Gå til innhold

Gjør folk seg til her inne?

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hørt om at det er normalt å spise mer godteri i advendtstiden, annet enn evt. den lille sjokoladen i kalenderen for de som har det. Kan ikke huske at vi hadde noe mer godteri i ukedagene da jeg var liten i allefall.

Vesla her i huset (min stedatter) er i ferd med å bli litt for stor, selv om hun kun spiser ordinær mat og litt godteri på lørdager, så vi passer litt ekstra på om dagen.

Nå i adventstiden er det kun godteri på lørdager som vanlig, og av kalendere har hun pakkekalender (uten godbiter) og Linus i Svingen kalender.

Men det er vanskelig å holde igjen også, for barna til både mine søsken og min manss søsken drikker brus hele uka og spiser litt godt nå og da som det passer seg virker det som. Så om vi er innom på besøk, så kommer de drassende med brus med en gang.

Vesla er heldigvis glad i vann, så om vi sier at hun ikke får brus, så drikker hun gladlig vann. MEn det er værre når de kommer med kakefat og godteri på bordet.

Da sier vi som regel at hun kan få spise 1. Men det er ikke så lett når de andre barna dytter innpå så mye de vil.....

Vi forsøker å si det til familien at de kan begrense å sette frem så mye om vi er innom på ukedager, men det går visst i glemmeboken.

Vi drikker brus hver dag og ingen av barna er tykke, men vi drikker mest pepsi Max og det blir man ikke fet av.

Hvis dere vil ha familien med på slankekur av vesla, kan dere kanskje foreslå at de setter frem frukt i stedet for kaker, og at de har light brus som et alternativ til sukkerbrus.

Når jeg får besøk av slankere eller slanker meg selv, gjør jeg det slik. Man må jo servere noe...

Fortsetter under...

• Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• org

6

• ylvali1365381015

6

• Atene

4

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

"Lenge leve den gyldne middelvei, mener nå jeg - men for all del, det er flott for unger å ikke spise mye sukker/sjokolade, så all ære til dem som orker å gjennomføre det ;)"

Det er da ikke noe problem å gjennomføre? Unger lager ikke trøbbel når ting er som det pleier;-)

Hos oss skaper godterier problemer kun når det spises, ikke når det ligger i skapet... Eldstejenta på ni år ble "gal" av søtt før, men er heldigvis bedre nå ;-)

*flire*

Vi er ikke akkurat avstående på snop-fronten vi voksne heller, selvom det stort sett skjer etter at både små og store barn har lagt seg ;)

Det jeg prøvde å si var vel at vi ikke har gjort dette til en fanesak - uten at vi fråtser i snop av den grunn!

Gjest amparro....

Det kom selvsagt feil ut, men jeg hører om barn som må spare den stakkars lille sjokoladebiten i adventskalenderen til lørdagen. Det skal ikke være lørdag hele uka.

Da lurer jeg på om du har hørt om mitt barn? Jenta vår sparer faktisk sine sjokoladebiter til lørdag. Det gjorde hun ikke i fjor, men nå er det på grunn av helse. Det kan jo være sånne grunner også vet du :-)

Hvorfor skal folk gidde å gjøre seg til her inne, på et forum med ukjente mennesker. Jeg sover i allefall ikke dårlig om natta om noen skulle mene jeg har meninger som er helt ute på jordet:-)

Vi kjenner vel alle til typen som streber etter å være politisk korrekte, men hvorfor man skulle ønske å være det her inne det skjønner jeg da bare ikke.... Tror ikke det er slik.

Når det er sagt: Jeg elsker sjokolade men er forholdsvis restriktiv i forhold til barna. Her er det lørdagsgodt, ferdig med det. Har heller ingen tradisjon på at advent skal innebære mye godtespising til barnetv. En liten ting i kalenderen er helt greit for min del, men ikke noe ekstra på kveldstid her nei.

Men i JULA derimot...:-)

Jeg tenkte først å lage en kalender med små ting/gaver for hver dag(de ferdige med ting er oftes for eldre barn enn mine). Men etter å ha tenkt litt på det så fant jeg ut at ungen tar mer "skade" av en pakke enn en bitteliten bit sjokolade hver dag!

Annonse

tzatziki1365380058

Stakkars liten! :-(

Tenk å sitte og se på at de andre spiser og koser seg, mens hun selv kjenner på skammen over å være for tjukk til å kunne kose seg som de andre!!

Da er det bedre å tone det ned i slike sammenhenger, og heller være bevisste på hva dere selv serverer på hjemmebane, slik dere tydeligvis er.

At andre får poengtert hva dere driver med mens hun selv er til stede må dere unngå! Særlig om det er andre barn til stede.

Også tjukke må "få ta seg en fest" av og til! Det er det daglige som teller, og som vil virke over tid.

Jeg har sett skammen i naboguttens øyne i slike sammen henger, når foreldrene bremser inntaket så alle hører det, mens søsknene spiser og fråtser. Det må da føles som forskjellsbehandling og dyp urettferdighet i barnets øyne?

Jeg håper dere er mer diskrete, og tar vare på hennes integritet og selvfølelse.

:-)

Helt enig!

Og dersom hun legger på seg av samme mat og mengder som andre holder seg normalvektig av, så ville jeg tatt henne med til lege, først og fremst

Min venninne har unger som begynte å ese ut etterhvert, og ingen skjønte hva det kom av. Helt til de ble sjekket, og fikk diagnose insulinresistens. Da er det nesten umulig å gå ned i vekt eller holde seg stabil på "vanlig" kosthold, da må man tenke mye mer a la Fedon og Libra (som tillater noe mer hvete osv).

De familien la om kostholdet, ordnet det seg for alle sammen.

Vi er rett og slett ukorrekte ;o) Her er det frokost og Smartieskalender før klokka er 08. Hver dag! *hehe*

Men i dag var det ikke noe sjokolade i Smarties-kalenderen! :o) Lillebror her i huset stod og hoppet og gaulte "egg!! egg!!",som er hans betegnelse på alt som er godt. Han vet veldig godt hva som er i kalenderen. Trodde han ;o) Men han tok det med fatning, storesøster fikk stempelet, og vi ruslet ut på kjøkkenet og spiste brødskive med leverpostei.

Godteri er ikke hverdags her i huset, vi har ikke fast lørdagsgodt en gang, men lillebror er for liten for pakkekalender, men likevel stor nok til å forstå at storesøster får noe han ikke får. Så da er sjokoladekalender en fin ting. Jeg tror ikke han tar varig skade ;o)

hehe, "foreldrekonkurranse" ;)

Jeg synes du skal lage din tradisjon, ikke bry deg om hva andre dolere mener. Jeg er ikke så redd for om ungene koser seg litt i adventstida. Det de fleste dolmødre vil, er å minske på usunt, øke sunne ting. Og det er jo bra! Nordmenn er altfor store på sukkerinntak....

Gjest abrahamsen

Her har vi ikke godteri sånn til hverdags i adventstiden nei. Men det kan tenkes at det slenger en pepperkake i ny og ne, men ikke hver dag.

Er det så innmari snerpete og politisk korrekt det da?

Hvorfor gi de godteri når de ike spør eter det?

Annonse

Gjest abrahamsen

Det kom selvsagt feil ut, men jeg hører om barn som må spare den stakkars lille sjokoladebiten i adventskalenderen til lørdagen. Det skal ikke være lørdag hele uka.

Tror du må lese korrektur før du sender innlegg... I hovedinnlegget snakket du om godteri til barne TV. Det er noe ganske annet enn en liten sjokoladebit. Her i huset får de også en sjokoladebit hver morgen. Skjønner ikke at noen kjøper sjokokalender dersom de ikke lar ungene spise de..

Gjest abrahamsen

Vi drikker brus hver dag og ingen av barna er tykke, men vi drikker mest pepsi Max og det blir man ikke fet av.

Hvis dere vil ha familien med på slankekur av vesla, kan dere kanskje foreslå at de setter frem frukt i stedet for kaker, og at de har light brus som et alternativ til sukkerbrus.

Når jeg får besøk av slankere eller slanker meg selv, gjør jeg det slik. Man må jo servere noe...

Men om man ikke blir feit av pepsi max, så er det feil å tro at det er bra for helsa. Jeg drikker en del pepsi max, men lar ikke ungene mine få det. Det kan rett og slett ikke være bra å drikke det hver dag. (Nei, jeg drikker ikke så ungene ser det og de får i helgene)

*flire*

Vi er ikke akkurat avstående på snop-fronten vi voksne heller, selvom det stort sett skjer etter at både små og store barn har lagt seg ;)

Det jeg prøvde å si var vel at vi ikke har gjort dette til en fanesak - uten at vi fråtser i snop av den grunn!

Jupp, omtrent som hos oss tror jeg :-)

Gjest sjøstjerna

Har ikke lest tråden.

Men jeg har lagt merke til det- at alle forsøker fremstille seg så "perfekt".

Ikke sukker-pålegg, nugatti en gang i uka, godteri bare lørdag- og i små mengder. Ikke ditt- ikke datt. blir tullete av å lese slikt. Før var det en god del slike sukker-innlegg på hva som er egnet pålegg osv osv.

Gjør som du føler rett for dere. Og bruk sunn fornuft. Det burde holde- for å være en god mor.

Gjest abrahamsen

Joa, men om morgenen er vel enda verre enn til barne-TV? Her prøver jeg å trøste LOTUS78 ved å innrømme at jeg er en _skikkelig_ bedrøvelig mor, og så kommer du her og kommer her;-)

He he, jeg er jo en supermor av en annen verden kan du skjønne.

Jeg har ingen feil, er perfekt i oppdragelse og holder et helsundt kosthold. Der har du meg;o)

Nei nå gjorde jeg meg kanskje litt til...

Vi spiser ikke godteri til barne-tv selvom det er advent.

Ungene har fått sjokoladekalender (fra banken av alle steder), så de spiser èn bitteliten sjokoladebit hver dag, tilogmed _før_ frokost.

Selv har jeg kjøpt lego-kalender til dem.

- ang det å gjøre seg til, tror nok folk skriver det de mener her inne, men at i de fleste familier glipper det av og til. Jentungen og jeg går f.eks innimellom på kafè på vanlige tirsdager som er fridagen vår, og spiser skolebrød og drikker kakao. Men som hovedregel får vi sånne godsaker kun i helgene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...