mari29 Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 hei! jeg har en datter på 14 mnd. som har store problemer med magen. begynner å bli litt lei og fortvilet nå, ser ikke tegn til bedring.hun har vært hard i magen siden hun begynnte å spise mat (grøt osv.), ved ca. 4 mnd alder. ammet henne fra fødsel og i ca 2 mnd. har siden fåttt NAN mme. vi ble sendt til barnelege på sykehuset da hun var ca. 9 mnd. fant ut at hun da hadde store rifter innover i endetarmen. dette ble vel en ond sirkel, siden hun hadde smerter ved avføring. har prøvd ALT, fra maltekstrakt og svisker, til nå 10 ml laktulose og 4 dr laksoberal dråper. dette har hun fått daglig i nå ca 5 mnd. har prøvd å trappe ned på dosen, men da sprekker hun opp i endetarmen igjen. hun har også fått proctedyl (?) stikkpiller mot riftene. har vært til kontroller på sykehuset, men føler ikke at vi kommer noen vei. får bare beskjed om å fortsette m laktulose og laksoberal. innimellom går det noen dager mellom hver avføring, og jeg må da sette Mikrolax på henne. har nå etter råd fra legen, prøvd melkefri kost i litt over en uke, uten bedring. nesten blitt verre faktisk! ellers helt vanlig kost, grøt og mme (bedre enn vanlig melk ifølge legen), brød m div. pålegg, grønnsaker, frukt og middag.datter`n min er ofte grinete og utilpass, og tydelig at hun sliter når hun skal presse ut avføring. sitter vel i hodet på henne at det er vondt... begynner å bli mektig lei! hva gjør jeg? har du noen tips om ting vi kan prøve? eller ting jeg kan ta opp m sykehuset? føler vi har stått bom stille fra i sommer uten bedring...mvh fortvilet mamma 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257210-problemer-med-avf%C3%B8ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Søk på avføring/hard avføring i søkeboksen. Jeg gjorde det og legger ved et av svarene som gjaldt en to-års gammel gutt. Jeg tror han fortsatt har en hard avføringsklump i endetarmen, slik at det gjør vondt når han skal ha avføring. Ihvertfall er det min erfaring fra mange tilsvarende situasjoner. Et alternativ er at han har en liten sprekk i endetarmen, som smerter når den utvides og avføring presser på. Mitt råd er at du setter et klyster, oljeglycerol rectalveske 40-50 ml. Oljen trekker seg inn i avføringen, den blir myk og kommer lettere ut. Så er poenget å holde avføringen helt myk i flere uker. Dersom du får til det ved å kutte ut melk og heller gi cultura eller Biola sammen med fiberrik kost og grønnsaker er det fint, men dersom det ikke gir helt myk avføring anbefaler jeg Duphalac. Siden han får vondt i magen av det, kan et alternativ være renset parafin,1 barneskje daglig. Det gir avføring etter ca 12 timer. Når gutten gjennom lang tid har opplevd at det ikke smerter, pleier problemet å forsvinne. Dersom det er en sprekk i endetarmen er den samme behandlingen aktuell. Dersom dette ikke hjelper anbefaler jeg at du kontakter fastlegen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257210-problemer-med-avf%C3%B8ring/#findComment-2044752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cec5 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Dette kunne vært mitt innlegg. Jeg har en sønn på 14 mnd som har det likedan. Dette er andre uka hvor jeg ikke drikker melk, for å prøve om det kan ha effekt (jeg ammer jo enda). I forrige uke hadde han avføring 3 av 4 dager. Kan ikke huske sist det var slik. Vi trengte heller ikke gi han microlax. Det kom av seg selv. Men nå er det hardt og vondt igjen. Må nok tilbake til legen, så hun får henvist han til barneavd. Vi har prøvd alt. Maltekstrakt (i grøten, med det resultat at han nektet å spise grøt), laktulose (ingen effekt) og nå microlax. Men dette gjør jo ingenting med problemet. Havregrøt har vi prøvd, men får det ikke i han. Rosiner vil han ikke spise. Huff... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/257210-problemer-med-avf%C3%B8ring/#findComment-2046687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.