Gemini Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Vel, det er jo mulig. Men leste et svar fra deg der jeg ikke skjønner hvordan du kan ha tolket jubaong og ev andre meningsfeller. Nå fikk du iallefall min mening oppsummert, enig med jubalong i at det er til det beste for barnet å få litt bedre tid med familien og mer roig tid. I tillegg til bhg, etterhvert som barna lærer å hevde seg blant andre. Puuh, litt av en storm det ble, se alle beslektede tråder... ;-) Familie = kun mor, da eller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2044279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Hæ? AAA har da aldri hatt noe annet nick så lenge jeg har kjent henne her inne! Nå tuller du fælt! "mamma til 1,2, og 3" er derimot ikke en gang et registrert nick... Var det du som sa noe om stein og glasshus ovenfor? Det passer ganske bra her også ser det ut som. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2044293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 "Vår families økonomi har visst alle bitt seg merke i" Jeg tror du har misforstått en del av angrepene. For min egen del synes jeg ikke det er noe galt i valget dere har tatt. Jeg har jo tatt samme valget selv. Eller valg og valg. Jeg har en mann som nekter å jobbe mindre da, men det er en annen sak. Det var bare -en- eneste setning jeg reagerte på og som fikk meg til å kaste meg over tastaturet og det var denne: Hvorfor velger folk å få barn da? Jeg ble ikke provosert. Det er lov og tenke mange forskjellige tanker rundt dette. Det har jeg da selv gjort, men jeg har kommet til at vi må akseptere hverandres valg og skjønne at vi alle vil våre egne barn vårt beste enten vi velger slik eller sånn og dessuten er det diskutabelt hva som er barnas beste. Her er meningene forskjellige og vi er heldig som har kommet så langt at vi i det hele tatt kan ha denne diskusjonen. Nå må vi kvinner slutte å kritisere hverandre. Jeg føler at andre aksepterer mine valg og sikkert dine også og du må akseptere andres. Ellers kan det gå hardt for seg i diskusjoner noen ganger. Noen ganger er man enige, andre ganger ikke. Ikke ta det så tungt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2044298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ylvali1365381015 Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Familie = kun mor, da eller? NEI! Har du lest noen av de innleggene jeg har skrevet i besektede trådene vet du at jeg ikke mener det... Så mye far og så mye mor som mulig, dersom begge er yrkesaktive. Også ellers, selv om det med alderen er bra med bhg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2044303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Jeg reagerte ikke på ditt valg, eller ditt svar i større grad enn andre - og jeg oppfatter deg ikke på noen måte som gjør at du trenger å beklage noe som helst. Det jeg derimot reagerer på, er at enkelte ser ut til å tro at de er _bedre_ fordi de har tatt andre valg enn f.eks. meg. Jeg har gjort mine valg bevisst, fordi jeg mener de er bedre for mitt barn, og meg - sammen. Jeg tror ikke hun hadde hatt det noe bedre om hun hadde hatt to timer mindre i bhg hver dag - enkelt og greit. Med andre ord, jeg kunne valgt å gjøre det annerledes, men jeg ønsker ikke det - jeg tror dette er det beste for oss begge to. Og jeg forventer at dere respekterer meg for det valget, på samme måte som jeg respekterer dere for deres valg om å bli hjemme i lengre tid. Det innebærer blant annet at kommentarer om at "sånne folk" ikke burde ha barn osv er fullstendig unødvendig. Jeg kan f.eks hevde rett tilbake, at barn som ikke har vært tilstrekkelig i barnehage og lært de sosiale kodene får problemer når de kommer i skolen, eller at barn uten søsken har en dårligere barndom enn de med osv - påstander som er like grunnløse som at jeg ikke burde hatt barn bare fordi jeg velger å ikke tilbringe alle timene i døgnet med henne. Jeg vet med meg selv at jeg er en god forelder - og jeg tar ikke kritikken deres innover meg, jeg prøver bare å få dere til å forstå at dere ikke er noe bedre enn oss, om vi kan si det sånn 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2044315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke provoserende ment :o) Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Jubalong70, når du er hjemme med barna dine, tilbringer du og din mann tiden - sammen - med de? Eller leker de for seg selv mens du og din mann pusler rundt i huset? Ikke svar meg, jeg ville bare få deg til å reflektere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2044349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Jeg er helt enig med deg! Har selv tidligere ikke hatt noe valg når det gjelder tidspunkt for levering og henting i bhg pga arbeidsgiver. Men føler meg ikke angrepet for det. Slik var det bare. Og slik er det mange som har det. Ferdig med det. Men nå som har jeg mulighet, velger jeg å jobbe redusert. Jeg synes også det er rart om folk ikke velger å ha mer tid med egne barn hvis de har mulighet til det. Men dette er ikke noe jeg pleier å si til folk. Jeg bryr meg om mitt eget liv og har mer enn nok med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2044435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Tror jeg skjønner hva du mener, men som du sier selv, du var ganske krass i det innlegget du refererer til , og da går jo folk i forsvar... "skulle ikke hatt unger" er jo ganske provoserende å høre. (du bør heller si som bestemora mi: Dom sku' hatt juling og itte mat!") Jeg har "kjent" deg ganske lenge her, og du har stort sett gode svar og innlegg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2044455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Saken er den at du konstruerer opp mennesker som jeg ikke tror finnes i noen stor utstrekning. Ja, det finnes unntak fra enhver regel - men sannsynligvis minst 99 % av alle foreldre er IKKE i kategorien som har barn til pynt, og som plasserer dem i barnehagen fordi de ikke gidder væer sammen med barna sine. Minst 99 % av foreldrene jobber ikke fordi de er superegoister. Derfor er innlegget ditt helt feilslått - dette i likhet med de foregående om samme tema. Du tillater deg å så tvil om andre menneskers motiver for å gjøre som de gjør. Samtidig forsvarer du det valget DERE har tatt, med at mannen din må ha en jobb han trives med. Og da er det på tide med en oppvåkning. For ærlig talt jubalong, det er det de fleste av oss gjør. Vi ønsker å ha en jobb vi trives med, som er akseptabelt betalt, som passer i forhold til utdanningen vår, og som er forenlig med det å ha barn. Du har ingen grunnlag for dine påstander om at det finnes noen som "utnytter" barnehagen. Du har ingen grunnlag for å si at folk har barn bare til pynt. Og problemet er at du TROR faktisk det. Du velger å trekke konklusjoner om andre menneskers livsførsel - og konklusjonen din er at flere kunne vært mer hjemme. Det er så underlig at du tillater deg å komme med kraftsalver mot andre, hvor både mor og far jobber 100 %, samtidig som dere selv lever et langt i fra optimalt liv - og det er du til og med enig i. Og ja, man skal være mildt sagt jævlig forsiktig med å snakke til andre om prioriteringer når man selv sitter i en situasjon hvor man strengt tatt ikke trenger å prioritere. Jeg vet ikke hva du ville med dette innlegget. Muligens rettferdiggjøre både deres families valg, og samtidig rettferdiggjøre dine meninger om andre familiers valg. Og du mislykkes. Igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2044696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Poenget er jo at du kritiserer andre for en løsning som du mener er dårlig for barna, mens dere har valgt, og forsvarer, en løsning som de fleste mener er enda dårligere for barna. Det har i utgangspunktet ikke noe med deres økonomi å gjøre, men med at du mener at "andre folk" bør gi slipp på god økonomi fordi de heller burde prioritere barna. Mens dere, som etter manges mening ikke prioriterer barna, altså skal ha lov til å prioritere både økonomi og trivsel i pappas jobb? Du kaster stein med stor kraft, mens du selv sitter i et hus av løvtynt porselen. Må si at jeg aldri før har tenkt mye verken på økonomien deres eller på pendlertilværelsen. Jeg aksepterer at folk gjør forskjellige valg, og tror at unger i Norge stort sett har det kjempebra - selv med pendlerforeldre og mange barnehagetimer. Men jeg fikk hakeslipp denne gangen, faktisk. Nå kan jeg innrømme at jeg tok deg for hardt fatt, men jeg ble innmari provosert. Enda jeg ikke er blant de som verken prioriterer økonomi så veldig, eller har barna 9 timer i barnehage. "Poenget er jo at du kritiserer andre for en løsning som du mener er dårlig for barna, mens dere har valgt, og forsvarer, en løsning som de fleste mener er enda dårligere for barna." Amen! Så enkelt kan det altså sies. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2044699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Saken er den at du konstruerer opp mennesker som jeg ikke tror finnes i noen stor utstrekning. Ja, det finnes unntak fra enhver regel - men sannsynligvis minst 99 % av alle foreldre er IKKE i kategorien som har barn til pynt, og som plasserer dem i barnehagen fordi de ikke gidder væer sammen med barna sine. Minst 99 % av foreldrene jobber ikke fordi de er superegoister. Derfor er innlegget ditt helt feilslått - dette i likhet med de foregående om samme tema. Du tillater deg å så tvil om andre menneskers motiver for å gjøre som de gjør. Samtidig forsvarer du det valget DERE har tatt, med at mannen din må ha en jobb han trives med. Og da er det på tide med en oppvåkning. For ærlig talt jubalong, det er det de fleste av oss gjør. Vi ønsker å ha en jobb vi trives med, som er akseptabelt betalt, som passer i forhold til utdanningen vår, og som er forenlig med det å ha barn. Du har ingen grunnlag for dine påstander om at det finnes noen som "utnytter" barnehagen. Du har ingen grunnlag for å si at folk har barn bare til pynt. Og problemet er at du TROR faktisk det. Du velger å trekke konklusjoner om andre menneskers livsførsel - og konklusjonen din er at flere kunne vært mer hjemme. Det er så underlig at du tillater deg å komme med kraftsalver mot andre, hvor både mor og far jobber 100 %, samtidig som dere selv lever et langt i fra optimalt liv - og det er du til og med enig i. Og ja, man skal være mildt sagt jævlig forsiktig med å snakke til andre om prioriteringer når man selv sitter i en situasjon hvor man strengt tatt ikke trenger å prioritere. Jeg vet ikke hva du ville med dette innlegget. Muligens rettferdiggjøre både deres families valg, og samtidig rettferdiggjøre dine meninger om andre familiers valg. Og du mislykkes. Igjen. Vet du hva - der traff du på mange måter spikeren på hodet! Jeg tror ikke at Jubalong70 har ment å kritisere vanlige foreldre som har interessante jobber og travle dager som fører til at ungene er mye i barnehagen. Men likvel er det nettopp dèt hun har gjort. Fordi jeg tror som deg, at det ikke finnes så mange slike som bare har unger til pynt og som syntes at de er i veien for karrieren osv. De fleste av oss prøver så godt vi kan å få livet til å gå opp. Og vi bør slutte å kritisere andres valg. Når det er sagt, så har jeg stor respekt for jubalong70 og hennes innlegg her inne på DOL, og jeg kan forstå om hun føler behov for å forsvare seg her, fordi hennes mening nok ikke var slik det blir oppfattet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2044773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Vet du hva - der traff du på mange måter spikeren på hodet! Jeg tror ikke at Jubalong70 har ment å kritisere vanlige foreldre som har interessante jobber og travle dager som fører til at ungene er mye i barnehagen. Men likvel er det nettopp dèt hun har gjort. Fordi jeg tror som deg, at det ikke finnes så mange slike som bare har unger til pynt og som syntes at de er i veien for karrieren osv. De fleste av oss prøver så godt vi kan å få livet til å gå opp. Og vi bør slutte å kritisere andres valg. Når det er sagt, så har jeg stor respekt for jubalong70 og hennes innlegg her inne på DOL, og jeg kan forstå om hun føler behov for å forsvare seg her, fordi hennes mening nok ikke var slik det blir oppfattet. Normalt sett har jeg også stor respekt for jubalong70 men denne gangen syns jeg hun virket svært lite gjennomtenkt. Jeg tror faktisk heller ikke at hun mente å tråkke noen på tærne, men av og til må man innse at man GJØR det, når man generaliserer og mistenkeliggjør andre menneskers valg. Og selvsagt tar mange av oss (meg selv inkludert) det en smule personlig. For det jubalong, ylvali og en del andre gjør er å kategorisere mennesker. Og vi som jobber 100 % er da i en av to kategorier. Enten er vi fattige, stakkarslige som ikke kan annet, eller så er vi egoister som ikke bryr oss om barna våre. Jeg føler ikke at jeg er noen av delene. Og jeg føler ikke at mitt valg om en jobb jeg trives med er noe dårligere valg enn valget mannen til jubalong har gjort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2044812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en pedagog Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 [quote name=ikke provoserende ment )' timestamp='1165439376' post='3423033] Jubalong70, når du er hjemme med barna dine, tilbringer du og din mann tiden - sammen - med de? Eller leker de for seg selv mens du og din mann pusler rundt i huset? Ikke svar meg, jeg ville bare få deg til å reflektere. Men kjære vene deg...skulle det være noe negativt i å tilbringe dager med barna sine uten de store oppleggene??? Ikke rart vi har kravstore og rastløse barn i dag. Barn som er vant til at så lenge det er en voksen i nærheten så er det noen til å aktivisere dem. Er selv hjemme , delvis, med ungene mine. Kunne ikke ramla meg inn å ha opplegg for hver bidige stund vi er sammen. Unger trenger ro for å kunne tenke, og utvikle seg via leken. Lek de selv setter i gang uten noen til å styre seg. Klart jeg leker med barna også, men det er i kortere perioder av gangen. Jobber i skolen og ser mange av disse barna som alltid har blitt aktivisert. NOen av dem mister både munn og mæle om de får en ekstra leketime- de vet jo ikke hva de skal gjøre. Nitrist å se at unger kan ha det slik. Barna har godt av å få leke alene og ha tryggheten i at mor eller far finnes i nærheten. De trenger ikke en "hobbypedagog" som går rundt og er redd for at barnet ikke blir tilstrekkelig aktivisert. Blant pedagoger i dag er det vel en utbredt oppfatning at problemet er overstimulerte og slitne barn, ikke understimulerte... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2045140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Det pedagigiske Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Normalt sett har jeg også stor respekt for jubalong70 men denne gangen syns jeg hun virket svært lite gjennomtenkt. Jeg tror faktisk heller ikke at hun mente å tråkke noen på tærne, men av og til må man innse at man GJØR det, når man generaliserer og mistenkeliggjør andre menneskers valg. Og selvsagt tar mange av oss (meg selv inkludert) det en smule personlig. For det jubalong, ylvali og en del andre gjør er å kategorisere mennesker. Og vi som jobber 100 % er da i en av to kategorier. Enten er vi fattige, stakkarslige som ikke kan annet, eller så er vi egoister som ikke bryr oss om barna våre. Jeg føler ikke at jeg er noen av delene. Og jeg føler ikke at mitt valg om en jobb jeg trives med er noe dårligere valg enn valget mannen til jubalong har gjort. Jeg synes det er totalt uinteresant i hva som er årsakene til at barn er i en barnehage 9,5 timer. Det som er interesant er å vite hvordan det virker inn på barnet. Det er det som bør diskuteres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2045377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg synes det er totalt uinteresant i hva som er årsakene til at barn er i en barnehage 9,5 timer. Det som er interesant er å vite hvordan det virker inn på barnet. Det er det som bør diskuteres. Ja, hva mener du om det, da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2046450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg synes det er totalt uinteresant i hva som er årsakene til at barn er i en barnehage 9,5 timer. Det som er interesant er å vite hvordan det virker inn på barnet. Det er det som bør diskuteres. Jeg savner også fokus på hvordan mange og lange barnehagedager virker på barna. Jeg har ikke lest på langt nær alle innleggene om dette temaet, men jeg synes fokus stort sett hele tiden er på hva som er best for foreldrene, og lite refleksjon rundt virkningen på barn. Jeg tror det finnes mange familier som ut i fra de rammer som er gitt velger det som er mest konstruktivt for dem og selv om dette medfører lange dager for barna så anser jeg ikke dette som utslag av foreldrene egoisme. Men jeg tror allikevel at manglende tid sammen med foreldrene er et problem for mange barn som vokser opp i vår tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2046484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg ser du har fått mye pepper. Jeg skal ikke pepre enda mer, jeg respekterer ditt syn selv om jeg ikke er helt enig ) Vil bare si at jeg syns det må være lov å velge å jobbe fullt med god samvittighet selv om man har barn og selv om økonomien kunne tillatt at man jobber redusert. Jeg føler ikke at jeg har gjort noe galt ved å få barn selv om jeg jobber. Barna mine trives, og de har mange venner. Og jeg trives med jobben min/livet mitt, det smitter faktisk over på resten av familien. Jeg har prøvd å jobbe redusert, og være mer hjemme, det passet ikke for meg. Jeg ble sliten og lei og opplevde at barna kjedet seg mye og fikk for lite variasjon i dagene. Jeg hadde f.eks helt klart ikke passet til å jobbe i barnehage. Før jeg fikk barn visste jeg jo ikke hvordan jeg ville bli som mor. Når man først har fått barna, kan man jo ikke levere dem tilbake, selv om det viste seg at jeg ikke er den typiske bollebakende Mamma med stor M. ) Kanskje jeg ikke er den typiske leke-og-hobby mammaen, men jeg er likevel en kjærlig mor som er til stede for barna mine og følger dem opp etter beste evne. Barnehagen har vært en veldig nyttig institusjon som har kunnet kompensere for mine manglende evner på dette området. Hva jeg prøver å si, er at det ikke er så lett å se på overflaten hva som passer for en familie i forhold til en annen. De aller aller fleste av oss vil sine barn det beste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257129-vedr-95-timer-i-barnehage/page/2/#findComment-2046496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.