Gå til innhold

lærer de ikke alfabetet lenger?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• org

7

• Lillemus

6

• Mrs. Wallace

2

• Caloni Makaroni

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg kunne å lese da jeg begynte på skolen for 30 år siden da, men jeg husker enda rekkefølgen på de første bokstavene som ble gjennomgått(bokstavene hang i den rekkefølgen over tavla så jeg så dem der hele skoleåret) og det var I-S-O-L-A-F-E-M-R-U-Å-V...

Så ikke akkurat alfabetrekkefølge den gangen heller nei.

Men da og også nå læres alfabetet seinere. I hvertfall lærer jeg mine elever det. ;-)Alfabetet er praktisk å kunne.

Jeg gikk på barneskolen siste halvdel av 70-tallet og vi lærte heller ikke bokstavene alfabetisk. Man lærer dem i en logisk rekkefølge i forhold til bruk tror jeg. Slik at man raskt kan lage små ord og få mening med bokstavene.

læreren legger opp bokstavlæring etter form på bokstaven. O - ø - U - former, samt rette trek L -T osv... så ofte R osv

Annonse

1. klassingen min lærer boksaver, men ikke etter alfabetet nei. Det gjorde ikke jeg heller for ca 30 år siden .... så dette er ikke noe nytt.

De har lært alfabet-sangen.

Alfabetsangen går igjen innimellom ja...

A B C D E F G

H I J K L M N O P

Q R S T U V W

X Y Z Æ Ø Å

Bokstavene de synger vi

vi synger alle tjueni...

læreren legger opp bokstavlæring etter form på bokstaven. O - ø - U - former, samt rette trek L -T osv... så ofte R osv

Nå har jeg ikke oversikten over hvilke bokstaver Snuppa har lært så langt, men jeg tror det er S, I, E, L, A og O.

Gjest noen som vet dette?

1. klassingen min lærer boksaver, men ikke etter alfabetet nei. Det gjorde ikke jeg heller for ca 30 år siden .... så dette er ikke noe nytt.

De har lært alfabet-sangen.

Nei det gjør absolutt ingenting, men syntes det hadde vært rart hvis de ikke lærte det i det hele tatt. Samme for meg når de lærer det, bare de lærer det. Alfabetet er jo praktisk!

Gjest Elextra

Hvorfor skulle man lære bokstavene i alfabetisk rekkefølge? Det gjorde ikke vi da jeg gikk i småskolen for 30 år siden, og det ville forundret meg om de gjorde det i dag.

Det betyr ikke at vi ikke lærte alfabetet, det lærer man på andre måter.

Man lærer bokstavene i en spesiell rekkefølge for å snarest mulig kunne sette dem sammen til ord og setninger. Husker min første lese-lekse. "Ola lo." og " se sola ola". :o)

Alfabetet lærer man senere, det må man jo kunne siden masse lister f.eks. sorteres alfabetisk.

Alfabetsangen går igjen innimellom ja...

A B C D E F G

H I J K L M N O P

Q R S T U V W

X Y Z Æ Ø Å

Bokstavene de synger vi

vi synger alle tjueni...

Her er den sånn:

A B C så lett som bare D E F

G og H og I og J og K

L M N og O og P og så en liten Q (muuh)

R S T og U

V og W X Y Z så lett

og til sist hva kommer så? Æ Ø Å

Annonse

Hvorfor skulle man lære bokstavene i alfabetisk rekkefølge? Det gjorde ikke vi da jeg gikk i småskolen for 30 år siden, og det ville forundret meg om de gjorde det i dag.

Det betyr ikke at vi ikke lærte alfabetet, det lærer man på andre måter.

For lettere å finne frem i f. eks. telefonkatalogen. :-)

Gjest Elextra

For lettere å finne frem i f. eks. telefonkatalogen. :-)

?

Finner man lettere frem i telefonkatalogen av å lære bokstavene i alfabetisk rekkefølge? Det var nytt for meg.

(at man også skal lære alfabetet ser jeg på som en selvfølge, kfr. innlegget mitt)

?

Finner man lettere frem i telefonkatalogen av å lære bokstavene i alfabetisk rekkefølge? Det var nytt for meg.

(at man også skal lære alfabetet ser jeg på som en selvfølge, kfr. innlegget mitt)

Hvordan vet du hvem som kommer først av

Jens Olsen

Åge Olesen

Anne Ollesen

hvis du ikke kan alfabetet?

Jeg tror vi misforstår hverandre?

Gjest Elextra

Hvordan vet du hvem som kommer først av

Jens Olsen

Åge Olesen

Anne Ollesen

hvis du ikke kan alfabetet?

Jeg tror vi misforstår hverandre?

Man kan fint lære alfabetet uten å lære bokstavene i alfabetisk rekkefølge.

Ja, vi misforstår nok hverandre.

Man kan fint lære alfabetet uten å lære bokstavene i alfabetisk rekkefølge.

Ja, vi misforstår nok hverandre.

*Hehe* Nå skjønner jeg hva dere begge to mener. Du mener at man ikke trenger å _lære_ bokstavene i alfabetisk rekkefølge, mens Org mener at man må kunne alfabetet for lettere å finne frem i f.eks. telefonkatalogen. :o) Og dere har helt rett begge to.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...