Gå til innhold

9,5 timer i barnehagen hver dag

Anbefalte innlegg

Gjest fysjom-fysjom

Jeg synes det er helt horribelt! Hvorfor i alle dager skal man da ha barn?

Men, det er ikke noe vi har noe med, dessverre...

Nei, hvordan i all verden kan noen kvinner tillate seg å få barn selv om de ikke blir forsørget av en mann!

Ja, for det er jo alltid kvinnene som bør/må jobbe deltid - eller aller helst være hjemme med barna!

Jobber en kvinne fulltid, må det rettferdiggjøres med at hun er nødt av økonomiske grunner! En mann derimot kan (bør?) jobbe fulltid og vel så det uansett hvor mange eller hvor små barn han har. Han er jo _bare_ far må vite....

Intolerante besserwissere burde ikke ha barn - for noe holdninger de kommer til å videreformidle til neste generasjon!

Fortsetter under...

• Svar 246
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ylvali1365381015

33

• jubalong70

26

• Glimtipper

16

• ....AV

10

Nei, hvordan i all verden kan noen kvinner tillate seg å få barn selv om de ikke blir forsørget av en mann!

Ja, for det er jo alltid kvinnene som bør/må jobbe deltid - eller aller helst være hjemme med barna!

Jobber en kvinne fulltid, må det rettferdiggjøres med at hun er nødt av økonomiske grunner! En mann derimot kan (bør?) jobbe fulltid og vel så det uansett hvor mange eller hvor små barn han har. Han er jo _bare_ far må vite....

Intolerante besserwissere burde ikke ha barn - for noe holdninger de kommer til å videreformidle til neste generasjon!

Hvordan klarte du å lese jubalongs innlegg som at det var moren som burde ha vært hjemme med barnet?

Gjest Elextra

Sitat: "Jeg synes det er helt horribelt! Hvorfor i alle dager skal man da ha barn?"

Synes det er en litt underlig uttalelse eller spørsmål. Mener du at dersom man kanskje jobber mye, mener barna har det ok i barnehagen selv med lange dager, så bør man ikke ha barn? Kan du nødvendigvis være sikker på at alle barn med lange barnehagedager lider overlast? Selv føler jeg meg ganske sikker på at mange barn med lange dager har det bedre enn enkelte med korte dager.

Vi er sikkert enige om at det ideelle er noe kortere dager i barnehagen for de fleste barn. Likeså er det ideelt å ha rolige morgener OG ettermiddager med begge foreldrene, og at hele familien spiser middag sammen hver dag.

Tilværelsen er ikke helt ideell for alle, men mange har det veldig bra likevel.

Synest også det er uakseptabelt ja, etter min standard vel og merke. Dette var en fem-åring, men vet også om toåringer som har en slik hverdag:-(

Men du har faktisk ikke noe med det, det må bli foreldrenes valg dette her. Synest ikke du skal si noe nei..

ylvali1365381015

Du svarte på hovedinnlegget hvor eneste opplysning var at barna var 9.5 timer i barnehagen. På den bakgrunn kalte du barna for barnehageslaver, og etterpå har du vist at du legger ganske mye negativt i det begrepet. Med slike holdninger hadde jeg ikke ønsket at du skulle jobbet med mine barn.

Det er også noe helt annet å berolige en mor som ringer etter 10 minutter enn å dekke over at barna har generell mistrivsel som du nevnte i et tidligere innlegg. Det siste ser jeg på som tjenesteforsømmelse av en barnehageansatt.

Det er klart at noen barn lider av tidsklemmen til foreldrene, men det er jo ikke sikkert at akkurat de barna hadde hatt det bedre hjemme med foreldrene. Det kan man ikke vite. Jeg synes man bør respektere at foreldrene er eksperter på sin egen familie og respektere hver enkelts valg.

Nå tror jeg du trekker forhastede slutninger.

Jeg skal finkjemme tråden, for jeg har problemer med å huske nøyaktig hva jeg svarte hvem nå...

Barnehageslavene var vel noe jeg dro inn som svar til hun som brukte usa som sammenligningsgrunnlag?

Og jeg har forklart deg grundig hva jeg mener med benevnelsen.

Dvs ikke nødvendigvis bare at de er lenge i bhg, men også gjerne blir levert syke, utslitte og sjelden har fri... osv,osv.

Uoversiktelige disse trådene etterhvert. Derfor viktig å lese alt grundig før man svarer.

Annonse

ylvali1365381015

Jeg hadde nok ikke klart å la være å si noe. Ikke hvis vi hadde en nær relasjon, og jeg støtt tenkte på det.

Hadde nok indirekte tatt det opp,

på et generelt grunnlag ytret min mening i en naturlig sammenheng.

Eller sagt at jeg var bekymret for om jeg selv fikk tid nok med mitt barn, og at jeg forsøkte å ordne hverdagen slik at vi fikk så mye rolig tid sammen som mulig.

Ikke sikkert de har tenkt så nøye over det.

Mange bare lar seg sluke av det de opplever som livets krav, henger på for å strekke til for alle andre enn sine barn.

Men vær forsiktig, kanskje har de veldig dårlig samvittighet fra før også.

ylvali1365381015

Sitat: "Jeg synes det er helt horribelt! Hvorfor i alle dager skal man da ha barn?"

Synes det er en litt underlig uttalelse eller spørsmål. Mener du at dersom man kanskje jobber mye, mener barna har det ok i barnehagen selv med lange dager, så bør man ikke ha barn? Kan du nødvendigvis være sikker på at alle barn med lange barnehagedager lider overlast? Selv føler jeg meg ganske sikker på at mange barn med lange dager har det bedre enn enkelte med korte dager.

Vi er sikkert enige om at det ideelle er noe kortere dager i barnehagen for de fleste barn. Likeså er det ideelt å ha rolige morgener OG ettermiddager med begge foreldrene, og at hele familien spiser middag sammen hver dag.

Tilværelsen er ikke helt ideell for alle, men mange har det veldig bra likevel.

Jeg synes det er et tankekors jubalong serverer.

Hvorfor skal man på død og liv ha barn hvis man er så travel?

Kanskje det hadde vært best å utsette det? Eller tenke over hva slags liv man selv ønsker og helst vil gi sine barn? I et av verdens rikeste land har vi faktisk mulighet til det.

ylvali1365381015

Detter er egentlig ingen kjønnsdebatt. Det er snakk om foreldre og barn og hvilket samfunn man ideelt sett ønsker.

I Norge i dag kan man ordne seg slik at både mors og fars interesser kan ivaretas og forenes med barnets.

Er man eneforsørger er jo saken vanskeligere.

ylvali1365381015

"Ånei, nå er vi igang igjen", tenkte jeg da jeg så dette innlegget. Jeg orket ikke svare.

Men jammen blir jeg positivt overrasket over svarene. Ikke ett eneste "hvorfor får folk unger når de ikke vil være sammen med dem?"

Ting har forandret seg på dol, ja.

Men hvorfor, egentlig?

For sin egen del?

ylvali1365381015

Tror grensen er 10 timer. I hvertfall er den det i vår barnehage, som har åpent i 10 timer og 15 minutter hver dag. Men barna kan ikke være der mer enn 10 timer daglig.

Ja, det blir vel deilig å bli voksen, så arbeidsdagen kryper ned mot åtte timer...

Barn har heller ikke samme rettigheter som voksne når det gjelder arbeidsmiljø og inneklima, for å nevne noe...

Født til turbofart!

Kanskje det hadde vært best å utsette det? Eller tenke over hva slags liv man selv ønsker og helst vil gi sine barn? I et av verdens rikeste land har vi faktisk mulighet til det.

Nå har jeg god økonomi, og har hatt redusert arbeid da ungene var små, i tillegg til at min mann også tok sin del av permisjon/redusert stilling.

Men hvis noen bor i Oslo, ikke har spesielt høye lønninger og problemer med å skaffe seg jobb i rimeligere områder, da har de kanskje ikke så store muligheter til å velge annerledes?

Annonse

Så når jeg skal jobbe til neste år og må ha 2-åringen min i barnehagen minst ni timer, så kunne jeg like godt ha latt være å få barn? Kanskje jeg burde vurdere å adoptere han bort?

Ikke alle har en rik ektemann som forsørger familien, vet du...

Gjest Elextra

Tror ikke man nødvendigvis prioriterer barn lavt selv om man også prioriterer jobb. Synes ikke noen er i posisjon til å stille spørsmål ved andres motivasjon for å få barn.

Tror faktisk (dessverre) det finnes mange barn som går for lut og kaldt vann selv om de tilbringer det meste av dagen med sin mor. Mange av disse ville hatt det bedre i barnehagen.

Gjest såDETså----OOOOOOOOO

Detter er egentlig ingen kjønnsdebatt. Det er snakk om foreldre og barn og hvilket samfunn man ideelt sett ønsker.

I Norge i dag kan man ordne seg slik at både mors og fars interesser kan ivaretas og forenes med barnets.

Er man eneforsørger er jo saken vanskeligere.

Men pytt det gjør da ingenting, eneforsørgeres barn må bare finne seg i å komme først og bli hentet sist. Da er det noe annet med de barna som har en FAR i huset som kan forsørge sin lille kone og barna.

Da er det bedre å hyle opp om hvor MYE støtte eneforsørgere får og hvor urettferdig det er at de får stønader når de gifte ikke får.

Men hvorfor, egentlig?

For sin egen del?

Men hvorfor får man lov til å få barn hvis man er sammen med dem 5 timer om dagen, men ikke hvis man er sammen med dem 4?

Hvor går grensen? Må man være sammen med dem hele tiden? Halvparten av tiden? Like mye som du var/er?

For ikke å snakke om - hvem er "man"? Jo, det er moren, det... for det er ingen som kjefter på en far som jobber full tid og vel så det, selv om han har små barn.

ylvali1365381015

Nå har jeg god økonomi, og har hatt redusert arbeid da ungene var små, i tillegg til at min mann også tok sin del av permisjon/redusert stilling.

Men hvis noen bor i Oslo, ikke har spesielt høye lønninger og problemer med å skaffe seg jobb i rimeligere områder, da har de kanskje ikke så store muligheter til å velge annerledes?

Nei, som jeg sier har jeg respekt og forståelse for dem som strever for å få ting til å gå rundt, tidsmessig og økonomisk.

Og for eneforsørgere blir det jo ekstra vanskelig.

Men det finnes også mange som liker å ta seg god tid til egne ting, og slik sett utnytter barnehagen mer enn strengt tatt nødvendig. Og det kan jo gå utover barna på sikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...