Gå til innhold

Tid i bhg vs gode/dårlige foreldre

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Nå har jeg lest litt i tråden under, om hvor lenge barn bør/kan/skal være i barnehage - og jeg lurer på en ting;

Dere som mener det er horribelt at barnet er i barnehagen ni timer om dagen, mener dere at vi som velger den løsningen er dårligere foreldre enn dere som ikke gjør det?

Jeg bor i Oslo, og vanlig arbeidstid er 08.00 til 16.00. Det er også relativt vanlig å bruke ca en halvtime på å komme seg til/fra jobb, dersom alt klaffer. Veldig få jobber i nærmiljøet. Uansett om foreldrene bor sammen eller ikke - så er kanskje dette forutsetningene for å beholde jobben man har.

Ikke alle er så heldige at de kan komme sent/gå tidlig, planlegge alle dagene sine selv. eller flekse når det passer dem.

Mener dere at hele den gruppen foreldre er generelt dårligere foreldre enn dere som velger å ha barna færre timer i barnehagen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257015-tid-i-bhg-vs-goded%C3%A5rlige-foreldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi

4

• jubalong70

3

• Katt-ja

3

• Solsikkefrø

3

Mest aktive i denne tråden

Nei, det mener jeg ikke! Men jeg synes det er trist at foreldre og barn får så lite tid sammen...

Må man, så må man, men jeg tror noen kunne fire litt på krava sine. I Osloområdet er det kanskje vanskelig pga høye bopriser. Jeg ville heller aldri lagt byrde til hardtarbeidende foreldre med å si noe.

Gjest Persille

Nei, det mener jeg ikke! Men jeg synes det er trist at foreldre og barn får så lite tid sammen...

Må man, så må man, men jeg tror noen kunne fire litt på krava sine. I Osloområdet er det kanskje vanskelig pga høye bopriser. Jeg ville heller aldri lagt byrde til hardtarbeidende foreldre med å si noe.

Poenget er; jeg kan godt på en ettroms hybel langt utenfor allfarvei, og ha en time eller to mer med barnet mitt hver dag - men er det nødvendigvis bedre for barnet?

Hvor går grensen for når tid med foreldre går på bekostning av levestandard?

Jeg synes ikke det nei. Det finnes foreldre som MÅ ha ungene i barnehagen så lenge for å kunne tjene til livets opphold, og det må vi respektere. Så det er egentlig arbeidsplassene til foreldrene vi kan takke for sånn, eller stortinget for den saks skyld. Jeg er for 6 timers arbeidsdag med full lønn for å få mer tid med barna, og samtidig kunne leve og ikke bare holde seg i live.

Jeg synes ikke det nei. Det finnes foreldre som MÅ ha ungene i barnehagen så lenge for å kunne tjene til livets opphold, og det må vi respektere. Så det er egentlig arbeidsplassene til foreldrene vi kan takke for sånn, eller stortinget for den saks skyld. Jeg er for 6 timers arbeidsdag med full lønn for å få mer tid med barna, og samtidig kunne leve og ikke bare holde seg i live.

Må få tilføye at det finnes foreldre som har ungene i barnehagen i ni timer, mens de selv sitter hjemme på rævva. De jobber ikke, men sitterhjemme å røyker og koser seg glugg ihjel og "slapper av" fra ungene sine. Slike foreldre burde ikke hatt lov til å være foreldre!!

Poenget er; jeg kan godt på en ettroms hybel langt utenfor allfarvei, og ha en time eller to mer med barnet mitt hver dag - men er det nødvendigvis bedre for barnet?

Hvor går grensen for når tid med foreldre går på bekostning av levestandard?

Nei, det er det jeg mener. Oslo er en dyr by å bo i.

Jeg er heldig og bor på et langt rimeligere sted. Mannen jobbet dagen, og jeg kvelden (17-20), så vi var heldige.

Men det finnes vel foreldre som prioiterer luksus, dermed jobber de mye, fremfor barna... Og så har du foreldre som jobber hardt for å ha et greit hjem for seg og barna.

Men det må være lovlig å si at barna får lite tid med foreldrene sine...? Her på forumet altså, jeg legger meg ikke opp i/sier noe til foreldre i RL.

Annonse

Gjest Persille

Må få tilføye at det finnes foreldre som har ungene i barnehagen i ni timer, mens de selv sitter hjemme på rævva. De jobber ikke, men sitterhjemme å røyker og koser seg glugg ihjel og "slapper av" fra ungene sine. Slike foreldre burde ikke hatt lov til å være foreldre!!

Dem tror jeg ikke det er så mange av...

Gjest Persille

Hvem hadde du tenkt at skal finansiere det da? Hvorfor i all verden skal arbeidsgivere betale full lønn for 80% jobb? Hva er det for noe tull? Det er vel ikke deres ansvar at du har fått barn?

Gjest Persille

Nei, det er det jeg mener. Oslo er en dyr by å bo i.

Jeg er heldig og bor på et langt rimeligere sted. Mannen jobbet dagen, og jeg kvelden (17-20), så vi var heldige.

Men det finnes vel foreldre som prioiterer luksus, dermed jobber de mye, fremfor barna... Og så har du foreldre som jobber hardt for å ha et greit hjem for seg og barna.

Men det må være lovlig å si at barna får lite tid med foreldrene sine...? Her på forumet altså, jeg legger meg ikke opp i/sier noe til foreldre i RL.

Joda - det er lovlig å si, og jeg tar det ikke til meg personlig. Det bare virket som om enkelte her mente at man var en dårligere forelder om barna var lenge i barnehagen, og den kjøper jeg ikke.

Gjest Flystripa

Nei, jeg mener ikke at noen er dårligere foreldre av den grunn.

Jeg har vært i den situasjonen selv også, men bare i noen måneder før ny svangersakpsperm. Og det oppfattet både vi voksne og ungene som trasig.

Vi lever bare en gang, og det er bare nå at ungene er små - ikke om 10 år. Vi vil ikke la livet passere i disse årene, og selv kun se ungene våre i 3-4 timer pr ukedag. Jeg vil oppleve ungene mine i hverdagen. Det er den beste løsningen for oss. Mannen er dessuten borte fra hjemmet i 4-6 uker, for så å være hjemme i ca tilsvarende tid. Han ønsker at jeg skal være hjemmeværende fram til minstemor er i skolealder, hvis jeg selv ønsker det.

Jeg synes det er en skam at samfunnet er lagt opp til at "alle" skal jobbe fulltid, og at ungene må være i barnehagen fra morgen til sen ettermiddag. Det er vel ikke småbarnsforeldrenes ønske å ha det like stressende hver dag? Mange ser seg desverre nødt til å legge opp livene sine sånn, pga det økonomiske.

Jeg er *glad* for at jeg har muligheten til å være hjemme disse barneårene. Ungene har hatt/har redusert plass i barnehagen, og barnehagen er plassert rett utafor stuedøra. Skolen er rett borti gata, og førsteklassingen går ikke på SFO. Praktisk for oss :)

Hva andre folk gjør, det driter jeg i. Mener bare at det er synd at mange som heller ville hatt mer tid med ungene sine, ikke har muligheten til å korte ned på jobbhverdagen.

Gjest Persille

Jeg har vært i den situasjonen selv også, men bare i noen måneder før ny svangersakpsperm. Og det oppfattet både vi voksne og ungene som trasig.

Vi lever bare en gang, og det er bare nå at ungene er små - ikke om 10 år. Vi vil ikke la livet passere i disse årene, og selv kun se ungene våre i 3-4 timer pr ukedag. Jeg vil oppleve ungene mine i hverdagen. Det er den beste løsningen for oss. Mannen er dessuten borte fra hjemmet i 4-6 uker, for så å være hjemme i ca tilsvarende tid. Han ønsker at jeg skal være hjemmeværende fram til minstemor er i skolealder, hvis jeg selv ønsker det.

Jeg synes det er en skam at samfunnet er lagt opp til at "alle" skal jobbe fulltid, og at ungene må være i barnehagen fra morgen til sen ettermiddag. Det er vel ikke småbarnsforeldrenes ønske å ha det like stressende hver dag? Mange ser seg desverre nødt til å legge opp livene sine sånn, pga det økonomiske.

Jeg er *glad* for at jeg har muligheten til å være hjemme disse barneårene. Ungene har hatt/har redusert plass i barnehagen, og barnehagen er plassert rett utafor stuedøra. Skolen er rett borti gata, og førsteklassingen går ikke på SFO. Praktisk for oss :)

Hva andre folk gjør, det driter jeg i. Mener bare at det er synd at mange som heller ville hatt mer tid med ungene sine, ikke har muligheten til å korte ned på jobbhverdagen.

"Jeg synes det er en skam at samfunnet er lagt opp til at "alle" skal jobbe fulltid, og at ungene må være i barnehagen fra morgen til sen ettermiddag."

Det er denne delen jeg reagerer litt på... For kanskje vi skal slutte å tro at vi kan få i pose og sekk? Vi må velge det ene eller det andre. Vil man ha barn må man velge bort endel andre ting.

Vil man ha andre ting, vel - så kanskje man får velge bort barn, da....

Joda - det er lovlig å si, og jeg tar det ikke til meg personlig. Det bare virket som om enkelte her mente at man var en dårligere forelder om barna var lenge i barnehagen, og den kjøper jeg ikke.

Jeg nevnet ihvertfall ikke at de er dårligere foreldre, for det tror ikke jeg heller. Dårlige foreldre finner man i alle samfunnslag, uavhengig av arbeidstid...

Leste om 13-åringen som hadde fått byforbud av politiet, noe foreldrene protesterte kraftig på! Det er dårlige foreldre!

Gjest student som sitter

Jeg sitter hjemme av og til, men da studerer jeg...;-) Så ikke alle som er hjemme sitter og ser såpe på tv, altså. Dessuten kommer skolebarn hjem kl tolv eller ett, så da er det fint at jeg er her.

Annonse

Gjest Persille

Jeg nevnet ihvertfall ikke at de er dårligere foreldre, for det tror ikke jeg heller. Dårlige foreldre finner man i alle samfunnslag, uavhengig av arbeidstid...

Leste om 13-åringen som hadde fått byforbud av politiet, noe foreldrene protesterte kraftig på! Det er dårlige foreldre!

Enig! Hvorfor i all verden protestere på det??

Hva har en 13-åring å gjøre i sentrum midt på natta??

ylvali1365381015

Meget bra oppsummert! :-)

Bare så synd fedre er litt tregere til å innse dette.

Barnehagene oppsto ikke pga barna, de kom som et resultat av tidens nødvendige krav rundt siste århundreskifte.

Det har etterhvert blitt et fint tilbud for de fleste barn, men jeg mener som deg at foreldre til små barn bør revurdere. De sårbare og fine årene er over før man får sukk for seg. (Har jeg hørt ;-))

Enig! Hvorfor i all verden protestere på det??

Hva har en 13-åring å gjøre i sentrum midt på natta??

Absolutt ingenting! Og han er på full vei inn i de kriminelles rekker, i følge politiet.

Tror foreldrene fikk beskjed fra rettsapparatet, om at gutten ikke skal være i byen til visse tider...

Her var det også snakk om foreldre med status i samfunnet.

Jeg grøsset langt inn i sjelen...

Kanskje de ikke liker barnet sitt...?

Nei, Persille. Det handler ikke om å være dårlige foreldre. Jeg tar utgangspunkt i at alle foreldre elsker barna sine over alt her på jorden, og ønsker absolutt det beste for dem.

Men det handler om prioriteringer. Noen har overhodet ingen valgmuligheter. Det vet jeg. Men mange har faktisk mulighet til å innskrenke forbruket og kanskje jobbe 80% i et par år slik at dagene blir kortere for både liten og stor.

Gjest Flystripa

"Jeg synes det er en skam at samfunnet er lagt opp til at "alle" skal jobbe fulltid, og at ungene må være i barnehagen fra morgen til sen ettermiddag."

Det er denne delen jeg reagerer litt på... For kanskje vi skal slutte å tro at vi kan få i pose og sekk? Vi må velge det ene eller det andre. Vil man ha barn må man velge bort endel andre ting.

Vil man ha andre ting, vel - så kanskje man får velge bort barn, da....

Enhver får ta sine egne verdivalg.

Veldig godt sagt!

Meget bra oppsummert! :-)

Bare så synd fedre er litt tregere til å innse dette.

Barnehagene oppsto ikke pga barna, de kom som et resultat av tidens nødvendige krav rundt siste århundreskifte.

Det har etterhvert blitt et fint tilbud for de fleste barn, men jeg mener som deg at foreldre til små barn bør revurdere. De sårbare og fine årene er over før man får sukk for seg. (Har jeg hørt ;-))

Amen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...