Gå til innhold

Gjør folk seg til her inne?

Anbefalte innlegg

Gjest visste ikke at det var noe galt i det jeg...

Mine unger har adventskalender som de åpner om morgenen, og det er stooor stas. Og de spiser det de får med en gang, altså om morgenen. Slik gjorde jeg det når jeg var barn og slik gjør mine unger det, og det synes vi er hyggelig! De spiser også frokost da, før kalenderåpningen.

Fortsetter under...

• Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• org

6

• ylvali1365381015

6

• Atene

4

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Hva med dette da? Mannen min og eldstejenta på 8 år hadde sett på jul i valhall på mandagskvelden og kost seg med sjokolade og potetgull mens jeg var på jobb.

Skulle jeg ha blitt sur for det? Nei absolutt ikke. Vi pleier å begrense inntaket til helgene, men nå hadde disse to hatt det veldig koselig denne kvelden og jeg synes det er helt greit sånn av og til.

Skulle bare mangle. Jeg får noia av folk som blir så strikse på reglene sine at det ikke finnes rom til å gjøre et lite vri på hverdagen innimellom.

Er så enig=)

Vi åpner kalenderen når vi kommer hjem fra jobb og skole, men den inneholder ikke godis hver dag, kun på lørdager. Ellers får de pepperkaker/hvite kakemenn til barne-tv hver dag nå i adventen.

Har du laget kalenderen selv, siden du har kontroll på innholdet?

Gjest også en mamma

Vi åpner kalenderen når vi kommer hjem fra jobb og skole, men den inneholder ikke godis hver dag, kun på lørdager. Ellers får de pepperkaker/hvite kakemenn til barne-tv hver dag nå i adventen.

Pepperkaker og kakemenn er jo ikke et hakk bedre enn godteri rent ernæringsmessig, da. :-)

Her i huset spiser barna skiva si til frokost. Så åpner de sjokoladekalenderen og spiser den, så går de på badet å fullfører morgenstellet sitt med å pusse tennene før de drar på skolen.

Om andre mener at dette er galskap, så blåser jeg i det. Jeg bryr meg veldig lite på hva "forståsegpåerene" her inne mener :). Barna er 11 og 8 år, dette har de gjort fra første året vi begynte med julekalender, og ingen av de har hull i tennene enda.

Dere er ikke alene. Slik er det her i huset og, og inntil nå...

Annonse

Det blir mye, så det er jeg enig i at barnet ikke kan spise hver dag, men jeg har også lest her eller ande steder om barn som har slik kalender med sjokolade i, som må spare det til lørdag. Jeg ville ikke gitt godteri for 10-15 kr hver dag i hele advent, ikke bare på grunn av tenner, men stadig flere barn lider av sukkeravhengighet i Norge å det skal man ha respekt for.

Det lille ekstra i advent og juletid, gjør ingen sukkeravhengige. Det man inntar mellom nyttår og jul derimot!!!... Det gjelder og ikke bli helt fanatisk i å gjør alt så fryktelig riktig da! Livet er til for å leves!!

Det kom feil ut, det var selvsagt det jeg mente. Ingen barn tar skade av å spise en sjokoladerute om dagen i advent. Men så leser jeg om flere barn som må spare det i en eske til lørdag, det blir litt hysterisk.

Enig! Det er hysterisk. Hysteri er forøvrig ikke sunt=)

Er det ett sted jeg ikke gidder å gjøre meg noe særlig til, så er det her inne.

Guttungen får ikke godteri hver dag i desember, enkelt og greit fordi jeg ikke vil ta stasen og glansen av akkurat det.

Vi skeier imidlertid ut adskillig oftere enn vi gjør ellers i året - men da som en gledelig overraskelse. I går fikk han feks noen pepperkaker til barne-TV, og det var veldig koselig.

Han har julekalender som inneholder både smågaver, aktiviteter og noen sjokoladebiter innimellom. Det er helt tilfeldig hvilke ukedager sjokoladebitene kommer på. :o)

Her er et eksempel. En kvinne skriver:

Hvert av barna har fått en boks hver der de kan spare sjokoladene, til lørdagen eller helt til jul. (I selve romjulen får de spise godterier hver dag). Har kjøpt en litt juleaktig boks, der de også kan stappe i andre holdbare godterier. For å samle seg et lite lager til jul.

Kjære folk! Er glad jeg ikke er barn og vokser opp i det hjemmet!

Her er jeg helt på linje med deg. Man gir ikke barn sjokoladekalender hvis de ikke får lov til å spise sjokoladen når de åpner kalenderen.

Da er jeg heller _skikkelig_ kjip, og bruker den samme julekrybben med 24 figurer som kalender år etter år...

Jeg synes forøvrig det er prisverdig med foreldre som tar seg tid og anledning til å pønske ut andre typer kalendere=)

Sjokoladekalender - dyrt? Vi kjøpte på Rema til 8 kroner stykket... :-) Der er det da den enorme mengden 50 gram sjokolade fordelt på 24 biter... Blir ungene mine overvektige av det, ja da er det SKÆBNEN! :-)

=)

Jeg er ikke oppvokst med godterier hver dag i advent, og tror barn klarer seg godt uten.

MEN jeg tror heller ikke at en sjokoladekalender skader.

Snuppa har en Haribo-kalender som har noen småbiter med godterier nesten hver dag. Greit nok det også.

Annonse

Mine tre fikk sjokoladekalender (kr 10,- på RIMI) fra nissen, og de får den lille sjokoladebiten i forbindelse med frokosten. Nå viser det seg at minstejenta trolig ikke tåler den sjokoladen, så hun får annen type godteri (en liten pastill eller en seigmann e.l.) i stedet.

I tillegg får de hjemmelaget kalender med småting i eller en aktivitet som er skrevet på en papirrull.

I dag fikk de "Teater", i går badeskum, dagen før "baking", i morgen strømpebukse.....

Vi har ikke annet godteri i adventstida enn den lille biten om morgenen - det er lørdagsgodt som vanlig. Pluss kaker av og til da :-)

Jeg regner da med at folk svarer ærlig her inne? Hos oss har det aldri vært tradisjon med ekstra godterier i adventstida. Det er lørdagsbarnetv som gjelder også nå ;-)

Påsken er den eneste tiden på året der ungene får godterier til barnetv flere dager på rad. De får hvert sitt påskeegg og får spise en-to godterier fra egget noen dager på rad.

Vi er forøvrig ikke fanatiske. Det hender det vanker en sjokoladebit nå og da selv om det ikke er lørdag. Idag har ungene vært hos mormor og de fikk da hver sin nissesjokolade :-)

Gjest Elextra

Du har nok rett i at mange nok er mer PK her inne enn i virkeligheten. Tar meg av og til i det selv, holdningene er ofte mer idealistiske enn ting viser seg å bli i praksis :-).

Likevel gir jeg ikke barna mine sjokolade i julekalenderen. Ser rett og slett ingen grunn til det, de har ikke godt av det, og jeg ønsker å bevare sjokolade og annet godteri som noe spesielt de får kun ved sjeldne anledninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...