Gå til innhold

Anbefalte innlegg

La oss si at en (tidligere?) narkoman far blir pålagt av barnets mor å ta urinprøve - for å bevise at han er 'ren', bare på det grunnlaget vil mor sende barnet på samvær. Han nekter.

Hva kan grunnen være til at han nekter?

Er det bare en grunn: at han fremdeles doper seg? Hva tror dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256931-tenkt-tilfelle-om-dop/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan selvsagt være at han vil slippe å bli tatt, men det kan også være at han er lei av å bli mistenkeliggjort og gjør dette får å påpeke det.

Det spørs selvsagt hva slags dop han brukte tidligere, men mange som har vært utpå med forskjellige ting kanskje røyker seg en joint innimellom og det sitter ofte veldig lenge igjen i urinen.

Om jeg mener det er riktig eller galt er en annen sak. :)

Grunnen kan også være at barnets mor bruker hans tidligere misbruk som et "maktmiddel" mot ham. Å bli utsatt for kontroll av andre er ofte ubehagelig, og urinprøvetaking i forhold til mistanke om misbruk er i tillegg relativt ydmykende.

Det må bli en avveining mellom hennes behov for å vite med sikkerhet, og hans behov for å ikke bli utsatt for kontroll og ydmykelse. Hva som er riktig avhenger etter min mening av hvor velbegrunnet hennes frykt for at han ruser seg er.

Annonse

Gjest x-en til en narkoman

Denne situasjonen står jeg midt oppe i nå. Barnets far vil bli pålagt av meg å ta urinprøve minst to ganger i uka for å vise at han er rusfri. Skal også kreve at dette gjøres over flere år.

Det har ingenting med makt over han å gjøre, men å ha kontroll over hva jeg utsetter barnet mitt for.

Hvis han nekter å gjøre dette tror jeg automatisk at han ruser seg. Mulig han kommer til å føle at jeg vil kontrollerer han, men er han rusfri er det en liten pris å betale for samvær med barnet sitt.

Denne situasjonen står jeg midt oppe i nå. Barnets far vil bli pålagt av meg å ta urinprøve minst to ganger i uka for å vise at han er rusfri. Skal også kreve at dette gjøres over flere år.

Det har ingenting med makt over han å gjøre, men å ha kontroll over hva jeg utsetter barnet mitt for.

Hvis han nekter å gjøre dette tror jeg automatisk at han ruser seg. Mulig han kommer til å føle at jeg vil kontrollerer han, men er han rusfri er det en liten pris å betale for samvær med barnet sitt.

Akkurat. Jeg skjønner deg veldig godt.

Å ta urinprøve kan da ikke være verdens undergang, og hvis det fører til at han får ha barnet sitt på besøk, kan jeg ikke skjønne at det skal være noe vits i å nekte?

Gjest x-en til en narkoman

Akkurat. Jeg skjønner deg veldig godt.

Å ta urinprøve kan da ikke være verdens undergang, og hvis det fører til at han får ha barnet sitt på besøk, kan jeg ikke skjønne at det skal være noe vits i å nekte?

Det som ofte er problemet med min x er at han tror av hele sitt hjerte at DENNE GANGEN KLARER JEG DET. Og når andre ikke tror på han blir han veldig skuffet. Men min erfaring er at når jeg tror på han blir JEG skuffet. Nå har jeg bestemt at mitt barn skal ha trygge rammer, og eneste måte å kontrollere en narkoman på er vha urinprøver.

Bevisbyrden ligger på han som har noe å bevise - enkelt og greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...