puppenekt: Prøv å fremkalle utdrivningsrefleksen selv enten ved å stimulere med hånden før du legger til eller bruk hormon nesespray. Gjør dette før hver amming en periode for om mulig å få slutt på uvanene, når hun kommer til "dekket bord"...

Eneste måten å få opp produksjonen på, er å amme ofte! Gjerne hver 1/2 time (mener jeg leste et sted at puppen fylles opp på ca 1/2 time) Ta en dag eller to og tilby pupp så ofte du kan.

Etter en sånn økeperiode burde det være "fullt" igjen. Hvis du har treg utdrivingsrefleks kan du prøve nesespray, forberede ammingen ved å tanke på amming, melke ut litt med hånda for å sette igang før du legger til ungen.

Anbefaler "Boken om amming " av Elisabeth Helsing. De har den sikkert på biblioteket.

http://www.bokhandleren.no/index.php?side=bokvisning&ID=20212

Lykke til!

Hiv innpå med vann! Drikk mye mer enn du tror du orker!

Mye drikke og nok hvile/avslapning/gjerne søvn pleier å hjelpe for å få mer melk.

Minstejenta mi hadde en lang periode i 5-6-7 mnd aldere da hun kun motvillig ville ha pupp. Men det gav seg, og hun kom over kneika!

For å få mer melk må du ammer mer. Du bør i så fall kutte ut flasken, og heller amme henne så ofte hun er sulten.

Det er helt vanlig at det blir litt mindre melk innimellom. Ungen vokser jo, og trenger stadig mer melk. Derfor må man rett som det er ha økeperioder.

At hun er vanskelig å amme når dere er ute er fordi hun har blitt så stor at det er ganske spennende å observere verden. Da blir til og med mat underordnet - og særlig når det kanskje går litt tregt i starten.

Mitt råd til deg er å ta en 2-3 dager med fullstendig ro for deg og den lille. Dere skal bare være hjemme og amme, og amme, og amme. Du skal være flink til å spise og drikke masse vann.

Du vil da etterhvert oppdage at du får mer melk og snuppa blir mer fornøyd. Etterhvert vil det da også gå lettere å amme henne ute igjen.

For å få utdrivningsrefleksen igang kan du "skru" litt på brystvortene til du kjenner "den fimlende følelsen" (Hmmm, du ser kanskje ikke på Fimlene enda du.)

Så legger du henne til.

Og ikke stress. Vær helt rolig selv, så blir hun også roligere.

Det finnes også nesespray med oxytocin som skal hjelpe på utdrivningsrefleksen. Dette kan du snakke med helsesøster eller lege om.

Lykke til fuji.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...