Gå til innhold

Aldersgrenser på film

Anbefalte innlegg

Gjest også en mamma

Ser tråden om Pirates of the Caribbean - om aldersgrenser. Og...

Hos oss har barnehagen nå og da latt barna se på film, og jeg reagerer kraftig på at de lar dem se filmer med 7-års grense ( i motsetning til "tillatt for alle ). Når barna er under grensen mener jeg det må være foreldrenes ansvar å avgjøre om barna skal få se filmen.

Hva mener dere? Er det riktig å reagere? Er det dumt å ta det opp med barnehagen?

Det er ikke ofte de ser film, da, men når det skjer syns jeg det må være filmer som er tillatt for alle og ikke skumle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256951-aldersgrenser-p%C3%A5-film/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig enig med deg! En ting er hva en tillater sine egne barn å se - en annen ting er det når en har ansvar fro andres barn.

Jeg hadde IKKE likt det om min femåring fikk se filmer med 7 års grense i barnehagen.

Husker da gutten min var 5,5 år og på besøk hos en like gammel kamerat. Da hadde de sett Star Wars, og den er det vel 11 års grense på... Og gutten min var voldsomt aggressiv og utagerende om kvelden den dagen....

Men jeg var feig, og sa ikke i fra.....

Gjest også en mamma

Veldig enig med deg! En ting er hva en tillater sine egne barn å se - en annen ting er det når en har ansvar fro andres barn.

Jeg hadde IKKE likt det om min femåring fikk se filmer med 7 års grense i barnehagen.

Husker da gutten min var 5,5 år og på besøk hos en like gammel kamerat. Da hadde de sett Star Wars, og den er det vel 11 års grense på... Og gutten min var voldsomt aggressiv og utagerende om kvelden den dagen....

Men jeg var feig, og sa ikke i fra.....

Jeg syns det er vanskelig å si i fra. Og ville nok ikke gjort det om de fikk se film med for høy aldersgrense hjemme hos noen. For det syns jeg er ekstra vanskelig. :-) Litt feig, ja.

Men når det gjelder barnehagen syns jeg de har et større ansvar.

Jeg ser du nevner noen av filmene lenger ned her. Personlig hadde jeg ikke reagert om barnehagen hadde vist de filmene. Men, jeg er enig med deg i at de ikke bør ta slike avgjørelser for foreldrene.

Synes du godt kan ta det opp med dem. Det hadde jo vært en ide å sende med spørreskjema om foreldrene synes det er greit å vise den-og-den filmen. Hvis noen reserverer seg, så viser de heller en film med aldersgrense som er tillatt for alle.

Annonse

Ja du kan godt si ifra til dem.

Det er en grunn for at filmer har aldersgrenser og det bør da være opp til foreldre å bestemme når et barn er gammelt nok for å se filmen.

Jeg har irritert meg grønn tidligere på bursdager der det har blitt vist filmer langt over aldersgrensa til gjestene.

9 årsdag og det blir vist film med 15 års grense gjør meg betenkt på disse foreldrene.

ShitDiddelyDo

I praksis betyr syvårsgrensen at filmen er tillatt for alle. Dette er ikke filmer uegna for femåringer.

Forskjellen på "tillatt for alle" og "7 års anbefalt aldersgrense" er ikke til stede, i hvert fall ikke hva skremselsfaktor angår. Da er det i så fall kun snakk om at en treåring muligens er for ung til å forstå en lyd.

Det er for øvrig ingenting som heter "aldersgrense" på film lenger. Alderen bakpå er kun en veiledning for hvem som er i stand til å forstå filmen. F.eks. finner du filmer med 15 års grense uten et snev av vold eller sex, og som en femåring fint kunne sett uten å ta noen skade av filmen.

Men han ville ikke forstått noe som helst.

Det er lenge siden "Aldersgrense" ble erstattet med "Anbefalt Aldersgrense".

Ellers må du opp i minst 11 års anbefalt aldersgrense for å finne vold eller sex.

Bare for å nevne noen eksempler på filmer med 7-års grense de har sett i regi av barnehagen:

Monsterbedriften, Olsenbanden Junior og Polarekspressen er de jeg kommer på i farta.

Nå er vel ingen av de tre der skremmende på noen måte...?

Men Snuppa mi var 5 år da vi var på kino og så Charlie og sjokoladefabrikken (jeg tenkte rett og slett ikke på det siden broren var 7!) og hun ble livredd! Hun hylte og gråt da den jenta ble til et digert blåbær og vi måtte bare gå ut. Heldigvis var den ene tanten med så poden fikk sett hele filmen sammen med henne da.

ShitDiddelyDo

Men Snuppa mi var 5 år da vi var på kino og så Charlie og sjokoladefabrikken (jeg tenkte rett og slett ikke på det siden broren var 7!) og hun ble livredd! Hun hylte og gråt da den jenta ble til et digert blåbær og vi måtte bare gå ut. Heldigvis var den ene tanten med så poden fikk sett hele filmen sammen med henne da.

Vil faktisk si det er feil aldersgrense på Charlie og Sjokoladefabrikken. Den er kølsvart, og det kan man ikke forvente at fem- og syvåringer forstår.

(Da snakker jeg om Johnny Depp-versjonen).

Vil faktisk si det er feil aldersgrense på Charlie og Sjokoladefabrikken. Den er kølsvart, og det kan man ikke forvente at fem- og syvåringer forstår.

(Da snakker jeg om Johnny Depp-versjonen).

Nja... 7-åringen syntes den var råkul, selvsagt var det nok en del poenger han gikk glipp av, men det er for drøyt å sette 11 årsgrense på den synes jeg.

Annonse

ShitDiddelyDo

Nja... 7-åringen syntes den var råkul, selvsagt var det nok en del poenger han gikk glipp av, men det er for drøyt å sette 11 årsgrense på den synes jeg.

Men dagens syvårsgrense betyr i praksis at filmen er en barnefilm og derfor tillatt for alle.

Nyinnspillinga av Charlie og Sjokoladefabrikken er ikke en barnefilm.

Gjest Persille

Når jeg ser hvilke filmer som er vist, så reagerer jeg ikke på det i det hele tatt.

Og jeg tror faktisk jeg kunne funnet på å vise dem i min egen bhg også, uten å sjekke med foreldrene om det var greit først (de største barna).

Det er jo ikke sånn at vi er helt på jordet, og vi vet som oftest ganske mye om barna vi har i bhg, og hva de tåler/ikke tåler av inntrykk.

Når bhg. har vist de filmene, så tipper jeg det er vel vitende om at de barna som har sett dem takler det helt fint.

Gjest også en mamma

Tja, det kommer nå an på øynene som ser... Jeg mener at Monsterbedriften er skummel i alle fall. De to andre har jeg faktisk ikke sett.

Men saken er den at det er greit om foreldre lar barna se filmer med høyere aldersgrense enn barnas alder. Man kjenner sine egne barn og vet hva de syns er kult og hva som er skummelt.

Og min 5 1/2 åring syns at også Polarekspressen var skummel. Han hadde begynt å gråte og ville sitte på et voksent fang. Etter en stund ville han gå et annet sted og leke. Han syns også at Monsterbedriften var skummel, og Olsenbanden Junior er jeg ikke sikker på om han egentlig skjønte noe særlig av.

Barnehagen kan ikke vite hva hvert enkelt barn vil oppleve som skummelt, og bør derfor etter min mening holde seg til aldersgrensene i alle fall. Selv om min på 5 1/2 altså også syns filmer "tillatt for alle" kan være skummel.

Gjest også en mamma

I praksis betyr syvårsgrensen at filmen er tillatt for alle. Dette er ikke filmer uegna for femåringer.

Forskjellen på "tillatt for alle" og "7 års anbefalt aldersgrense" er ikke til stede, i hvert fall ikke hva skremselsfaktor angår. Da er det i så fall kun snakk om at en treåring muligens er for ung til å forstå en lyd.

Det er for øvrig ingenting som heter "aldersgrense" på film lenger. Alderen bakpå er kun en veiledning for hvem som er i stand til å forstå filmen. F.eks. finner du filmer med 15 års grense uten et snev av vold eller sex, og som en femåring fint kunne sett uten å ta noen skade av filmen.

Men han ville ikke forstått noe som helst.

Det er lenge siden "Aldersgrense" ble erstattet med "Anbefalt Aldersgrense".

Ellers må du opp i minst 11 års anbefalt aldersgrense for å finne vold eller sex.

Jeg vet at det er anbefalt aldersgrense. Saken er den at jeg syns barnehagen burde følge den anbefalte aldersgrensen. 7 år er ofte litt mer innviklede filmer enn tillatt for alle, selv om jeg er enig i at de ikke gjenspeilser "skummelhets-graden".

Gjest også en mamma

Jeg ser du nevner noen av filmene lenger ned her. Personlig hadde jeg ikke reagert om barnehagen hadde vist de filmene. Men, jeg er enig med deg i at de ikke bør ta slike avgjørelser for foreldrene.

Synes du godt kan ta det opp med dem. Det hadde jo vært en ide å sende med spørreskjema om foreldrene synes det er greit å vise den-og-den filmen. Hvis noen reserverer seg, så viser de heller en film med aldersgrense som er tillatt for alle.

Min eldste er relativt "pysete" når det gjelder film, og han syntes både Polarekspressen og Monsterbedriften var skumle. Han ble lei seg under filmseansen, gråt og måtte trøstes.

Generelt syns jeg det er unødvendig med film i barnehagen men OM de skal vise film bør de forsikre seg om at filmen faktisk ER egnet for barna. Og da er den anbefalte aldersgrensen et greit utgangspunkt, mener jeg.

De har også sett "Lille Kylling", som er tillatt for alle, på en avdeling med barn fra 2-5 år. Personlig mener jeg at dette strengt tatt ikke er en film beregnet på så små barn, selv om den er tillatt for dem. Min 5-åring syntes også denne filmen var veldig skummel innimellom. Men da var det vanskelig å si noe siden filmen tross alt var "tillatt for alle".

Gjest også en mamma

Ville ikke sagt noe om venner viste 5-åringer filmer med 7-årsgrense, selv om jeg synes de kunne velge noe annet. Jeg ville imidlertid sagt fra i barnehagen om de gjorde det samme der, tror jeg.

Jeg syns også det er vesentlig forskjell på hva de får se hos venner, og i barnehagen. Barnehagen skal være inkluderende og ta utgangspunkt i barna. Det blir galt når de viser filmer som ikke passer for barna.

Den ene filmen fikk barna se på besøk hjemme hos pedleder på dagtid.

Gjest også en mamma

Når jeg ser hvilke filmer som er vist, så reagerer jeg ikke på det i det hele tatt.

Og jeg tror faktisk jeg kunne funnet på å vise dem i min egen bhg også, uten å sjekke med foreldrene om det var greit først (de største barna).

Det er jo ikke sånn at vi er helt på jordet, og vi vet som oftest ganske mye om barna vi har i bhg, og hva de tåler/ikke tåler av inntrykk.

Når bhg. har vist de filmene, så tipper jeg det er vel vitende om at de barna som har sett dem takler det helt fint.

Nja.... De er vel vitende om at mitt barn er ganske "sart" når det gjelder filmer, og de forteller at han ender opp på et fang, ofte gråtende. Mange ganger trekker han seg unna går i et annet rom og leker - og er lei seg. Likevel viser de slike filmer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...