Gå til innhold

9,5 timer i barnehagen hver dag

Anbefalte innlegg

Gjest alt for lenge spør du meg

Er det akseptabelt? Har ei venninne som har barnet sitt i barnehagen hver dag fra kl. 07.15 til 16.45. Hun og mannen jobber fullt og de pendler begge to.

Dette er sikkert ikke noe uvanlig scenario, men personlig synes jeg det er alt for lenge for en 5-åring, og synes synd på barnet.

Dette er jo ikke mitt bord,så jeg har ikke sagt noe til dem, men har lyst. De er ikke økonomisk avhengig av å jobbe fullt (etter min standard, vel og merke). Hva synes dere? Er det ok, evt. ville dere ha sagt noe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256943-95-timer-i-barnehagen-hver-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 246
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ylvali1365381015

33

• jubalong70

26

• Glimtipper

16

• ....AV

10

Gjest Elextra

Nei, jeg ville overhodet ikke sagt noe til foreldrene. De ordner seg som de vil, er sikkert klar over at dagene blir lange, og har kanskje ikke noe valg.

Om barna har det bra i barnehagen tar de neppe skade av såpass lange dager, selv om det antakelig ikke er ideelt.

Annonse

tzatziki1365380058

Dette har du overhodet ikke noe med. Hold munn :) !

Ikke finnes det så vidt jeg vet noe bevis på at 9,5 timer for en 5-åring er "for lenge", i betydningen skadelig, heller. Selv om jeg personlig synes det høres lenge ut, baserer jeg det bare på magefølelsen.

Gjest annlovinda

Ville så klart ikke ha sagt noe som helst om dette.

Har selv en sønn som er i bhg nesten hver dag fra 0845 til 1630, skal vi rekke vår jobb, så må det bare bli sånn.

Og jeg har dårlig nok samvittighet for at han har lange dager, om ikke andre skulle ha blandet seg ikk i det.

Og etter din standard er det godt mulig vi begge ikke hadde behøvd å jobbet fulltid.

Eg syns også at det er altfor lenge, dersom det er slik kvar dag. Vi har også av og til hatt ungane kjempelange dagar i barnehagen, men det er absolutte unnatak. Vi har vore heldige nok til å kunne vere fleksible for det meste.

Dessverre er det jo slik at ein ikkje alltid kan regulere dette så godt som ein skulle ønske. Er ein pendlar i full jobb, så legg det rammer for fleksibiliteten - naturlegvis! Eg er heilt sikker på at foreldra har tankar om dette sjølv, og det er noko dei må finne ut av i forhold til SIN situasjon som vel berre dei kjenner fullt ut.

ylvali1365381015

Barnehageslave, kalte førskolelæreren til min datter slike tilfeller. Ganske treffende. Har selv jobbet i barnehage, og fikk frysninger når jeg tenkte på at slik er hverdagen for mange små barn-

si hei og hadet hver morgen, så barne-tv, middag og god natt.

Det verste er at det ofte er de minste barna som lever livet sitt slik, nesten uten forelderkontakt. Småbarnsforeldre har ofte litt dårligere økonomi i oppstartsfasen, er kanskje nyansatt osv...

Tragisk er det!

Men for mange som vil eller må jobbe full tid er det jo sånn det blir.

Annonse

Gjest Elextra

Barnehageslave, kalte førskolelæreren til min datter slike tilfeller. Ganske treffende. Har selv jobbet i barnehage, og fikk frysninger når jeg tenkte på at slik er hverdagen for mange små barn-

Det verste er at det ofte er de minste barna som lever livet sitt slik, nesten uten forelderkontakt. Småbarnsforeldre har ofte litt dårligere økonomi i oppstartsfasen, er kanskje nyansatt osv...

Tragisk er det!

Mange barn har det utmerket i barnehagen, enkelte til og med bedre enn hjemme, det behøver ikke være så tragisk.

I USA og en del andre land er det vanlig å la barn sove i barnehagen/førskolen/hos dagmamma til de er 4-5 år. Da legger de seg selvsagt senere, og får våkentid med foreldrene på kvelden.

Det er jo bare her i Norden vi slutter på jobb i 16-tiden... Noe å tenke på?

Gjest også en mamma

Ja, selvsagt. Hvorfor skulle det ikke være det?

Du er ikke mye til "venninne" hvis du virkelig mener deg berettiget til å ta opp dette og tillater deg å mene at de burde jobbet redusert. Det er foreldrenes valg.

Mine barn er i barnehagen i nærmere 9 timer hver dag, 5 dager i uka.

Gjest også en mamma

Tragisk er det!

Jeg syns det er forferdelig at barnehageansatte kan få seg til å si sånt. Det er ille nok at de tenker det.

Gjør de virkelig en så slett jobb i barnehagen at barna lider av å være der?

Og selv om førskolelærerne jobber 6 timer og 40 minutter om dag så er det mange av oss andre som jobber 8 timer om dag. OG har reisevei.

Tragisk er det!

Jeg ville vært dypt skeptisk til å ha barnet mitt i en barnehage hvor personalet mente at barna ikke hadde det bra der. Med slike holdninger bør man ha en annen jobb.

Gjest Elextra

Mange barn har det utmerket i barnehagen, enkelte til og med bedre enn hjemme, det behøver ikke være så tragisk.

I USA og en del andre land er det vanlig å la barn sove i barnehagen/førskolen/hos dagmamma til de er 4-5 år. Da legger de seg selvsagt senere, og får våkentid med foreldrene på kvelden.

Ble en liten feil i første avsnitt.

Selfølgelig er det ganske tragisk at enkelte barn har det bedre i barnehagen enn hjemme. Det jeg mente var jo at det ikke behøver å være så tragisk å være lange dager i barnehagen.

ylvali1365381015

Det at andre har det verre er ikke noen trøst beklageligvis.

Ja, det gir meg noe å tenke på.

Jeg tenker at vi forhåpentligvis ikke får amerikanske tilstander her. Der borte er de jo elendige ifht slike spørsmål. lite tiltak som letter tilværelsen for barnefamilier eller sikrer større likestilling mellom kjønnene.

Har venner som har bodd og jobbet i California i over ti år, og jobben sluker dem jo helt. De har begge gode jobber, og løsningen blir da for mange i deres situasjon at en (som oftest far) jobber ti-fjorten timer hver dag, mens den andre (som oftest mor) blir hjemme på full tid. Ikke helt optimalt for noen av partene, de fleste liker jo en viss variasjon og mye tid med barna.

Det finnes desverre noen barn som har det bedre på institusjon enn med sine foreldre, men de fleste barn tror jeg ønsket seg mer tid hjemme om de fikk bestemme. De liker også variasjon, men er kanskje aller mest avhengige av og tjent med en nær og trygg relasjon til foreldrene sine. Ikke bare når de er slitne etter en lang dag i barnehagen eller når foreldrene har opparbeidet savn og dårlig samvittighet og skal ha litt effektiv "kvalitetstid". Og etter min mening er det absurd å overlate barna til barnehagen om natta på permanent basis.

Mulig vi har forskjellig grunnsyn. Idealet for meg er et samfunn som flekser litt i småbarnsperioden. Tror de aller fleste foreldre og barn kommer godt utav å få mere tid sammen, og dermed også mindre stress.

Karriære er ikke det man mest skulle ønske å ha prioritert mer dersom man på dødsleitet skulle gjøre opp status over livet sitt. Tror jeg sikkert.

Ingen kan erstatte en god barn-foreldre-relasjon, selv om andre også kan gi god omsorg innimellom.

Og så er det stor forskjell på en ett-toåring og en seksåring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...