Gå til innhold

Får jeg mer melk? Laaaangt


Gjest Kate

Anbefalte innlegg

Først litt "historikk": Guro er født 4 uker før termin (keisersnitt), og på sykehuset ble det bestemt at jeg ikke skulle amme henne fordi hun ble så sliten. Pumpet og gav på flaske + tillegg. Hadde også et par dager med sondemating. Da vi kom hjem etter 2 uker fortsatte vi med pumping og flaske i ei ukes tid før vi prøvde puppen m/skjold (tok ikke noe annet). Det gikk sånn rimelig bra, men hun måtte få morsmelkserstatning også.

Etter bare noen dager fikk jeg urinveisinfeksjon og dermed penicillin (har skrevet innlegg om dette før), og da hun regelrett spydde mens hun puppet, tok jeg det som et tegn på at hun ikke tålte det. Så da pumpet jeg igjen mens hun fikk flaske/erstatning i ei uke.

Etter kuren puppet vi igjen i 4 dager før jeg fikk ny urinveisinfeksjon og ny kur (et annet merke). Produksjonen var på oppadstigende kurs, men med ny kur ble det pumping på nytt (hun spydde på puppen igjen) i ei uke. På siste kurdag fikk jeg en allergisk reaksjon på medisinen, og derfor utsatte jeg ammeoppstarten med noen dager, så tilsammen ble det pumping i 11 dager med stadig mindre mengde (til tider ingenting). Jeg pumpet omtrent hver 3. time +/- (alt ettersom det lot seg gjøre i forhold til et "normalt" liv).

Så til saken. Nå har vi puppet siden fredag, og det virker ikke som om det kommer noe særlig melk. Hun får pupp både lenge og vel ved hvert måltid, begge sider, før hun får flaske med erstatning. Av og til sovner hun på puppen og går dermed glipp av erstatningsmåltidet. Jeg har heller ikke spreng lenger, hverken morgen, middag eller kveld. Tidligere har jeg hatt spreng både titt og ofte, men det forsvant i løpet av de siste dagene i siste "pumpeperiode".

Jeg ammer ikke om natten og har aldri gjort det. Frøkna legger seg i halv ti-tida og sover til ca. 4, da står pappan opp og gir flaske. Så sover hun videre til 7-8 på morgenen, og da begynner "puppedagen".

Det jeg lurer på, er om det er noe håp om å få opp produksjonen igjen? Jeg hører at hun svelger noen ganger med en gang hun får tak (tar puppen uten skjold nå), men så blir det bare kosing etterpå (så lenge hun har tålmodighet, da).

Råd mottas med stor takknemlighet - igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Jeg er ikke noen stor ekspert på området, men en ting du ihvertfall bør prøve er å amme henne på natten også. Nattammingen er veldig fin for å få opp produksjonen. Dessuten går det for lang tid mellom stimulering av brystet hvis du ikke ammer på natta. La pappaen hente henne til deg slik at du får mest mulig hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Jeg er ikke noen stor ekspert på området, men en ting du ihvertfall bør prøve er å amme henne på natten også. Nattammingen er veldig fin for å få opp produksjonen. Dessuten går det for lang tid mellom stimulering av brystet hvis du ikke ammer på natta. La pappaen hente henne til deg slik at du får mest mulig hvile.

Kjære kate.Du har virkelig gjort litt av en innsats! En hestekur er å amme hver 2.time om dagen og hver 3-4 time om natta. Mange opplever at det tar fra dager til en uke før man ser resultat.Hvile, støtte og omsorg for deg er også viktig. Noen erfarer at ammete, vørterøl kan øke produksjonen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå har jeg slitt med ammingen i noen uker etter brystbetennelse og en dårlig start, poden er fire uker gammel. Jeg har prøvd å ha økedager innimellom når jeg har orket der han har fått puppe hver time eller hver annen time - men han har måttet få tillegg også. Han får om natten, fordi han våkner minst en gang, dette skal som valnøtt sier også hjelpe på produksjonen. Jeg drikker mye, også ammete og vørterøl. Endelig - de siste dagene virker det som strevet har båret frukter, han krever mindre og mindre tillegg, og sist jeg pumpet fikk jeg ut hele 60ml! En hel liten seier, da jeg en stund følte mest for å gi opp - det var vondt, lite melk, jeg syns ikke det kom noe mer i det hele tatt, han var sulten osv. Men etter råd herfra har det nå altså begynt å fungere. Regner med at det tar et par uker ennå før jeg i beste fall er oppe på fullamming, og da har jeg hittil holdt på å streve med pupp og tillegg og økedager og mas i minst 14 dager. Men det er verdt det når jeg endelig begynner å se resultater!

Det er viktig å prøve å ta det med ro og ikke stresse for mye også, og jeg er heldig som har en flott mann som stiller opp og vasker tøy og baker brød og tar seg av huset og støtter 110% opp om mitt strev med ammingen. Lykke til til deg også - det er strevsomt noen uker, men det kan gå bra! Ellers er det jo ikke noe nederlag å gi tillegg heller, jeg vokste opp på det selv, og har "aldri" vært verken syk eller allergisk eller noe. Hvis jeg ikke hadde begynt å se at melkemengden faktisk økte de siste dagene nå hadde jeg nok vært meget nær ved å gi opp og gå over til kun tillegg selv - man skal jo overleve selv også!

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære kate.Du har virkelig gjort litt av en innsats! En hestekur er å amme hver 2.time om dagen og hver 3-4 time om natta. Mange opplever at det tar fra dager til en uke før man ser resultat.Hvile, støtte og omsorg for deg er også viktig. Noen erfarer at ammete, vørterøl kan øke produksjonen. Lykke til!

Takk for svar.

Å amme hver 3.-4. time om natta betyr jo at jeg må vekke vesla - er det bra, da? Skaper ikke det et heller dårlig søvnmønster? (Hun sover på eget rom og har gjort det fra dag 1, og storkoser seg i senga si)

På dagtid er det vel omtrent hver 2. time hun blir lagt til - med unntak av en litt lengre dupp midt på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Takk for svar.

Å amme hver 3.-4. time om natta betyr jo at jeg må vekke vesla - er det bra, da? Skaper ikke det et heller dårlig søvnmønster? (Hun sover på eget rom og har gjort det fra dag 1, og storkoser seg i senga si)

På dagtid er det vel omtrent hver 2. time hun blir lagt til - med unntak av en litt lengre dupp midt på dagen.

kjære kate. Hvis du ikke vil vekke henne, kan du pumpe deg istede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...